Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af virksomhed.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jun 13
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino'er,

Jeg har lidt et råb om hjælp... Hvis man nu ønsker at sælge sin virksomhed (ApS) hvordan skal det så gøres? 

Hvis vi tager runde tal; 

Selskabskapitalen er: kr. 200.000,-.
Egenkapitalen er: kr. 10.000.000,-.

Må vi blot sælge anparterne for selskabskapitalen eller skal egenkapitalen også regnes med på nogen måde? Det er mere om vi kan komme i klemme hvis jeg ønsker at købe min partner ud og fortsætte. Men reelt er værdien jo kr. 10.200.000,-. Skal jeg beskattes eller betale noget på nogen måde? Hvad ville i ud fra dette mene prisen er? Egenkapitalen står i ejendom og maskiner. 

Håber på nogle brugbare svar :-).. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

ved salg skal anparternes værdi gøres op og du får skat af gevinsten i forhold til egenkapitalen som vil være en del af værdisættelsen af anparterne

Sælger du halvdelen får 5 mio og din del af indbetalt selskabskapital er 100.000 kr så får du gevinst på anparter/aktieindkomst af, 4,9 mio som igen runde eksempeltal

Hvis du sælger dem for ex 100.000 kr (halv selskabskapital) så har du jo foræret køber en masse mio kroner og den går ikke. Få en revisor ind over til at vurdere hvad anparterne bedst kan handles til

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jun 13
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, 

Tak for dit hurtige svar :o)

Det vil sige at jeg må godt sælge anparterne men køber skal beskattes af beløbet eller hvordan? Jeg er lidt uforstående. Det er klart der skal laves en værdiansættelse af en revisor. Jeg skulle blot høre om det er lovligt at forære halvdelen uden at den som overtager skal enten beskattes eller som minimum betale. 

Venligst, Daniel

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

nej det er ikke lovligt at du forærer beløb (af den størrelse) uden modtager beskattes hvis ham køber til underværd, og som udgangspunkt skal du beskattes af den korrekte værdi - men det kan en revisor forklare hvordan du bedst gør optimalt, der kan være andet end lige EK og selskabskapital som indgår - goodwill positiv/negativ f.eks.

Du må overdrage, hvis det er til nær familie (ex børn eller forældre) f.eks. på flere måder uden konsekvens for modtager, men ikke uden konsekvens for dig i forhold til værdien. 

Det kan du gøre ved at låne den pågældende penge at købe for som anfordringslån  og så HELT uden at sammenknytte lånet give dem en konkret gave hvert år på 59.800 kr per år (2014) og per ægtefælle hvis du er gift - men gaven skal gives rent faktisk og så kan den bruges til at betale lånet tilbage. 

Der er forhåbentlig andre der vil byde ind, det er ikke mit special område, men jeg har dog solgt lidt tilsvarende et par gange og tror ikke reglerne er ændret.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)