Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er IVS overkill??

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Apr 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er 2 gutter som er ved at starte en webshop som et fritidsprojekt ved siden af vores alm. arbejde.

Havde egentlig tænkt at vi skulle starte op som et IVS. Grunden her til er at så kunne vi splitte den 50% til hver, og så havde vi det rette fundament i forhold til hvis webshoppen skulle blive en succes.

Men nu er jeg blevet i tvivl. Synes det virke voldsomt med generalforsamling etc. nå det nu blot indtil videre er et fritidsprojekt.

Så mit spørgsmål er:

- Kan man lave det på et lettere måde i forhold til at vi er 2 ejere?

- Kan man evt. starte med en enkeltmandsvirksomhed og så senere konvertere til et IVS/APS

- Eller spare man sig foren masse bøvl, ved at lave et IVS nu

Håber på jeres guldkorn.

Mvh

Rasmus

Fra Aalborg
Tilmeldt 18. Feb 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

I kan jo lave et Interessent Selskab (IS). Der kan i dele 50/50. Men husk at der hæfter i også for hinanden. Så i skal gøre jer klart hvor stor risiko der er i jeres webshop. Kommer nok i høj grad an på hvilke vare i sælger og hvor mange penge i kan komme til at skylde. 

Det er kun i A/S i skal ha en bestyrelse. Så dermed ikke nogen grund til bestyrelsesmøder med et IVS.. :)

I kan altid skifte til IVS eller APS  hvis i skulle få lyst. Kan dog koste lidt i administrations gebyr osv. hvis i har reviser/advokat på. 

Så så længe i ikke har den vilde risiko i firmaet synes jeg godt man kan argumenterer for at starte et I/S

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest synes jeg det afhænger af hvor meget risiko i mener der er i webshoppen. I I/S vil i hæfte personligt solidarisk - men omvendt, så vil I som sikkert også blive afkrævet personlig hæftelse for visse ting (bank f.eks. ) i IVS. I kan læse lidt overvejelser PERSONLIG VIRKSOMHED ELLER SELSKAB som går meget dybere ind også i de skattemæssige forskelle

Det er klart, at der er mere administration, også større krav til regnskabets aflæggelse med årsrapport - kapitalberedskab m.m. i et IVS SOM HER- hvilket for nogen kan betyde behov for eksternhjælp  ligesom I f-eks vil ha krav om arbejdsskade forsikring også selv om det kun er ejeren der arbejder i selskabet. Omvendt er det så heller ikke værre. Det vil altid koste lidt at skulle enten lukke et I/S og stifte nyt IVS eller måske lave skattefri omdannelse hvis det er bedst til den tid, så hvis I VED I vil ende som selskab, så start der - og kan I skyde 25.000 kr ind hver - så gå direkte til ApS - det er penge I sætter i jer selv og lukke I får I dem tilbage igen hvis I ikke har tabt dem. 

IVS er reelt et ApS på klods og jeg synes man skal gå direkte på ApS hvis man overhovedet kan finde pengene

Uanset hvad I vælger I/S, IVS eller APS så lav for himlens skyld en EJERAFTALE SOM HER  det er drønfarligt at ha I/S eller selskab sammen uden en helt klar ejeraftale der regulerer alt

God vind med det   John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Apr 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de gode og meget kompetente svar. 

Som udgangspunkt er det et hygge projekt og lidt en prøve ballon.

Umiddelbart tænker jeg at vi starter som et I/S, og hvis vi har ramt en guldåre kan vi altid konvertere til et APS.

Mvh

Rasmus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus B.:
Umiddelbart tænker jeg at vi starter som et I/S, og hvis vi har ramt en guldåre kan vi altid konvertere til et APS
jep vist så, regn dog med omkring 10.000 kr for konvertering som du kunne se i links - til revisor vurderingen som er krævet og ligner apportindskud, men I KAN jo også lade det blive ved IVS fremover, det er ikke ulovligt. Husk abrejdsskadeforsikring og regn med noget med mindst 8 ugers stiftelsestid som det ser ud nu. Vælg et beløb der dækker jeres kapitalbehov så I ikke har tabt hele kapitalen og mere til bare ved at købe visitkort

god vind med det, det skal nok blive godt

vh  John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)