Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pension fra eget ApS. Egen betaling eller via løn?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er eneejer af et ApS og skal til at give mig sekv pension.

Er der en forskel for mig, om jeg vælger at personligt indbetale på pensionen efter jeg har fået løn (og angive det på forskudsopgørelsen) eller køre det ind over min løn og lave den sædvanlige 2/3 betalt af firmaet?

Banken siger at det er lige meget, men jeg tænker det da giver bedst mening skattemæssigt at køre det over lønnen, så firmaet kan få lov at betale 2/3?

Er der nogen som kan skitsere matematikken i det ovenstående?

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Glemte helt. Jeg får løn lige præcis til topskatten, så enhver krone der kan vristes ud til billigere end topskat bliver hevet ud.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan jeg heller ikke (som banken) se gøre nogen stor forskel men  indbetaler du på en arbejdsgiverordning, er beløbet 54.347 kr og via dig selv 50.000 kr men som jeg lige ser det er det bare AM bidraget der er forskelligt administrere hvor det er den bank eller det forsikringsselskab man tegner i der tilbageholder AM bidraget - efter de modtager det fra firmaet (og 54.347 minus 8% = 50.000 - hvor det hele fradrages over selvangivelsen ved egen ordning igen 50.000 kr - så det er samme resultat..

Om det så betaler sig at rode med at oprette arbejdsgiver ordning må du afgøre, den med de 2/3 som arbejde betaler siger mig intet - ordningen må max betale det samme ex AM bidrag som du selv må indbetale privat.

Du tager løn op til topskat og så ENTEN opretter du og indbetaler via arbejdsgiverordning de 54.347 kr for 2014 og den du har ordningen hos tager 8% AM bidrag og indbetaler og sætter 50.000 kr på din pension - eller du tager løn op til topskat og derefter yderligere 50.000 kr i løn og indbetaler så selv 50.000 kr på en ratepension og kommer derved ned på topskattegrænsen igen - det må gi det samme.

Vi taler om 2014 i ratepension da 2013 er kørt. Du kan derfor beslutte dig sent på året.

For 2013 kan vel nå at beslutte udbytte på generalforsamlingen og få noget ud til mindre end topskat.

Du kan beslutte udbytte op til 48.300 for 2013 - 49.200 for 2014 for hver ægtefælle. Her vil du betale virksomhedsskat 25(24,5%) og 27% af resten i udbytteskat, hvilket svarer samlet ganske meget til det du har i skat i bundskat - så det vil være næste træk for at få penge til ialt ca 44-45% skat ud

Dernæst følger topskat og udbytte til 42% som sammen med den betalte selskabsskat vil svare ganske meget til alm. topskat så derfra er løbet kørt, men topskatten er jo ikke så slem idag som for år tilbage, og det er jo en lidt positiv problematik. Ellers lad pengene stå til måske dårligere år og udlign

vh John H


6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

John - du er bare fantastisk. Det var lige sådan et svar jeg var ude efter. :) .. Jeg følger bankens originale råd og indbetaler bare selv direkte til pension.

Som note tager jeg selvfølgelig også fuldt udbytte - om jeg så hæver dem likvidt eller lader dem stå har jeg ikke besluttet mig for endnu. Og heldigvis har jeg en hustru så kan hive dobbelt ud på den bekostning. :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth R.J.:
Som note tager jeg selvfølgelig også fuldt udbytte - om jeg så hæver dem likvidt eller lader dem stå har jeg ikke besluttet mig for endnu. Og heldigvis har jeg en hustru så kan hive dobbelt ud på den bekostning. :)
godt - husk dog lige, at det så vil være nødvendigt med lidt papir (så vidt jeg ved) omkring hovedaktionærlån til selskabet (og for andres orientering, lån den modsatte vej - fra selskab TIL hovedaktionær er dybt FY) - et gældsbrev med fri opsigelse (anfordringslån) og en markedsbasseret rente (som normalt ikke må være under 4% p.a. + disconto) men - markedsbasseret i alle fald

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)