Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor mange procenter skal din samarbejdspartnere have?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 18. Nov 11
Indlæg ialt: 71
Fra  Bendoo Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Aminoer

Jeg overvejer at tilføre min virksomhed en person som kan stå for basal programmering, it og kan designe det grafiske udtryk for virksomheden. Både Hjemmesiden, brochure, præsentationsmateriale osv. 

Jeg er dog meget i tvivl om hvor stor en andel af virksomheden det er rimeligt at give en tredje partner.

Virksomheden er nystartet, og består på nuværende tidspunkt af min bror og jeg. Som deler den 50/50. 

Vi kommer med kapital til opstarten, analyser, produktet, planer og kunder. Jeg har med en bachelor i markedsføring, og ansvaret for salg og markedsføring, og min bror har en bachelor i økonomi ansvaret for regnskab, strategi og økonomistyring.

Den tredje person bliver derfor ansvarlig for design, programmering og it, og får en lille løn i starten, vi forventer ca. 10.000 om måneden, og det er ca. nødvendigt at vedkommende arbejder 20 timer om ugen. Men hvor stor en del af virksomheden skal vedkommende have. 

Jeg mener umildbart at det er bedre at have 10% af noget stort end 90% af noget småt, men at andele af virksomheden skal benyttes til at hente kapital til vækst, og at for mange beslutningstagere er med til at hæmme kommunikations vejene og udsætte vigtige beslutninger.

Hvad er dine erfaringer med at tilslutte en samarbejdspartner? Hvordan fordelte i virksomheden imellem jer? Hvad gik godt og hvad gik skidt?

Mvh
Uffe Aalborg 

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Uffe

Det er en farlig vej I begiver jer ud på.

Jeg har deltaget på et par Startup Weekends og har ladet mig fortælle, at 60% af alle partner startup's fejler, ikke fordi produktet, salget, eller nogen af de mange andre ting der skal være på plads, ikke er i orden, men som følge af uenighed mellem partnerne!!!

Det er de samme ting jeg har oplevet, når en potentiel samarbejdspartner har kontaktet mig.

Vi har for forskellige udtalte eller u-udtalte ønsker og forventninger til hinanden.

Mit råd er derfor: Lad være.

At du er sammen med din broder kan lige gå, fordi det må forventes, at I har en fælles interesse.

Så køb jer i stedet til de ting I skal have udviklet - og behold friheden til at kunne bestemme.

Og start småt og strategisk klogt og se, om det kan bære inden I investerer voldsomt.

Venlig hilsen,

Christian

Fra Århus
Tilmeldt 18. Nov 11
Indlæg ialt: 71
Fra  Bendoo Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian

Det er godt nok tung statestik du kommer med der. Under alle omstændigheder er det skræmmende og sandsynligvis helt korrekt. 

For strategien er virkelig et område hvor det kan slå gnistre, og det er nemmest hvis man kan bestemme selv.

Så tak skal du have, jeg vil tage det med mig videre, og så vil jeg vurdere på hvad jeg gør.

Mvh
Uffe Aalborg 

Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Uffe

Det er altid svært at få partnere ind i starten hvis projektet er i gang, men det kan også være det der gør forskellen på succes og fiasko.

Her er mine erfaringer:

- få alt på skrift - lav aldrig mundtlige aftaler
- pas på med LOI'er - forvent at verden ændrer sig
- brug tid på forventningsafstemning
- start om muligt med en "prøveperiode" hvor begge parter kan afbryde samarbejdet efter f.eks. 6 måneder med æren i behold

Mvh

Jakob

Fra Århus
Tilmeldt 18. Nov 11
Indlæg ialt: 71
Fra  Bendoo Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jakob. 

Tak for dit svar. Gode overvejelses punkter.

Det hele sluttede med at vi vurderede at en programmørs arbejde ikke var en væsentlig nok del af forretningskoncptet til at vi ville have en ekstra beslutningstager i gruppen.

Derfor har vi nu fundet en samarbejdspartner som bliver aflønnet freelance, men stadig arbejder tæt sammen med os.  

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)