Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Donations crowdfunding, lovlighed?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Assens
Tilmeldt 25. Apr 11
Indlæg ialt: 23
Fra  RobseRob Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg har haft et lille projekt i gang med henblik mod at lave en simpel lille "portal" hvor unge Youtubere kan oprette "mål" de gerne vil opnå.

Disse mål er f.eks. "Nyt kamera" og er tilknyttet en pengesum skaberen af målet ønsker at opnå.

Disse mål kan brugerne/seerne af den pågældende person så vælge at donere penge til.

Pengene sendes gennem PayPal til modtageren, hvorefter at det beløb personen donerede vil optræde på målet, de modtager ikke noget af værdi retur.

Grunden til jeg spørger er at en bruger stillede spørgsmålstegn ved lovligheden af projektet og linkede til dette dokument fra finastilsynet: http://www.finanstilsynet.dk/~/media/Tal-og-fakta/2013/Crowdfunding.ashx 

Efter at havde læst den igennem kan jeg ikke umiddelbart se nogen problemer i mit koncept. Det eneste jeg dog er i tvivl om er følgene:

"Der vil således være tale om pengeoverførselsvirksomhed, hvis man modtager et bestemt beløb fra en indskyder og tilbyder at overføre dette beløb til en bestemt modtager eller en udbyder af betalingstjenester, som kan mod-tage beløbet på betalingsmodtagers vegne."

Ville dette system falde under kategorien som betalingsvirksomhed? Da jeg aldrig modtager pengene fra brugerne og at brugeren betaler direkte gennem PayPal til modtageren er det så reelt set ikke andet end en donations tracker?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afsnit som du henviser til vedrører escrow service. Det kan man ikke kalde dit produkt. Som jeg forstår dig er der tale om at folk kan give et bidrag direkte til en person eller projekt uden at man får noget tilbage. Det vil ikke været omfattet af Finanstilsynets definitioner.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Robin Madsen:
"Der vil således være tale om pengeoverførselsvirksomhed, hvis man modtager et bestemt beløb fra en indskyder og tilbyder at overføre dette beløb til en bestemt modtager eller en udbyder af betalingstjenester, som kan mod-tage beløbet på betalingsmodtagers vegne."
jeg er nu nok ikke helt med- altså den der betaler, betaler til dig, som så videre sender synes jeg der står her hvis MAN modtager, er det ikke dig der som mellemmand modtager -eller er det som du skriver neden under at

Robin Madsen:
Ville dette system falde under kategorien som betalingsvirksomhed? Da jeg aldrig modtager pengene fra brugerne og at brugeren betaler direkte gennem PayPal til modtageren er det så reelt set ikke andet end en donations tracker?
For så er du ikke bank/escrow men bare arrangør og pengene kommer aldrig forbi dig og så er du ikke omfattet af finanstilsyn mm

Jeg tror ikke jeg finder det helt klart, men det kan godt være mig der ikke overskuer det. Hvad er DIT formål - rent sjov eller har du en indtjening og præcist på hvad - når det ikke er at opbevare pengene mellem de donator og modtager ?

Jeg vil også mene der kan være noget skat for modtager af gaverne men andre må byde ind hvordan det reguleres hvis det er masser af små "donationer" men også der har jeg svært ved at se hvorfor nogen skulle "donere" kontanter for at en ung de ikke kender kan købe en iphone - uden, at den der donerer får noget ud af det?

Nå - overlader gladeligt til de som forstår konceptet - jeg synes det virker som om du har gennemtænkt det jo Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Assens
Tilmeldt 25. Apr 11
Indlæg ialt: 23
Fra  RobseRob Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
jeg er nu nok ikke helt med- altså den der betaler, betaler til dig, som så videre sender synes jeg der står her hvis MAN modtager, er det ikke dig der som mellemmand modtager -eller er det som du skriver neden under at

Pengene går direkte fra brugerne til Youtuberne (Dem som opretter et mål) og røre aldrig min konto. Det citat var fra finastilsynets raport om crowdfunding. (Burde havde gjort det mere tydeligt).

Cookie - John Hannover:
Jeg tror ikke jeg finder det helt klart, men det kan godt være mig der ikke overskuer det. Hvad er DIT formål - rent sjov eller har du en indtjening og præcist på hvad - når det ikke er at opbevare pengene mellem de donator og modtager ?

Jeg er selv Youtuber og søger lidt at systematisere donationer fremfor måden folk håndterer det i øjeblikket.

Grunden ligger i at mange modtager donationer fra deres seere (Ja der er rent faktisk nogen som er villig til at give flere hundrede kroner til en de ser) og at de så bare sidder med pengene uden nogen reel viden om hvad de egenligt skulle bruges på.

Med det her system ville seerne selv kunne vælge hvad de ønsker de penge de donere skal benyttes til osv. 

Cookie - John Hannover:
Jeg vil også mene der kan være noget skat for modtager af gaverne

Det skal der 100% og det er jo den individuelle person der er ansvarlig for at opgive hvad de har fået.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

forstået så - - lyder fremkommeligt Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)