Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man få nogle rettigheder på design af et beslag?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 7. Jan 14
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg arbejder på en idé, som gør at jeg skal udvikle et specifik beslag.

Dette beslag kan jo i princippet efterlignes når det er færdigudviklet.

Findes der nogen form for sikkerhed eller rettighed for mig, uden at skulle patentere eller brugsmodel registrere?

Og i givet fald, nogen som ved hvad dette måtte koste...sådan ca.? :-)

Jeg tænker her noget "design-rettighed" eller lignende

Tilmeldt 7. Jan 14
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

"2  der abonnerer på svar"

Hvad betyder det? - nogen som ved?

Tilmeldt 20. Dec 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa
Hvis din dims blot er et smart design af en kendt teknik, vil det kun være designbeskyttelse der kan give dig en rettighed der kan håndhæves.
Men hvis din løsning adskiller sig væsentligt fra kendt teknik kan stærkere rettigheder som patent og brugsmodel være noget. Tjek Opfind.nu
Et patentbureau vil ved et indledende møde kunne råde dig konkret
Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg stod for nogle år siden i en lignende situation, rent faktisk også med et beslag-type, som skulle spare ekstremt meget tid at benytte, kontra den "daværende" type.

Jeg fik en adresse til et advokat-firma, som varetog patent-ansøgninger, og havde en korrespondance med dem;
Hvis der skulle være nogen idé i det, skulle jeg ansøge om et internationalt teknisk patent, da det var selve "metoden", og ikke designet jeg skulle "sikre"...og da jeg gerne ville være sikker på ikke et blive kopieret i udlandet, skulle det være et internationalt patent.

Der ville være et gebyr for at en advokat skulle lave en forundersøgelse, for at se om noget lignende allerede VAR opfundet, og dertil at udarbejde ansøgningen med alle nødvendige informationer og beskrivelser. 
Disse ting og selve patentet kunne løbe op i 2-300.000,- kr, så for mit vedkommende valgte jeg at lade patentet blive ved tanken, da jeg på ingen måde havde lyst, eller mulighed, for at poste så mange penge i en idé.

Du kan ikke rigtig få rettigheder på noget, uden et patent. Så du er nødt til at gøre op med dig selv, hvor meget du vil smide i idéen, for patenter virker som noget man har gavn af på lang sigt, da det er forbundet med en større start-udgift..

Tilmeldt 7. Jan 14
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit svar Monanarki ... mit beslag er specifikt udtænkt til en produkt/funktion som umiddelbart ikke er set endnu :-)

Ved af erfaring at patentbureauer hurtigt bliver et dyrt bekendskab næsten uanset hvad - been there, done that :-)

Overvejer lige lidt i al fald :-)

Tilmeldt 7. Jan 14
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aze, tak for dit svar - ja, omend det ikke skulle være "så" dyrt mere - ift. tidligere, koster det hurtigt en ko eller 2 :-)

Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Flyvse: Er det da blevet billigere i dag, eller hvordan?

Tilmeldt 7. Jan 14
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Mener at have hørt at det er blevet billigere at få et patent i mange lande samtidigt - ved kun at lave én - modsat tidligere hvor du skulle søge i hvert enkelt land

Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

OK, det var jeg ikke klar over. Man lærer noget nyt hver dag...

Tilmeldt 20. Dec 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis danskerne den 25. maj stemmer for EU patent bliver det billigere at videreføre rettigheden i de enkelte EUlande.
Når man søger patent skal man ikke af med så meget i starten - typisk 25.000-35.000 og man er i gang (få et konkret overslag)
Herefter har man et år til at få sparket gang i den forretningsmæssige udnyttelse før der skal flere penge på bordet hvis man vælger at gå videre.

Systemet er lavet så udviklingen af forretningen kan foregå i et tempo svarende til udviklingen i omkostninger til en rettighed
Men hvis man sidder på sin flade det første år og nørder videre i stedet for at få noget over disken - så bliver det svært ..

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)