Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret - Grønlandsk forretning har stjålet min tekst!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Er en Grønlandsk forretning der kopiere mine tekster, underlagt dansk ophavsret?

2. Kan jeg -såfremt de afviser mit krav- sende dette som en småsag som normalt?

3. Hvordan fastsætter jeg kravet når der er tale om at det er publiceret i en omdelt reklameavis?

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. Jan 14
Indlæg ialt: 10
Fra  Advokatgruppen I/S Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Se denne anordning vedrørende ophavsretslovens virkning i Grønland: http://kum.dk/Documents/Love%20og%20bekendtg%C3%B8relser/Ophavsret/Anordning%20om%20ikrafttr%C3%A6den%20for%20Gr%C3%B8nland%20af%20lov%20om%20ophavsret.pdf

På den baggrund mener jeg, at dit tekst også nyder beskyttelse i Grønland.

Om du kan benytte dig af småsagsprocessen i Grønland kan jeg ikke svare på, uden at foretage yderligere undersøgelser.

Angående kravets fastsættelse, så vil der i sidste ende være tale om et skøn som domstolene skal foretage. Du kan overveje at tage udgangspunkt i, hvad du ville skulle have haft i rimeligt vederlag, såfremt de havde spurgt dig først.

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Bjarke G. Jochumsen:

Se denne anordning vedrørende ophavsretslovens virkning i Grønland: http://kum.dk/Documents/Love%20og%20bekendtg%C3%B8relser/Ophavsret/Anordning%20om%20ikrafttr%C3%A6den%20for%20Gr%C3%B8nland%20af%20lov%20om%20ophavsret.pdf

På den baggrund mener jeg, at dit tekst også nyder beskyttelse i Grønland.

Om du kan benytte dig af småsagsprocessen i Grønland kan jeg ikke svare på, uden at foretage yderligere undersøgelser.

Angående kravets fastsættelse, så vil der i sidste ende være tale om et skøn som domstolene skal foretage. Du kan overveje at tage udgangspunkt i, hvad du ville skulle have haft i rimeligt vederlag, såfremt de havde spurgt dig først.

Hej Bjarke,

Tak for dit svar. Jeg fik selv brugt en masse tid på at google det, og kom frem til samme link, og jf. en af de sidste paragraffer (Og i øvrigt bernerkonventionen) så er mine tekster beskyttet i Grønland.

Jeg har kontaktet Grønlands retten for at høre om jeg kan køre en sag ala småsag i DK, og undgå at skulle være tilstede på Grønland - Jeg venter stadig på svar her efter knap en uge.

Snylteren har dog benægtet at jeg har ophavsretten, da jeg i teksten har skrevet at "opskriften" er fra en anden familie, jeg er dog uenig da ophavsretten er på teksten, og ikke meningen af ordene. Men de benægter det altså. Har du en holdning til dette, kan man "afskrive" sig ophavsretten ved at skrive at "opskriften" er fra en anden familie, teksten er dog forfattet og sammensat af undertegnet. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. Jan 14
Indlæg ialt: 10
Fra  Advokatgruppen I/S Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ophavsretligt er det skaberen af værket, der har ophavsretten.

Skaberen af en tekst, er den der forfatter teksten. Jeg er derfor enig med dig i, at hvis der er nogen der har ophavsretten til den skrevne tekst, så tilkommer den ham der har skrevet teksten.

Du skal dog være opmærksom på, at teksten skal have værkshøjde for at være beskyttet, hvilket en tekst dog hurtigt får.

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Bjarke G. Jochumsen:

Ophavsretligt er det skaberen af værket, der har ophavsretten.

Skaberen af en tekst, er den der forfatter teksten. Jeg er derfor enig med dig i, at hvis der er nogen der har ophavsretten til den skrevne tekst, så tilkommer den ham der har skrevet teksten.

Du skal dog være opmærksom på, at teksten skal have værkshøjde for at være beskyttet, hvilket en tekst dog hurtigt får.

Teksten er unik, og en søgning på copyscape giver kun snylterens side. De har dog ikke fjernet det, og de nægter at indgå forlig da de mener at jeg ingen ophavsret har på teksten jf. tidligere beskrevet. Og det pisser mig faktisk af, da der er tale om skærpede omstændigheder jf. loven (§76).

Jeg venter på svar fra Grønlandsretten om sagen kan køres uden at jeg behøver at være tilstede på Grønland, for så bliver det godt nok besværligt. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)