Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af Holding IVS med et Datter IVS?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jan 10
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino,

Jeg er igang med at planlægge opstarten af en virksomhed.
Det drejer sig om en virksomhed der udvikler apps til iOS,
og jeg vil gerne have et Holding selskab til at eje virksomheden.
Jeg vil gerne stifte både Holding selskabet og datter selskabet som et Iværksætterselskab (IVS).
Jeg planlægger at skal bruge 5000,- i datter selskabet de første 2-3 måneder, og jeg kan se at
man ikke må komme under halvdelen af sit kapital, så hvilken måde er bedst at få startet på?

- Jeg starter Holding IVS med et kapital på 10000,-, og Datter IVS med et kapital på 1,-.
Derefter låner Holding IVS 5000,- til Datter IVS, hvor jeg har forstået at Holding IVS stadig står med et kapital på 10001,
da det ejer Datter IVS(10000,- + 1,-)?.

- Jeg starter både Holding IVS og Datter IVS med et kapital på 1,- hver.
Derefter låner jeg Holding eller Datter (Ved ikke hvad der giver mest mening) 5000,-.
Jeg ved desuden ikke hvordan det foregår med at låne penge til et selskab? Er det besværligt?

- Hvis den forrige mulighed er besværlig pga. lån til et selskab? (Som jeg ikke ved noget om)
Kunne jeg oprette Holding IVS og Datter IVS med et kapital på 1,- hver, og selv betale de 5000,-
som så vil betyde at jeg ikke ville kunne trække moms fra. Denne mulighed gør det også muligt, at
jeg kan komme i gang med udviklingen før at IVS er oprettet, da jeg selv betaler for udgifterne, og
ikke skal trække moms fra dem.

Jeg er opmærksom på at før jeg kan få udbytte af selskabet, når jeg opretter et Holding IVS der har et Datter IVS,
at der skal være 100.000,-, dette er ikke et problem.

Angående oprettelsen har jeg også to muligheder, enten at sørge for det hele selv, som vil koste mig 1280,- (640,- x 2 for oprettelsegebyr).
Den anden mulighed er at få kontaktet http://www.ditselskab.dk/ (Som jeg også kan se er inde på Amino), som vil koste mig omkring 5000,- + moms.
Inde på ditselskab.dk har jeg mulighed for at betale 1000,- ekstra, hvis selskabet skal momsregistreres, hvordan ved jeg om der er behov for dette?
Vil det i mit tilfælde være Datter IVS der skal momsregisteres, da det er den som sælger produkter, hvor jeg kan undlade det for Holding IVS?

Da det er et krav at der skal laves års regnskab for et IVS, går jeg ud fra at det er et krav at jeg får en revisor til begge selskabe?
( Nogen der kender en god revisor som ville kunne give ét godt tilbud til mit projekt, hvor der ikke skal laves så meget ;)? )

Det var vist alle spørgsmål jeg havde for nu ;)
På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Mark Johansen
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

No offense, men jeg syntes du skal bruge krudt og energi på at drive din forretning istedet på at udtænke smart virksomhedskonstruktioner.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med Mikkel. Det er altid værd at overveje sine omkostninger mv. og ikke  mindst indtjening inden man kaster sig ud i selskabskonstruktioner. Står omkostningerne mål med fordelene. Ved at lave en holdingstruktur har du omkostninger til 2 gange stiftelse, 2 gange arbejdsskadeforsikring, måske 2 gange revisor (hvis du ikke selv kan opstille regnskabet) mv. Hvad er et holdingselskab værd hvis der ingen indtjening kommer?

Et holdingselskab kan altid stiftes hvis behovet skulle opstå reelt.

Tilmeldt 28. Jan 10
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik,

Du skriver:

Henrik Koudahl:
Et holdingselskab kan altid stiftes hvis behovet skulle opstå reelt.

Hvad ville omkostningerne være, hvis jeg starter med selv at stå som ejer, og derefter skifter ejer til et Holding selskab?

Tilmeldt 28. Jan 10
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad os sige at jeg droppede idéen om et Holding IVS. Hvilken af de 3 muligheder for opstarten af IVS'et ville være den mest oplagte? Hvis da én af dem er oplagt ;)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Mark Johansen:
Hvad ville omkostningerne være, hvis jeg starter med selv at stå som ejer, og derefter skifter ejer til et Holding selskab?

Jeg mener, at Jacob Tøjner fra ditselvskab nævnte end pris på 5-7000 kr + moms afhængig af hvordan opgaven fordeles mellem revisor og advokat. Det vil nok nogenlunde svare til omkostningerne ved et holding, jf. tidligere, i 2 år.

Hvilken løsning der er bedst af dine 3 muligheder afhænger lidt af hvad dit mål er. Hvis det er at få et aps så mest mulig kapital fra starten. Det vil koste gebyr hver gang du ellers vil forhøje selskabskapitalen.

Tilmeldt 28. Jan 10
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var ikke så galt, tak for svaret.

Min plan er at få firmaet i gang, og jeg kommer kun til at skulle bruge ~5000,- til opstart.
Derefter kunne jeg forestille mig at jeg sætter nogle flere penge i firmaet efter de første måneder, alt efter hvor meget firmaet indtjener.

Ville det være bedst for mig at starte op med et større kapital, eller at jeg startede med selv at betale for de ting der skal bruges i opstarten, og derefter låne/inskyde penge til firmaet, alt efter hvad der er behov for?

På forhånd tak!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mark

Hvis du gør som du har tænkt, så må du gerne låne driftselskabet penge fra din personlige formue, og det kræver bare at du skriver et papir med dig som kreditor og selskabet som debitor.

Du kan fravælge revision, så du behøvet ikke at vælge en revisor til at begynde med, men kan altid senere vælge en, hvis du har lyst til det.

Fik du svar eller har jeg overset noget.

mvh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mark

Vedrørende kapitalen, så kan du lade holding stifte for 1 kr., og bruge den samme krone til at stifte drift hvis det er det du vil, og du kan lade kapitalen være kr. 5.000, og benytte alle kr. 5.000 til at stifte drift for, hvis det er det du vil.

Du skal huske på, st hvis selskaberne skal betale omkostningerne til stiftelsen, så skal de være i selskabet.

du behøver ikke mosreg. Af Holding, og det gør man sædvanligvis ikke.

mvh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Såment ikke uenig i princippet men 5000 kr. rækker ikke langt hvis de skal bruges til Holdingstruktur. Alene 2 gange arbejdsskadeforsikring æder en pæn del.....

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)