Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hjælp til hvad er et depot?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

hej jeg er en fyr på 15. jeg har tænkt mig at købe aktier.jeg har bare et lille problem.

har brug for hjælp.

hvad er et bank depot og hvorfor skal man ha det.

tak på forhånd.

Tilmeldt 26. Dec 13
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Et depot er bare en betegnelse for en portfolie. 
Du investerer dine penge i et værdibevis, det bevis bliver således opbevaret i depotet.

For at oprette et depot skal du med størst sandsynlighed snakke med din bank, således åbner de op for at du kan handle med aktier.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

ja jeg ved at jeg skal først og snakke med banken og min værge skal underskrive.

men er et depot en slags beskyttelse??

Fra København
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 1843
Fra  N/A - N/A Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du prøvet at Google dit eget spørgsmål? For der finder du svaret i løbet af ca 1½ min ;)

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

hkhk:
men er et depot en slags beskyttelse??

Et depot er for aktier (bl.a.), hvor en bankkonto er for dine kontanter.

Med venlig hilsen

Simon Mark Nielsen

Tilmeldt 26. Dec 13
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej depot er som sådan ikke en beskyttelse.. 
de penge du investerer bliver til værdipapirer og ryger i depotet, du kan ikke hæve dem med mindre du sælger dine aktier, det er som en anden konto i din bank, du kan bare ikke hæve af pengene før aktierne er solgt..  

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil desuden anbefale dig at låne nogle bøger på det lokale bibliotek. Det giver en god grundlæggende viden omkring aktiehandel.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

et depot er betegnelse for det sted banken opbevarer dine papirer - i gamle dage i kasser - idag elektronisk. Papirene er beskyttede ja - de kan ikke stjæles fra et depot men værdien kan jo forsvinde hvis aktien falder i værdi

De betaler en vis afgift for et depot - normalt som promille af depotværdien, billigst for et rent dansk depot, dyrere hvis der skal ligge egentlig udenlandske værdipapirer i det. Til depot er knyttet en konto, som modtager afkast af papirene i depotet - og hvor depot afgift trækkes.

Banken opgør løbende dit depot og i de fleste netbanker er der tilknyttet depot oversigt, ex under navn Online invest, hvor du løbende kan se hvad du har liggende, følge udvikling og finde handelsbekræftelser m-m.

Dine forældre kan oprette det i dit navn for dig men er du ejer af papirene, vil du være selvstændig skattepligtig af indtægter / fradrag for tab, af papirene, hvilket kan være en fordel, da du har mindre skatte procent end dine forældre formentlig. 

Handel med aktier er ikke så helt ligetil, så tag hjælp fra forældre og andre og læs evt: 

http://finansiel.blogspot.dk/2013/08/aktieinvestering-grundforudstninger-for.html som er grundforudsætning for aktieinvesteringer og

http://finansiel.blogspot.dk/2013/08/risikoprofil-investering-i-vrdipapirer.html som fortæller om valg af risiko - som er af betydning for stor eller lille gevinst/tabs mulighed

vh John Hannover

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil blot supplere Johns altid gode kommentarer.

Cookie - John Hannover:
De betaler en vis afgift for et depot - normalt som promille af depotværdien, billigst for et rent dansk depot, dyrere hvis der skal ligge egentlig udenlandske værdipapirer i det.

- Det er ikke altid, at man betaler en afgift for sit depot. F.eks. er der kun udgiften til kurtage (handelsomkostninger) hos Nordnet.

Cookie - John Hannover:
Dine forældre kan oprette det i dit navn for dig men er du ejer af papirene, vil du være selvstændig skattepligtig af indtægter / fradrag for tab, af papirene, hvilket kan være en fordel, da du har mindre skatte procent end dine forældre formentlig. 

Det er ikke sikkert, at du har en lavere skatteprocent end dine forældre. Afkast (udbytte og realiserede kursgevinster) bliver beskattet som aktieindkomst og ikke som kapitalindkomst. Det vil sige, at du kan ikke bruge dit fradrag på ca. DKK 32.000. Så det kommer an på, hvor stort dit afkast bliver i forhold til dine forældres.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Mark Nielsen:
Det er ikke sikkert, at du har en lavere skatteprocent end dine forældre. Afkast (udbytte og realiserede kursgevinster) bliver beskattet som aktieindkomst og ikke som kapitalindkomst. Det vil sige, at du kan ikke bruge dit fradrag på ca. DKK 32.000. Så det kommer an på, hvor stort dit afkast bliver i forhold til dine forældres.
nej det jo korrekt - jeg tænkte mere på forældre der måske var oppe i 42% på aktieindkomst mod trådstarter 27% men du har helt ret - det bliver nok for mange helt det samme

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)