Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Husker du at fejre dine succeser?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Mar 11
Indlæg ialt: 36
Fra  Arbejdsglæde.Com by John Harmsen ApS Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

At fejre sucesser… Og Janteloven

At turde – og måtte – fejre sine succeser på en arbejdsplads giver med garantiarbejdsglæde.

Det er testet mange gange.

Når man virkelig har gjort et godt stykke arbejde, er det bevist, at fejres det behørigt, giver det  meget tilfredsstillelse, at man har mod på mere. Og man er også bedre rustet til evt. modgang.

At Turde og Måtte som jeg skriver i starten af dette afsnit, har en afgørende betydning.

For hvis kollegerne (og ledelsen) ikke gør det acceptabelt, at vi  sige ”hold nu fast hvor er jeg go´”, så tør vi heller ikke.

Jamen, du må da sige hvad du vil, John”. 

Tak. Men kender du det, at samme personer, der siger sådan, også er de, der vender øjne ad dig, eller bagtaler dig, når du lige jubler lidt over egne evner?

”Er ham John ikke ved at blive lidt for meget? Bare fordi han lige har løst et problem behøver han vel ikke juble sådan? Det at løse problemer er trods alt det han får sine penge for, ikke”.

Se, hvis det er den dobbelt-mpralske holdning (og det er det på langt over halvdelen af de danske arbejdspladser), så bliver det svært at fejre succeser. Som ellers giver en fantastisk arbejdsglæde, når man gør det.

 

I sportens verden
Prøv at forestille dig en fodboldspiller, der scorer et mål, og så bagefter, jublende, ikke løber en halv baneomgang og skriger sin glæde ud. Men i stedet slentrer han udtryksløs tilbage mod egen banehalvdel, trækkende lidt på skuldrene. Det sakse-sparks-mål var ikke noget særligt. Det er jo bare mit job. Han ville formentlig blive opfattet som arrogant, og uden spille (arbejds-) glæde, tror du ikke?

Jeg har interviewet mange arbejdspladser, og de aller fleste starter med at fortælle mig, at ”hos os er der skam ingen Jantelov”. Her er plads til mennesker med store ambitioner.

Men ganske få minutter ind mødet kommer det så alligevel frem, at det ikke helt forholder sig sådan. ”Janteloven lever nok også her”, fortæller de. Men de ville ønske at den ikke gjorde.

For medarbejderne må godt have store ambitioner, bare de går lidt stille med dem!

 

Har Janteloven sin berettigelse?
Jeg har ledt i mange år, og jeg har endnu ikke fundet nogle fordele ved Janteloven.

Nogle fortæller mig, at Janteloven er god til at minde os om, at vi skal holde begge ben på jorden. At bare fordi at noget går godt, så vokser træerne ikke ind i himlen. Og ”du er jo ikke verdensmester bare fordi du har haft en smule succes”, får jeg at vide.

Og det er fuldstændig korrekt. Og hvis jeg selv levede efter den sætning, er jeg ret sikker på, at jeg heller aldrig ville blive det!

Der er (i Danmark) en hårfin balance imellem at fejre en succes, og så at blære sig. Der skal ikke ret meget jubel til på de danske arbejdspladser førend man bliver opfattet som værende ”blærende” og ”selvophøjet”. Og mennesker der blærer sig, er for mig heller ikke til at holde ud ret længe ad gangen. Problemet et bare, at fordi janteloven STORTRIVES, så er barren sat ret lavt for, hvad og hvordan du må juble over lige at have håndteret en kunde rigtig godt, at have løst en udfordring i bogholderiet eller fejet gaden overordentligt grundigt. ”Ja, det er fint Bent, men det er jo også dit job at feje, ikke…”


Kan en virksomhed tjene på at fejre succeser?
Ja, det kan de. Og der er GODE penge i det. Den større arbejdsglæde kommer til udtryk i større kreativitet, mere produktivitet, gladere kunder, færre sygedage, medarbejdere der bliver længere på arbejdspladsen... Og en masse andre seje ting.

 

Kender du problemet?
Hvad nu, hvis du I DAG indførte, at vi SKAL JUBLE når vi har lavet et godt stykke arbejde!?

Og så klipper du en masse små gule kort som du kan uddele til sure kolleger, der stadig lever efter Jantelovens §1 ”Du skal ikke tro at du er noget”.

Stik dem en advarsel (gult kort), og så er det dem, der henter kaffe til dig hele næste uge. Denne ”straf” kan dog ophæves første gang de selv jubler over egne evner. Og skulle de møde en jantelovs-holdning overfor deres egen succes,- ja så ved de jo hvem, der skal hente kaffe til dem…

 

En lille test af dig…:
I sidste uge købte jeg domænet www.ArbejdsglædeMinisteriet.dk

Jeg synes, at det er et rigtig sjovt navn.

Og navnet forpligter til, at jeg skal gøre, hvad jeg kan indenfor arbejdsglæde og trivsel i Danmark, med blogs, foredrag, kurser og kommende bøger.

Jeg skal konstant følge med, sætte mig grundigt ind i tingene, og udvikle.

Se, det er præcis det jeg gør lige nu. Og jeg er god til det.

Og så kan jeg jo også kalde mig selv for Hr. Minister. ”Arbejdsglæde-minister”.

Er det for meget for dig?
Eller opfatter du det som sjovt og sejt, og godt gået John?

Se, det er lige præcis NU, at du skal afgøre om Janteloven styrer dig.
Eller om du styrer den…

Jeg ønsker dig en rigtig god juble-uge
 

Bedste glade hilsner
John Harmsen
Arbejdsglæde Minister

Se kurser og foredrag, og få gratis tips til mere arbejdsglæde på www.GoMandag.dk

Se mere om salg og salgsstrategi på www.salgstræner.dk

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)