Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har jeg en ophavskonflikt med HAY?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 1. May 12
Indlæg ialt: 10
Fra  JEF GROUP ApS Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer :o)

Da vi sidste år stiftede selskabet og udviklede vores webshop, troede vi egentlig vi havde udryddet dette spørgsmål.

www.ruggit.dk - Som i kan se sælger vi kugletæpper produceret i Nepal. Det startede HAY på, snart 10 år tilbage.

Jeg er igen kommet lidt i tvivl, om vi egentlig kan komme i konflikt med HAY, fordi de startede med dette.

- Kan HAY have eneret på salg af dette produkt?

- Har HAY designpatent på Multicolour designet som de selv kalder Pinocchio? (Jeg har ikke kunnet finde dette gennem patentsøgninger.

Har du nogle gode råd til hvordan jeg forholder mig, eller ved du noget der kunne gavne mig?

De bedste hilsner

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

man søger ikke patent på design. Alle design er som udgangspunkt automatisk beskyttet i 3 år fra første sag - og så designbeskytter man generelt yderligere hvis det er noget der sælger, men det har ikke med patent at gøre - det er designbeskyttelse - inden for EU oftest blot hvis det er der de sælger

Jeg ville nok tro/frygte det er beskyttet og HAY gruppen er vist ret godt til at gå efter kopier, så dobbelt check hvor du kan 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 1. May 12
Indlæg ialt: 10
Fra  JEF GROUP ApS Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar og forklaring, John!

Jeg vil nok prøve at ringe ind til Patent og Varemærkestyrrelsen på mandag :-)

- Jeg har dog søgt og søgt i PVS online men der er intet at finde om hverken Hay eller Pinocchio tæpperne - så tyder det ikke på at der ikke er noget? :-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg synes selv designbeskyttelser kan være vanskelige at finde, men i alle fald, hvis det er under 3 år, så skal der ikke beskyttes noget - så er det per automatik

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 1. May 12
Indlæg ialt: 10
Fra  JEF GROUP ApS Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Aha.

Som jeg på nuværende tidspunkt er oplyst er det ikke HAY selv der har designet den multifarvede Pinocchio, de har blot importeret denne, og sat deres brand tag på. I et sådan tilfælde, ville det så betyde at de ingen designbeskyttelse får?

Vi har 5 andre produkter der ikke ligner HAYs på nogen vis - er disse så ikke i en konflikt med designbeskyttelse?

Fra Søborg
Tilmeldt 21. May 08
Indlæg ialt: 755
Fra  Acasma Amino ApS Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Aarhus
Tilmeldt 1. May 12
Indlæg ialt: 10
Fra  JEF GROUP ApS Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for din post Frisch :-)

Jeg prøver dem på mandag, men så skal weekenden jo først lige overståes :-)

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. Jan 14
Indlæg ialt: 10
Fra  Advokatgruppen I/S Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Udover en eventuel designbeskyttelse kan der også efter omstændighederne være tale om en ophavsretlig beskyttelse af udformningen af mere original brugskunst, hvilket også er værd at have in mente. Også f.eks. et bestemt mønster i et tæppe kan være ophavsretligt beskyttet. Dog er den ophavsretlige beskyttelse af brugskunst ofte mindre intensiv end de "rene" kunstværker.

Der kan også være tale om en beskyttelse efter markedsføringsloven, om end det måske ikke er så sandsynligt i denne sag.

Navnene produkterne markedsføres under er formentligt beskyttet som varemærker, også selvom de ikke er registrerede.

Om tæpperne i den konkrete sag er beskyttet af en form for immateriel rettighed er vanskeligt at sige, og det er i sidste ende op til en domstol at afgøre.

Fra Aarhus
Tilmeldt 1. May 12
Indlæg ialt: 10
Fra  JEF GROUP ApS Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bjarke,

Tak for en uddybende kommentar, og for at gøre opmærksom på hvad der også kan gælde :-)

Jeg forsøger gennem en advokat, at finde frem til en konkret konklusion :-)

Dbh

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)