Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start året med at sige fra - og fald ikke i stress-fælden

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Mar 11
Indlæg ialt: 36
Fra  Arbejdsglæde.Com by John Harmsen ApS Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Uge 2 - Start på et nyt arbejdsår - uden stress

Go´ Mandag – Uge 2 2014 med John Harmsen
Følg med på GoMandag.dk - hver mandag

Så starter en ny uge. Ja, et helt nyt arbejdsår for mange, der jo først starter op efter ferien i dag.

Årsskiftet er blevet en populær måde at gøre status på, bryde mønstre og vaner, og ændre på de ting vi ønsker at ændre på hver i sær.

For mit vedkommende får jeg fokus på 2 ting:

1: Jeg starter for alvor min træning op igen. Udover en sundere krop giver det mig masser af energi at komme i bedre form. Jeg var i Skoven i går og køre MTB. Det var ikke kønt og jeg prustede som en gammel hest. Men alligevel var jeg glad og fik mere energi jo mere energi jeg brugte. Ja, sådan virker motion åbenbart...

2: Det andet er, at jeg får en tydeligere opdeling af, hvornår jeg er på arbejde, og hvornår jeg har fri.

Som selvstændig flyder disse ting meget sammen hos mig, og efterladte mig i 2013 med indtrykket af, at jeg arbejdede hele tiden, og ikke havde tid nok til venner og familie. 
Eller til mig selv. Det er langt fra sundt.

Statistikker viser, at hver 3. dansker har stress.Undgå stress - med John Harmsen



Ikke at jeg pt. føler, at jeg tilhører den gruppe, men jeg vil nødig ende der.

Undersøgelser viser, at stress indenfor de næste max 10 år, bliver den største folkesygdom i Danmark. Udover at stress kapper mange år af din levetid, koster stress også mange penge. Man mener, at det koster samfundet over 10 milliarder kroner om året!

Og ALLE taber, hvis du går ned med stress. Dig selv. Din familie. Og din arbejdsplads eller egen virksomhed.

Det kan derfor undre, at der ikke gøres mere for at forebygge det.

Nogle mener, at nogle arbejdsgivere ligefrem spekulerer i, at den høje arbejdsløshed presser medarbejderne til ikke at turde sige nej. Det håber jeg sandlig ikke er rigtigt.

Men her er det DIG det handler om. Og HER DU kommer ind i billedet: 
- Føler du dig selv stresset? (Ondt i maven, svært ved at sove, farer let op...)
- Kan det stresse dig bare at møde på arbejde i dag, selvom du måske har haft juleferie?

Så er det på tide, at du gør noget ved det. Ikke på onsdag. Ikke i morgen eller om 1 time. LIGE NU.

For mange handler det ofte om, at kunne sige fra.
Ofte, når en kollega eller chef (igen) spørger om du liiige vil tage dig af en ekstra opgave, så opdager du, at når du siger ”Nej, det kan jeg desværre ikke”, kommer der i stedet det her ud af din mund: ”Ja, selvfølgelig. Det skal jeg nok…”.

Og bagefter bander du (igen) over, at du igen ikke fik sagt nej, fordi du har rigelig med andre opgaver liggende. Kender du det fra sidste år?

Så øv dig på – på den sødeste måde du kan – at sige nej til de opgaver, der egentlig ikke er dine.

Vi skal selvfølgelig hjælpe hinanden. Og har du tiden til det synes jeg, at du skal sige, at du kan hjælpe med opgaven på et andet tidspunkt.

Men hvis det går ud over dit helbred at hjælpe dine kolleger, så hjælper du INGEN.
Heller ikke din arbejdsplads.

Rigtig Go´ Mandag. Og rigtig go´ uge :-)

På mandag er der et nyt godt råd til dig…

Hvis du har lyst til at smide et ”like” eller kommentere vil jeg blive rigtig glad.

Kærlig hilsen

John Harmsen.dk

Se kurser og foredrag, og få gratis tips til mere arbejdsglæde på www.GoMandag.dk

Se mere om salg og salgsstrategi på www.salgstræner.dk

Fra Assens
Tilmeldt 10. Oct 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tillader mig at skrive en kommentar til dit opslag John, selvom det er længe siden du har skrevet det. Ikke desto mindre er det et meget aktuelt emne - ja faktisk hele året rundt - både mht. at sætte sig selv nye mål og evt. ændre vaner for at få en hverdag man selv er tilfreds med og være bevidst om sine til- og fravalg efter eget behov for at være i flow, altså ikke for lidt eller for meget opgaver så man undgår at blive stresset. Det er en uhyre vigtig ting at have fokus på at forebygge stress og din blog GoMandag.dk er et godt input til at få inspiration og blive husket på at vi skal passe på os selv, så er vi er glade og har overskud både på arbejdspladsen og i fritiden.

Pernille

[Manuel signatur med link fjernet af moderator i henhold til Aminos regler]

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 236
Fra  Kontorartikler.nu Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Super godt indlæg, jeg tror også jeg vil skille fritid fra arbejde og holde fri i dag. Hvis jeg er rigtig sej, gør jeg som dig og tager cyklen en tur i skoven i dag :-)

Salg af kontorartikler, samt stort udvalg af emballage. Find det hele på kontorartikler.nu

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)