Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vægtafgift papegøjeplader

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

jeg ejer privat en bil på papegøjeplader som jeg overvejer at sælge ind i mit ApS og lade mig beskatte af fri bil.

Jeg er dog i tvivl om, om vægtafgiften (inkl tillægsafgift mv) er anderledes i ApS fremfor privat?

nogen som har erfaring inden for området??

morten

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Morten4:

jeg ejer privat en bil på papegøjeplader som jeg overvejer at sælge ind i mit ApS og lade mig beskatte af fri bil.

Jeg er dog i tvivl om, om vægtafgiften (inkl tillægsafgift mv) er anderledes i ApS fremfor privat?

Hej Morten,

Det kan med meget stor sandsynlighed ikke betale sig at sælge den til dit ApS.

1) Du har betalt købsmomsen af den, og den kan du ikke få tilbage ved at sælge bilen til dit ApS, da du sælger bilen som privatperson.

2) Du kan allerede i dag få driftsmomsen tilbage på den erhvervsmæssige andel af bilens drift (brændstof, service, dæk, reservedele, mv.), og hvis din bil vejer under 3 tons, så kan du få hele momsen tilbage af driften (altså også den private andel af din kørsel). Du kan samtidig modtage kørselsgodtgørelse for de erhvervsmæssige kilometer, og i rigtig mange tilfælde ender det med at du fradrager langt mere end de 100%, som du kan fradrage, hvis dit firma ejer bilen.

3) Du kan registrere din bil til delvis anvendelse privat/erhverv, og derved spare 50% på privatbenyttelsesafgiften, som sandsynligvis er enten 5.000 kr. eller 15.000 kr., afhængig af din bil og dens alder.

4) Beskatning af fri bil er forholdsvist dyrt - især når vi taler om en bil uden bagsæder (varebil på gule plader). Du beskattes årligt af 25% af minimum 160.000 kr. + miljøafgift på 7.500 kr., uanset hvad bilen er værd, og det er de færreste gulpladebiler, som holder den værdi i særligt mange år. Det ender derfor ofte en dårlig forretning at holde en gulpladebil som fri bil.

Dog skal der laves egentlige beregninger, inden jeg kan give dig det helt rigtige råd. Men ud fra ovenstående, og min erfaring, så vil jeg sandsynligvis ende med at anbefale dig at beholde din bil privat, omregistrere den til bandet anvendelse privat/erhverv, trække moms fra i firmaet på driften, og så fradrage kørselsgodtgørelse for dine kørte kilometer.

Som nævnt kan det ofte give mere end 100% fradrag i firmaet at gøre det på den måde, og du må fortsat køre alt det privat du har lyst til.

Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 08:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar!

Dog forstår jeg ikke helt hvordan jeg kan få momsfradrag for driften af min bil, såfremt jeg holder den ude hvor jeg er ejer den privat.

Morten

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)