Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejerskab af hus (Procent)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Oct 08
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa!

Min kæreste og jeg står til at eje 50% hver af vores hus.

Min virksomhed har haft et par gode år dog og jeg kan snart udbetale huset.

Vi er glade sammen og Jura er ikke et sjovt ord overfor kærlighed, men eftersom jeg nu reelt har betalt 95% af huset og hun 5% så kan de give nogle dumme situationer hvis vi får fra hinanden.

Hun er helt enig og taknemmelig for den øgede livskvalitet vi får af snart at være gældfri.

Hvor avanceret (læs: Dyrt) vil det være at få en advokat til hurtigt at ændre ejerprocenterne i huset så jeg står som f.eks. 80% (Jeg tænker at lade hende beholde 20%, således at hvis vi skulle gå fra hinanden så kan hun lige meget hvad komme videre med en udbetaling til en lejlighed eller lign.).

Derudover - er der nogen som har helt styr på arvereglerne? Vi har været samboende kæreste i 12 år men vi er ikke gift - vil vi automatisk arve hinanden (for ellers skal det ændres også så vi er sikrede hvis en af os går bort) ?

Tak!

Kelleren.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke dyrt - nogle få tusinde kroner og det fixes med noget der hedder en Samejekontrakt (ikke samlejekontrakt som min søn syntes var morsommere da vi hjalp ham med en) Den kan formentlig helt alene løse sagen hvis du er den der betaler huset ud

I vil i princip arve hinanden som samboende gennem så mange år - men jeg vil anbefale et testamente hvor I klart beskriver, at det er det i ønsker. Det er ikke et krav det noteres - I kan få et par gode venner til at være vitterlighedsvidner (skrive med under på at det er jeres underskrifter og I var ved jeres fulde fem) - men det kræver så at nogen ved hvor testamentet ligger ved dødsfald. Selve formuleringen er ikke afgørende, bare I er tydelige med hvad I ønsker.

Har i børn mener jeg testamente er meget vigtigt. Det kan laves som et skildsmisse testamente = går I fra hinanden har I i princippet særeje, bliver i sammen og den ene dør, arver den anden mest muligt hvis det er ønsket og kan sidde i uskiftet bo med hjemmeboende børn, så pengene ikke går i overformynderiet (hedder vist noget andet i dag) og kun udbetales løbende til børnene, hvilket KAN betyde at den overlevende må flytte fra huset

Overvej en advokat til begge ting samtidigt - det kan være de dyreste penge man sparer at hoppe over det hvis du ikke føler dig sikker i stoffet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Oct 08
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for et super svar! :)

Tilmeldt 3. Jan 07
Indlæg ialt: 252
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke korrekt det John skriver mht samlevende arver hinanden.

Mange tror fejlagtigt, at hvis man er samlevende og har været det i 2 år, eller har børn sammen, så har man også arveret efter hinanden. Det er ikke rigtigt.
Samlevende har ingen legal arveret - dette uanset hvor mange år I har levet sammen, hvordan I har indrettet jeres økonomi og om I har fællesbørn.

bb

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg anbefaler også testamente som du ser, men jo - i langt de fleste tilfælde godkendes der arveret netop med de 2 år eller børn sammen - dog ex ikke for livsforsikringer og der kan også være problem med pensioner o.l. men alm indbo og formue opbygget sammen giver ikke normalt problem for samboende over 2 år sammen men det er helt korrekt, at der ikke er en legal formuleret arveret og derfor klar anbefaling af testamente.

Jeg må dog pege på et tilfælde i egen vennekreds hvor skifteretten helt accepterede længe tids samliv som grundlag for arv netop af fælles anskaffet formue mm så det går tydeligvis i praksis (her var godt nok ikke børn der tilhørte kun den ene så ingen anden direkte arving nedad eller forældre opad-) - eller?

Det er jo i alle fald helt korrekt at der ikke eksisterer en legal arveret så igang med testamente uanset hvad, så godt bb

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)