Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilket selskab er bedst egnet, hvis man har privat gæld og vil undgå at der tages udlæg?

Side 4 ud af 4 (40 indlæg)
Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 798
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Jeg vil gennemgå det hele med den advokat som skal lave vedtægterne og høre hvad der er muligt. 

Det er en dum situation at stå i. 

:) Mvh 

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skader nok ikke (-:

Under alle omstændigheder må du have held og lykke med projektet!

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 798
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

tak :)

Fra Roskilde/København
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 51
Fra  Synch Advokater Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Selv om aktierne/anparterne er pantsat kan andre kreditorer jo godt tage udlæg i dem - det er der intet der forhindrer.

I øvrigt skal man være opmærksom på omstødelsesreglerne ved pantsætning til familie/venner etc. Et pant kan omstødes såfremt det er givet senere end to år før indleveringen af en konkursbegæring, og såfremt det er givet for "gammel gæld" - dvs. gæld der er opstået før pantet er givet. To års grænsen gælder venner/familie m.v. som kan betragtes som nærstående og såfremt man var insolvent på det tidspunkt man giver pantet.

Finder en kreditor - en professionel kreditor vel at mærke - ud af, at man har overdraget ejerandelene til pant, må man forvente at der bliver indgivet en konkursbegæring prompte. 

Morten Bøgenskjold
Advokat (L), Partner 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sue

af de mange råd du har fået, er rådet om at stifte et engelsk selskab med dig som

filialbestyrer klart det mest hensigtsmæssige - for dig.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sue

send mig venligst en mail på jacob@rue.dk. Jeg kom til at slette din telefonbeskedSmile

Tilmeldt 27. Mar 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har været en interessant debat at følge. Opsummeret tror jeg, at det er følgende, der kunne være interessant at få afklaring om. Er der nogen, der kan svare på disse spørgsmål:

Med en gæld til SKAT samt til banken og et par andre mindre kreditorer og med planer om at oprette et anpartsselskab:

- Kan kreditorer, herunder SKAT og banken tage udlæg/pant i min anpart?

- I så fald, kan de så få fat i værdierne/indestående i selskabet/på bankkonti eller er det KUN ved salg/opløsning?

- Kan jeg fortsat udbetale udbytte til mig selv, selv om der er taget udlæg/pant?

- Kan de kræve tvangssalg/-opløsning af selskabet for at realisere at værdierne?

Med venlig hilsen Morten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten:

Med en gæld til SKAT samt til banken og et par andre mindre kreditorer og med planer om at oprette et anpartsselskab:

1

- Kan kreditorer, herunder SKAT og banken tage udlæg/pant i min anpart?

2

- I så fald, kan de så få fat i værdierne/indestående i selskabet/på bankkonti eller er det KUN ved salg/opløsning?

3

- Kan jeg fortsat udbetale udbytte til mig selv, selv om der er taget udlæg/pant?

4

- Kan de kræve tvangssalg/-opløsning af selskabet for at realisere at værdierne?

uden at være jurist tør jeg da godt vove et svar. Ud over at skat kan kræve sikkerhed for kommende momsperiode ved stiftelse vil jeg mene at:

Tager de pant i aktierne kan de udnytte panten til at bestemme over selskabet og dermed på generalforsamling styre udbytte samt beslutte om evt lukning som ellers er muligheden de har for at få fat i aktiever

Det sidste har de ikke interesse i normalt, hvis du driver det, så du får penge til at betale skat/moms og evt kreditorer med - Skulle de gå så langt som til at udnytte panten til at overtage selskabet, så kan de det samme som du kan som ejer og kan beslutte om udbytter, lukning osv. så er selskabet deres.

Jeg ville tro de undlod at udnytte en pant i alle fald - hvis du driver selskabet så de får deres tilgodehavende over tid - og din løn i selskabet vil blive behandlet som al andet løn, og udbytte, som vil komme af overskud efter skat, næppe alene er nok til at de vil udnytte pant.

Omvendt kan du forestille dig hvis du var kreditor, og du så en løn på 300.000 og et udbytte på 1 mio - så ville du nok kræve pant og udnytte den, hvis ikke du fik et god luns "kød" tilbage

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Tager de pant i aktierne kan de udnytte panten til at bestemme over selskabet og dermed på generalforsamling styre udbytte samt beslutte om evt lukning som ellers er muligheden de har for at få fat i aktieve

SKAT vil næppe involvere sig i drift eller håndhæve en brug af stemmeretten. Hvis der er udsigt til penge vil pant formentlig være det. Hvis der ikke er udsigt til penge enten søge anparterne solgt eller selskabet opløst.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

helt enig Henrik - og det skrev jeg skam også i resten af mit indlæg. Formenlig har ingen interesse i at ødelægge noget hvis selskabet drives godt og bruges til i høj grad også at afvikle gammel gæld

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 4 ud af 4 (40 indlæg)