Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afbetaling med pålagt renter - er det lovligt?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Thorsø
Tilmeldt 30. Jan 13
Indlæg ialt: 127
Fra  Smart Charge Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det lovligt at pålægge/opkræve renter til en afbetalingsordning som alm. virksomhed uden at være godkendt bank eller lign?

 

Jeg har fx en webside som jeg gerne vil sælge til dig for 10.000,-
Du siger, at du gerne vil betale den af over et år.
Vi bliver enige om at du betaler 1.000 om måneden i et år.
Du har nu betalt 2.000 i renter, men er det lovligt?..

PS. vi snakker B2B 

 

 

Smart Charge - en nytænkende og fornøden service

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Når vi snakker B2B så må du aftale hvilken rente du vil, når den bare ikke er ubillig. Her skal vi nok over 20% pr. år, men der kan være konkrete tilfælde, hvor det vil være laver.

 

Hvis I ikke har aftalt renter, så kan der kræves procesrente 8% + diskontoen fra forfald, og hvis forfald ikke er aftalt, så er det 30 dage fra påkrav.

 

MVH

Andreas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er lovligt at aftale. Du skal dog i sagens natur betale skat af salget på 10000 kr som salgs pris som for alt andet (og har jo så sikker kunne ha fradrag for visse ting i forbindelse med bygning af den) Du skal så enten sætte prisen til 12.000 ved betaling over 1 år og 10.000 ved omg betaling, for så er det enkelt, salg 12.000 kr ind som indtægt i stedet for 10.000. Er det renter, skal du givet til at lave rentenota og bogføre en renteindtægt og betaler skal ha fradrag for renter, hvis det er opbygget som egentlige renter, så jeg ville bare ha to priser, en for kontant og en for betaling over 12 mdr

Hvis betaling over 12 mdr - så må du ha noget med om hvad der sker hvis betaling ikke falder til tiden - rettigheder og pligter

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)