Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed, a-kasse og timer ?

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 24. Sep 13
Indlæg ialt: 190
Skrevet kl. 00:08
Hvor mange stjerner giver du? :

John

Jeg ved ikke hvordan sagen stiller sig hvis man er fuldtids selvstændig,,,

Men det jeg ved er at hvis man har ukontrolable timer,,, ..så bliver der brugt en omregningsfaktor ,, på kr. 217 pr. time''

Er man provisions lønnet og tjener 30.000 pr. måned,,, så har man en forsikring på kr. 138  timer,, og dermed får man ikke fuld eller højest dagpenge sats ved ledighed

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik AP:

eg ved ikke hvordan sagen stiller sig hvis man er fuldtids selvstændig,,,

Men det jeg ved er at hvis man har ukontrolable timer,,, ..så bliver der brugt en omregningsfaktor ,, på kr. 217 pr. time''

fuldtid er 257.000 kr p.a lige knapt. De der 217 kr på ukontrolable timer må jeg melde pas overfor, men de gælder i alle fald ikke hvis man er almindeligt ansat eller ved beregning af fuld tids selvstændig som udgangspunkt

Har du et link til de ukontrolable timer .- som man jo godt kan forestille sig har lidt højere takst, men et lille link var godt, ex tror jeg ikke en sælger ansat på normal fuld tid som tjener 30.000 kr og får det indberettet som a skatteløn med 161 timer på en måned fra arbejdsgiver - har noget som helst andet krav end de der ca 257.000 kr (eller snarere ved det fra flere eksempler) men ikke fast ansat fuld tid - kan sagtens ha anden reguleringsfaktor - Mon du kunne hitte et link til de 217 kr timen?

Ellers kunne vi håbe Øyvind eller en anden god fra ASE hænger med og lige kan sige hvad det er for 217 kr i timen for provisionslønnede

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Satsen på de 217 kr for ukontrolleret arbejde kan formentlig findes på arbejdsmarkedsstyrelsens hjemmeside. Som jeg husker det bruges denne omregningssats når ansatte har et job, hvor arbejdsgiveren rent faktisk ikke kan kontrollere den ansattes reelle arbejdstid. Det kan være en sælger, plejefamilier mv.

I forhold til selvstændige har jeg aldrig hørt omregningssatsen brugt. Der er der tale om den beregnede metode som John omtaler, hvor ens indkomst vel skal være lige omkring 270000 kr. for at få den maksimale dagpengesats. Sikkerhedsnettet for den erhvervsdrivende er at kunne vælge mindstesatsen (hvis nu virksomheden har givet lille eller måske negativ indkomst).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt Henrik lige kom med 217 satsen og vi nu ved hvor den bruges. 

Så kan du jo være af en vis betydning at arbejdsgiver, i det omfang han kan, påtager sig at give fast arbejdstid, også for en provisionslønnede og kan kontrollere det - så er satsen for 2014 præcis 21.326 pr måned eller 256.032 kr per år som minimumsindtjening for at opnå fulde dagpenge og 1924 timer inden for 3 år.

Samme sats gælder selvstændige.

Efter 3 år med selvstændighed anvendes bedste 2 år ud af 5 år med mindst de ene år inden for seneste 3 år, reguleret for overført underskud og evt løn til ægtefælle og lidt andet.

Første år mener jeg også fagforeningen/A kassen kan se lidt bort fra lønkravet på 256.032 hvis fuld tid på anden vis kan påvises, ex via fast høj omsætning fra noget der kan sandsynliggøre fuldtid, men hvor den selvstændige ex har tabt penge på en stor ikke betalende kunde og derfor ikke kan påvise den fulde løn/overskud

I alle fald, skal man være sikker på fulde dagpenge, er det en klar fordel at kunne påvise løn/overskud 256.032 kr og eller - overført a-kasse fra lønmodtager arbejde som i forvejen gav fuld dagpenge ret som jo kan videreføres.

Det gælder i op til år 3 efter sidste indtjening, så man kan godt ha et hul i indtjeningen, hvis bare man HAR optjent ret inden selvstændighed men man skal forsætte ubrudt a-kassemedlemskab (overfør evt direkte til selvstændig a-kasse) da man skal ha været medlem seneste år inden arbejdsløshed.

Man skal derfor forsætte a-kasse betaling som selvstændig hvis man HAR optjent dagpengeret inden man blev selvstændig, da man så har 2 år at løbe på i princippet 

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 14
Indlæg ialt: 9
Fra  Minus -A Kasse Skrevet kl. 08:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian


Dagpenge og iværksætter er som remoulade og pålægschokolade i Danmark. De to ting passer bare ikke sammen, og du begiver dig ud i et system nu, som er fuldkommen håbløst!

Besøg http://minus-akasse.dk, hvor du kan læse mere om de rettigheder du ikke har, og vær med til at sætte fokus på systemet!

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)