Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af privat indskudt aktiv, moms eller ej ?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 7. Jan 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 07:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

 

Jeg har ved opstart af min virksomhed indskudt noget udstyr, sat en fornuftig dokumenterbar brugtpris, ikke fradraget moms da udstyret oprindeligt var indkøbt for en del år siden af mig privat, men jeg har selvfølgelig bogført brugtprisen/beløbet som en udgift i regnskabet.

Nu er jeg så der hvor jeg vil sælge dette stykke udstyr igen, brugt, til en privatperson uden nævneværdigt tab. Så er spørgsmålet: Hvad med moms, kan jeg sælge dette stykke udstyr uden moms eller skal jeg til at lægge 25% moms oveni, og derved enten tage et tab, eller sælge udstyret 25% dyrere end det oprindeligt er værdisat til ?

 

På forhånd tak for svarene

 

Martin Ovesen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan bruge reglerne om brugtmoms. Der afregner du kun moms af avancen. Hvis der ingen avance er så er der heller ingen moms.

Du kan læse mere om reglerne og krav til faktura i nedenstående link:

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064614

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik, så vidt jeg lige husker på stående fod, så omfatter reglerne om brugtmoms kun varer der er købt til videresalg, og kan derfor ikke anvendes på driftsaktiver.

Sidder med telefonen lige nu, men vil prøve at slå det op senere.

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Du kan bruge reglerne om brugtmoms. Der afregner du kun moms af avancen. Hvis der ingen avance er så er der heller ingen moms.

Du kan læse mere om reglerne og krav til faktura i nedenstående link:

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064614

Henrik har ret. Der står et sted (se linket), at det kan bruges på driftsmidler.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja vist står der driftsmidler langt nede men måske stadigt lidt kryptisk - Henrik har givet det endelige svar hvis han er med her. Der står i uddrag, men mine bold angivelse af det som måske er LIDT kryptisk - brugte varer fra privat personer, men ikke samme privat person for driftsmidler (ulogisk for mig)

  • "Brugte varer", som er købt i Danmark eller et andet EU-land hos en person eller virksomhed, som ikke lægger moms på salget. Det kan fx være privatpersoner, momsfrie virksomheder og fonde eller foreninger.
  • Driftsmidler, fx inventar og maskiner, som du har indkøbt i Danmark eller et andet EU-land af en virksomhed, som ikke er momsregistreret, fordi den er under momsregistreringsgrænsen

personer er kun nævnt for varer, ikke for driftsmidler?

- læs evt om BRUGTMOMS som i linket for at kunne bruge den korrekt er der klare krav til afregningsbilag som du så endeligt skal følge nøje, men det må være oplagt her hvis det gælder driftsmidler fra personer

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afgørende er egentlig her om der er tale om videreforhandling eller ej. I den forbindelse er det ikke afgørende om hensigten med indkøbt af driftsmidlet fra videresalg på købstidspunktet. EU slog for nogle år siden fast  at biler som indkøbes til leasing - efter leasingperioden kan sælges efter reglerne om brugtmoms.

Andet ville egentlig heller ikke være rimeligt, da momsen af det pågældende driftsmiddel allerede er betalt engang.

 

Der er vel ikke tale om personer - idet omfang der sælges et driftsmiddel  så må det være fra en virksomhed - registreringspligtig eller ej....

 

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Der er vel ikke tale om personer - idet omfang der sælges et driftsmiddel  så må det være fra en virksomhed - registreringspligtig eller ej...
trådstarter skriver jo den er købt af en privat PERSON og ikke en virksomhed uden registrering -  og skatte teksten siger noget lidt vrøvlet med forskel fra varer til driftsmidler hvor personer klart er nævnt for varer og klart ikke nævnt for driftsmilder  -  men jeg er enig Henrik, det er det eneste rimelige og personen må jo ha købt maskinen med moms en gang - Teksten er bare ikke voldsomt klar

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Jan 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle, mange tak for grundige og fyldestgørende svar.

Jeg tror det mest rigtige vil være at anvende reglen om brugtmoms, da det må være mest rimeligt. Jeg (som privatperon) har jo betalt moms af udstyre en gang i sin tid, og har ikke i min virksomhed fradraget moms, så at opkræve moms endnu engang er vist ikke rimeligt.

 

Tak for svarene.

 

Med venlig hilsen

 

Martin Ovesen

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 01:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Det afgørende er egentlig her om der er tale om videreforhandling eller ej. I den forbindelse er det ikke afgørende om hensigten med indkøbt af driftsmidlet fra videresalg på købstidspunktet.

Skat.dk:

Du kan kun bruge ordningen, hvis du er videreforhandler, dvs. hvis du har indkøbt varen for at sælge den videre.

Synes ikke, at jeg kan finde noget som underbygger påstanden om, at driftsmidler kan videresælges på skat.dk.

Skat.dk:

Varer, der kan komme ind under brugtmomsordningen

  • Driftsmidler, fx inventar og maskiner, som du har indkøbt i Danmark eller et andet EU-land af en virksomhed, som ikke er momsregistreret, fordi den er under momsregistreringsgrænsen.

Dette læser jeg som om, at man køber et driftsmiddel med henblik på at sælge det videre, men at man ikke anvender det selv som driftsmiddel i sin egen virksomhed.

Skat.dk:

Du skal videresælge varen i den stand, du køber den, eller i repareret stand. Det betyder, at varen skal bevare sin identitet ved salget.

Dette læser jeg som om, at hvis varen har været brugt (og dermed slidt på) efter købet, så mister man muligheden for at anvende brugtmomsordningen.

Henrik, det kan sagtens være mig, der misforstår skat.dk, men har du noget der kan underbygge din påstand, for umiddelbart vil jeg klart afvise, at driftsaktiver kan komme ind under brugtmomsordningen.

Egentlig synes jeg, at den aktuelle side hos SKAT er ret klar. Gør mig gerne klogere ved at henvise til en sag, eller lignende...

Link: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064614

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:
FRA SKAT: Du skal videresælge varen i den stand, du køber den, eller i repareret stand. Det betyder, at varen skal bevare sin identitet ved salget.
ja den sammen med at skat med driftsmidler ikke nævner privat under driftsmilder - og her at det skal være i samme stand - tyder også for mig på at den ikke går med maskine indkøbt af privat

Nu var privat som jeg læser det så faktisk ejer selv der har solgt den ind uden moms - men det kunne da være sjovt at vide om brugte driftsmidler købt af en selv uden moms må sælges med brugtmoms - stadigt usikker

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)