Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af partners anparter

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Gundsømagle
Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 66
Fra  iAudit Aps Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er blevet enig med min partner om at købe hans anparter i en virksomhed. Spørgsmålet er så, om der skal moms på den pris vi har aftalt?

Håber der er nogen som kan hjælpe.

Mvh Per

http://www.iaudit.dk Professionel bogføring til 375,- ex. moms pr. time i Roskilde og omegn.

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt eller delvist salg af en virksomhed er ikke momsbelagt. Dette fremgår af momslovens § 8, så vidt jeg husker.

Fra Kirke Såby
Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 72
Fra  Indblich. Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Per

Der er ikke moms på køb/salg af anparter og aktier.

mvh

Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46456
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Sønnnichsen:
Jeg er blevet enig med min partner om at købe hans anparter i en virksomhed. Spørgsmålet er så, om der skal moms på den pris vi har aftalt?
klart nej hvis det er hele spørgsmålet.  

Derimod skal I jo checke om noget skal ændres i vedtægterne (hvis det er ApS som jeg går ud fra når du skriver anparter) - om det kræver noget i vedtægterne og ændre ejerbogen i alle fald

Sælger skal opgøre et tab/gevinst ved salget (hans stiftelsespris/købspris for anparterne) og indberette som aktieindkomst. Du skal gemme dokumentation for din købspris af xx anparter og du kommer til at stå med det større antal i ejerbogen.

Jeg er ret sikker på det er et ApS så du kan glemme det nederste som bare kan være til andre der skal overtage del af en virksomhed fra en partner:

I en personlig virksomhed - modsat selskaber som ApS, kan man ikke købe en del af en personlig virksomhed eller en del af et I/S som sådan. Man kan købe aktiver og for den sags skyld goodwill. I/S skal så lave slut regnskab (nemt 31/12) og pengene erstatter så de solgte aktiver/goodwill og indgår i regnskabet og dermed i den skat ejerne af I/S betaler på basis af virksomhedens overskud - hvorefter I/S ophører med at eksistere, hvis I kun var to, eller forsætter med behov for helt ny ejeraftaler, hvis I er mere end to. Er I kun to og du forsætter alene, skal der ny virksomhed til - nyt personligt CVR som du kører videre med. I det fald vil jeg klart anbefale en revisor til transaktionen hvis ikke I føler jeg sikre på at gøre alt ret op.

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Gundsømagle
Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 66
Fra  iAudit Aps Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er et APS. Tusind tak for hurtigt og konstruktivt svar.

http://www.iaudit.dk Professionel bogføring til 375,- ex. moms pr. time i Roskilde og omegn.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)