Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Feriepenge og ATP til bonusmodtagere

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 10. Jan 14
Indlæg ialt: 5
Fra  BetaDwarf Entertainment Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino!

Jeg har haft mit firma i lidt over 2 år uden at udbetale mine ansatte løn. Istedet har de fået lovning om kompensation afhængig af eventuel omsætning.

Nu skal jeg til at udbetale den her kompensation til folk der ikke er ansat mere i mit firma. Hvad gør jeg? Ansætter jeg dem igen under deres Bi-kort og hvordan med ATP eller er der en anden løsning?

Mvh

Kenneth @ BetaDwarf

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er CPR personer så findes ingen anden måde end at de som minimum skal indberettes som bidragspligtig B-indkomst

ATP knytter sig jo til timer så her bliver jeg dig svar skyldig. Det ville være surt at få ATP på halsen hvis det skulle indberettes, og det kunne ses som omgåelse af ATP at det ikke indberettes trods måske rigeligt med timer til det.

I alle fald - ja til bi-kort og og helt almindelig a-skat - den vil sjældent kunne gi brok, og så kan det jo være med ATP som du jo evt kan regulere lønnen ned med - og ellers - bidragspligtig b-indkomst som giver samme skatte resultat for dem - som honorar

Det afhænger af den konkrete beskæftigelse, om det faktisk var alm løn eller det var honorar - eller vi var ude i noget overskudsdeling, men der er ikke tvivl om indberetning i alle fald når det er til CPR numre

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 10. Jan 14
Indlæg ialt: 5
Fra  BetaDwarf Entertainment Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det hurtige svar, John!

Med hensyn til ATP har jeg tænkt mig at indberette et cirka timeantal baseret på hvad den "normale" løn for den individuelle persons beskæftigelse kontra hvad han/hun får udbetalt i bonus.

Det eneste jeg er rigtig urolig over er at jeg kan få et smæk med hensyn til feriepenge. Den aftalte lovning er uden feriepenge, men så vidt jeg ved kan man ikke betale løn uden feriepenge. Derfor er min tanke at jeg trækker "bonus / 12,5%" fra deres løn.

Hvad ville du forslå med hensyn til lønmetode, timelønnet eller funktionær?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes det er en god ide at betale ind til feriepenge. Jeg tror jeg ud fra din beskrivelse ville krydse i funktionær - men det er vel ikke så afgørende, så måske timeløn er lettere hvor du jo med funktionær skal "fratræde" dem igen med det samme for at deres feriepenge så går til deres feriekonto, så selv om de lyder som funktionærer er det måske lettest med timeløn hvor den kan trækkes med det samme - Er det danløn så er det under ferie og SH du vælger ordning

I virkeligheden hvis ikke de brokker sig, så gik det jo sikkert som bidragspligtig b-indkomst - men problemet kan være dit hvis de så ikke betaler deres b-skat - det er du ude over med a-løn og skattetræk og så reduktion for feriepenge og bare køre over ferieordning

Du kan - hvis det er danløn - høre hvad der er lettest  men overordnet som det også fremgår her - bonus betyder generelt feriepenge http://www.ey.dk/Publication/vwLUAssets/Ferieloven_0111Final/$FILE/Ferieloven%200111Final.pdf 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)