Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erfaring med realkreditinstitutter i forb. finansiering ved køb af flere ejerlejligheder

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

jeg håber at der er nogle herinde som har erfaring med ovenstående.

jeg har for nyligt købet en ejerlejlighed med henblik på udlejning. Den er udlejet og alt er fint. 

Nu står jeg og vil købe endnu en og leje ud. Da jeg så kontakter banken og realkreditinstituttet oplyser de mig at jeg ikke kan låne med samme vilkår som jeg kunne til den første lejlighed, i det de nu betragter det som "erhverv".

Dette betyder med andre ord at jeg skal betale en bidragssats på 2% mod tidligere 0,75%, samt at omkostningerne til etablering af lånet stiger fra ca. kr 5.000,- til kr30.000'- - tal lige om tyveri ved højlys dag :((. Dette gør jo at de stort set æder en stor del af "gevinsten". 

Det skal lige siges at lejlighederne koster omkring 750-900.000,-. Ved den første lejlighed lagde jeg en udbetaling på 235.000,- og på den anden lejl. Havde jeg tænkt mig at lægge ca. 250.000,- dvs en del mere end den "normale" udbetaling. Dette betyder jo også at realkreditinstituttet har større sikkerhed for at få sine penge igen. 

Jeg kunne egentlig købe lejligheden kontant, men jeg vil jo gerne købe flere lejligheder og derfor ikke binde så mange penge een lejlighed. 

Er der nogen herinde som har erfaring med realkreditinstitutter/banker vedr. Ovenstående?

Kan det evt. Betale sig at tale men en anden bank/realkreditinstitut, eller vil det være den samme besked? Og kontrollere de om jeg har en anden lejlighed i et andet realkreditinstitut?

På forhånd tak for eventuelle svar

mvh.

Thomas

Tilmeldt 9. May 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Har selv stået i nogenlunde samme situation.

Så snart man når op på nr. 3 ejendom, så er betingelserne noget anderledes.

For så er det netop erhverv. Det betyder normalt at kreditforeningen kun vil belåne 3. ejendom med 60%.

Det med at gebyrerne steg, har jeg dog ikke oplevet.

Det kan klart betale sig at shoppe rundt mellem banker/realkreditinstitutter, men vær opmærksom på, at mange af dem er "gift" med hinanden, og ja,

de vil naturligvis checke op på alle andre ejendomme du har, for du skal jo have årsopgørelse m.v. med for at kunne låne.

Hvis du har pengene til at betale lejligheden kontant, så vil jeg da anbefale at gøre det, og så belåne den næste lejlighed i den der er betalt helt ud. Derved sparer du en hel masse penge på første lejlighed til sikkerhedsstillelse osv. De kommer selvfølgelig på når du køber den næste, men så skal du kun betale dem den ene gang, og ikke for begge lejligheder.

Også en rigtig god ide at shoppe rundt mht. til advokat. Sidst jeg købte noget kostede det kun 1/3 af hvad jeg plejer at betalt, blot fordi jeg valgte en anden advokat.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej magic

1000 tak for dit hurtige svar:)

Som udgangspunkt er det helt fint at de kun vil finanisere 60% da jeg aligevel har planer om at betalt omkring 40 % i udbetaling, for på den måde også at slippe for det dyre banklån som følger med hvis du kun betaler de normale 5 % i udbetaling.

Da jeg købte den første lejlighed betalte jeg ikke for sikkerhedsstillelse, sa jeg deponerede hele købssummen og fik først realkreditlånet efterfølgende. Jeg forstår god din pointe med at købe lejligheden kontant, men jeg vil bare ikke binde så mange penge i een lejlighed, så vil jeg hellere binde detsamme beløb i to lejligheder, og derved få dem forrentede bedre:) 

Den bank som jeg brugt til den første lejlighed er danske bank / realkredit danmark og det var dem som oplyste dette. Hvilket realkreditinstitut/bank har du erfaring med som ikke kræver højere bidragssats og højere tinglysning/udgifter når det er lejlighed nr 2?

Du skriver at du sparede penge blot ved at skifte advokat, mener du advokatens salær? Eller kunne han være behjælpelig med at få andre omkostninger billigere?

mvh.

Thomas

Tilmeldt 9. May 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Jeg bruger Spar Nord / Nykredit.

Nykredit er generelt lidt dyrere end andre i gebyrer mht. oprettelse af lån, men jeg har ikke oplevet forskelle i oprettelse fra første køb til de efterfølgende. Jeg har tidligere brugt Realkredit Danmark, og min erfaring med dem er rigtig god. Men min bank er gift med Nykredit, så det er naturligt at gå den vej.  

Kan sagtens følge at hvis du stiller hele beløbet som sikkerhed og så henter realkreditlånet senere, så sparer du selvfølgelig en del der.

Det var blot advokatens salær der var langt billigere. Tidligere har jeg brugt en af de store kæder, og der lå advokatomkostninger omkring 12-15.000,- Sidst skiftede jeg over til en lille lokal enkeltmands advokat, og så slap jeg med 4.000,- Så det var en helt vild besparelse.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej magic

jeg tror at jeg ringer rundt til nogle forskellige realkreditinstitutter/banker i morgen:) Det er meget godt at vide hvilke vilkår andre kan "forhandle" sig til, da det lidt er en jungle i forhold til hvor meget "rabat" de er villige til at give....

jeg har brugt www.boligassistancen.dk og det koster for skøde og tinglysning kr2.600,- og inkl. Rådgivning ( hvilket jeg benyttede mig med mit første køb ) kr 4.900 inkl. Moms. Alt forgår over email, og de er meget grundige.

Thomas

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)