Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anpartshaver gået under jorden

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jan 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej allesammen,
Jeg står i en ret kedelig situation mildest talt.
Jeg har sammen med en kammerat stiftet et ApS selskab tilbage i september sidste år, hvor vi hver står som 50% ejer af selskabet. Min kammerat har været rigtig presset med sine egne virksomheder og nu gået konkurs med et af hans datterselskaber og er en presset mand. Han har et ApS selskab som ejede det konkursramte selskab og som også står som ejer af hans anpart i vores selskab vi har sammen. I alt hast har vi endnu ikke fået oprettet en ejeraftale mellem os jeg står som direktør i selskabet.

Jeg har igennem længere tid nu håndteret begge parters arbejdsopgaver og er mildest talt ved at være træt af det, da jeg ikke ser pointen jeg skal arbejde for ham. Hele grundlaget for selskabet var baseret på min forretningsidé og han så potentialet i det og vi stiftede derfor selskabet sammen.

Jeg står nu dags dato i den situation at jeg ikke kan få fat på ham længere, ham er nærmest gået under jorden. Jeg ved der er flere til og med hans forældre som heller ikke kan få fat på ham så jeg tror efterhånden han er rigtig langt ude rent personligt og har sikkert en masse kreditorer efter ham.

Jeg vil nu høre hvad jeg skal gøre for at for ham ud af selskab og alene blive anpartshaver i selskabet eller i det mindste sikre mig at hvis hans selskab som ejer halvdelen af vores, går konkurs, at der så stadig er mulighed for at jeg har forkøbsret osv. Lige nu står jeg i den situationen at vores ApS taber penge for hver dag der går og jeg i bund og grund er træt af at min tid og indskudte kapital går op i røg.

Hvad kan jeg gøre?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

først for at andre kan lære - en ApS aftale er et must - men omvendt, hvis manden så forsvinder så skal der jo i den være taget højde for det. Det vil generelt i alle fald være klogt at ha spille regler for hvad hvis den ene ejer forsvinder eller går konkurs, hvordan overtager den anden så som forkøbsret anparter

Nu er der jo en vis risiko for, at det ApS har har, som dels ejer hans eget konkursramte ApS og dels ejer 50% af jeres fæller går konkurs - men det er jo ikke givet. Det er jo muligt det kan klare taget af ApS kapitalen i hans konkursramte ApS, det kan du jo forske lidt i ved at se regnskaber for hans "holding"

I alle fald:

Du har ikke en aftale og kan jo ikke tvinge ham frem fra hans skjul, og formentlig slet ikke tvinge ham til at arbejde for jeres fælles.

du skriver:

emil01:
Lige nu står jeg i den situationen at vores ApS taber penge for hver dag der går og jeg i bund og grund er træt af at min tid og indskudte kapital går op i røg.
og det er vel ikke sikkert, at det er den manglende indsats af din ven der gør det? Du må overveje:

Er det selskab noget at ha, eller skal jeg lukke det medens der er kapital tilbage - og hvis JA jeg vil lukke, så må du jo overveje hvordan. Hvis du står som eneste direktør, så vil det at du frameldes som direktør i sig selv fremprovokere en lukning - en tvangslukning. Det kan være EN mulighed for at lukke uden at vennen behøver deltage - men det kræver du er eneste direktør tilmeldt.

Hvis du vil forsætte selskabet, ja så kan du jo næppe tvinge din ven til at sælge sine anparter til dig hvis han ikke vil, og hvis han vil skal I jo ha en vurdering af selskabet, for at kunne fastslå værdien af anparterne skattemæssigt - at betale for sådanne vurderinger kan virke fjollede være nødvendigt hvis du vil kunne tilbyde ham at købe hans aktier, men igen - han skal jo være til at få fat I, ellers går det jo ikke at forhandle.

Jeg tror stærkt jeg ville overveje at taget tabet som det er hvis ikke du kan få kontakt med vennen overhovedet, og ikke tror det lige er gået over om kort tid, helt specielt når du skriver I taber penge hver dag. Tal med en revisor/advokat om mulighed for lukning ved afmelding af dig som direktør og fortæl hvad du gerne vil overtage og forsætte, så der kan regnes på mulighederne.

Bliv ved at kontakte din ven med tilbud om at købe hans anparter i alle fald

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:24
Hvor mange stjerner giver du? :

hej emil01

Det er een af de mange farer ved en deadlock ejerkonstruktion i et selskab du er rendt ind i.

Du bør ASAP få afholdt en extraordinær generalforsamling og først og fremmest få ændret

direktionsbestemmelserne, så du er eneberettiget til at tegne selskabet - hvis vedtægterne

muliggør det.

Hvis vedtægten har regler om anpartsovergang, bør du se om du har mulighed for at kræve

ejendomsret til den sunknes anparter og under alle omstændigheder tage kontakt til kurator

og få gjort boet til en samarbejdspartner og ikke en yderligere forhindring. 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du ejer 50% af stemmerne og har ingen magtbeføjelser. Din kollega har - uden anden aftale - ingen pligt til at arbejde i selskabet, hvorfor du enten må fortsætte med dit arbejde i selskabet, eller droppe dette og tage tabet. Under alle omstændigheder kan du ikke gennemføre ovenstående forslag fra anden side, da dette formentlig vil stride mod § 108: Der må på generalforsamlingen ikke træffes beslutning, som åbenbart er egnet til at skaffe visse kapitalejere eller andre en utilbørlig fordel på andre kapitalejeres eller kapitalselskabets bekostning.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)