Kære nationen ind på Amino. Jeg står midt i en rigtig bøvlet situation med min tidligere arbejdsgivere, som jeg føler mig stærkt bedraget og snydt af. Jeg har tidligere arbejdet i Burger king, ind i København området, hvor jeg nået at arbejde i 7 mdr. før jeg sagde mit job op, pga. ledelsens uprofessionelle håndtering af lønudbetalinger og ikke mindst selve lønsedlerne. Jeg tror det vigtigt, at jeg giver jer en selvforståelse af min direkte utilfredshed, så i evt. kan sætte jer ind i min situation og måske komme med nogle relevante grundlag, for – hvad jeg i mit tilfælde eventuelt kan gøre.
A: Jeg blev ansat i Maj måned i 2013 i Burger King. Jeg fik udleveret en deltidskontrakt – som blandt indholdet garanti af det lovede antal timer pr. uge osv samt andre indehold, som en helt normal arbejdskontrakt indeholder. Jeg fik arbejdet en hel måned, hvoraf jeg så fik udbetalt min løn som ca. var på 5.000 kr,- men ingen lønseddel. Jeg sagde; Fint nok, men har jeg har mulighed for at få noget på skrift, om hvad der gik galt vedr. min løn osv? Jeg fik sendt dem en mail hvad angå problemet, men jeg fik ikke rigtig noget svar, som kunne hjælpe; det var blot bare en fejl de lavede med bank kontorene. Mit spørgsmål er så; hvordan kan en så stor virksomhed som jer, lave en fejl via overførsel af penge? Min bank konto står jo dokumenteret ind på min kontrakt og jeres system. Den 3 md. fik jeg udbetalt min løn (som ikke stemmer ovens med de timer, jeg har arbejdet) og IGEN, uden en lønseddel. Så jeg blev rigtig sur denne gang og valgte at tage hele vejen ind til NSP kontoret for at snakket med repræsentanten omkring det, hvoraf han så sagde; Jeg kan ikke rigtig hjælpe dig og jeg har hellere ikke mulighed for at finde alle dine lønseddeler frem, da din kontrakt ikke er blevet sendt ind endnu – og når den ikke er blevet sendt en, har vi ikke dokumenteret en lønseddel. Så, hvorfor i al’ verden var min kontrakt ikke blevet sendt ind til NSP? Først og fremmest er det da det første en arbejdsgivere skal gøre. Og hvordan i helvedes navn kunne i så udbetale mig løn, uden en kontrakt? Intet gav mening for mig, men manden kunne åbenbart ikke hjælp (og ikke for at snakke om hans attitude)men jeg blev henvendt tilbage til min chef, igen. Hendes svar var ikke rigtig til noget hjælp; da hun ikke vidste, hvorfor kontrakten ikke var sendt ind. Men hun blev senere hen flyttet tilbage og der var tiltrådt en ny SHIFT manager (Chef). Så jeg tænkt pyha, ny chef, ny omstændigheder og forhåbentlig bedre håndteringer. Men guess engang. Same shit, old story. Fra min 3 md. til min 6 – fik jeg ikke udbetalt den rigtige løn en eneste engang. Og jeg har klaget hver eneste gang, men så længe, jeg ikke kunne dokumentere de timer jeg har arbejdet, kunne han ikke rigtig hjælpe mig. Jeg sagde så til ham, at jeg har haft flere nattevagter, hvor jeg blev indkaldt ind (uden det stod ind på min vagtplan) og jeg har endda en viden (vores night shift manager, som kunne vidne det) – men så længe jeg ikke har kvittering på min LOG IN igennem systemet, så kan han altså ikke hjælpe mig. Så efter alt den dårlige behandling, af selve Burger King og ikke mindst NSP (deres løfirma bla bla) og det, at jeg har måtte finde mig ikke at få min rigtig løn alle disse gang, står jeg i en situation, hvor jeg virkelig vil sætte dem i en pinlig situation. Allermest fordi jeg ved alle min kollega, har gået nøjagtigt den samme historie med kontrakt-situationen. Med alt den bedrag og snyd, vil jeg virkelig stå op og give dem en pinlig lærestreng og påminder dig om, at man ikke bare kan snyde folket på den måde. Jeg har endda skrevet en besked til min chef, hvor jeg udtryk min utilfredshed og truede med at sætte en advokat på sagen; bare lige for at fremprovokere en reaktion og måske en ”Undskyld, jeg kigger på sagen og fikser det” men nej! Ingen svar. |
Hvis du får løn, har du krav på en lønseddel og der er specifikke krav til den, læs mere om kravene til en lønseddel.