Hej Skovboe
Er definition af koncept og budgetter nok, for at kunne tage kontakt til en investor?
Tja, det vil jo både komme an på hvor genialt jeres koncept er, og hvor godt beskrevet det er.
Sådan umiddelbart vil jeg sige: Nej - I har meget mere arbejde at lave først.
Findes definitionen af konceptet i jeres hoveder, i Powerpoint, eller er det lavet et ordentlig stykke arbejde?
Nogle tips:
1. Skriv ned idéen din. Hvilket behov løser den? Hvorfor er det lige at man ikke kan klare sig uden?
2. Beskriv hvem som er målgruppen. Er det fru Hansen på 70? Eller junior på 3? Mænd? Kvinder?
4. Hvis det er et virtuelt produkt/koncept: Bestem hvilke platforme I skal ind på. Er det smartphones (Apple, Android, Windows, Jumbla), er det tablets (Apple, Android, Windows), er det Smart-TV, er det Kinect, PixelSense, eller noget andet. Desværre skal der laves forskellig udvikling til forskellige platforme (smartphone og tablet på samme platform er fælles). Begrund hvorfor du vælger en platform, og begrund hvorfor du fravælger.
5. Kortlæg konkurrenter. Har nogen lavet det I vil, så beskriv hvorfor jeres koncept vil være bedre. Mangler de noget, og hvorfor? Hvad gør de godt? Har du ingen konkurrenter, så find de som er nærmest, og beskriv hvad de gør galt.
6. Hvordan vil I markedsføre jeres koncept? Hvordan undgå at drukne i mængden. Særlig hvis du har tænkt på en ny app/koncept. Så er det ingen som søger efter det heller. Hvilke blader og aviser skriver om ting relateret til jeres koncept? Hvad hedder journalisterne? Har I et stort netværk på Facebook eller LinkedIn eller andet I kan bruge?
7. Hvad slags business model vil I satse på? Hvis App: Skal appen koste penge? Eller Gratis app med reklamer, Gratis app med in-app purchase, Gratis app/pro app. Hvis fysisk produkt: Butikker, egenejede eller franchise, salg til butikker, salg via egen/andres web, OEM. Hvis portaler: Annoncer, fees etc.
9. Nu er det på tide at teste idéen for nogle udvalgte venner. Ikke gør dette for tidlig. Hvis du går med en storslagen idé som du brænder for at eksekvere, så kan det at indvie andre i den resultere i at din hjerne nu tror du har gennemført din idé, og så stopper fremdriften. Du skal have lagt alle planer så godt du kan inden du viser den til andre.
10. Er det et fysisk produkt: Skal I have Patent? Patent koster en masse - og det er spørgsmål om I kan få det.
11. Er det et produkt: Brug en designer og eller en ingeniør til at hjælpe med udforming/funktionalitet. LAV EN PROTOTYPE!! 3D-print f.eks.
11. Er det en app eller en site: I skal have en god designer, som har erfaring med apps og usability, som på basis af jeres beskrivelser og tegninger (og målgrupper) tegner hvorledes skærmbillederne skal se ud.
12. Budget skal I lave. Du skriver at I har lavet det.
- Hvad koster en designer? Jo bedre du har beskrevet konceptet, og jo bedre I har beskrevet målgruppen, jo mindre tid skal vedkommende bruge.
- Hvad koster det at lave en prototyp?
- Hvad koster udviklingen og produktionen? Jo bedre I har beskrevet funktionalitet, jo mindre tid går det. Er det et fysisk produkt bør du undersøge potentielle leverandører. De skal indstille sine maskiner til at lave dit produkt, og det kan være dyrt. Hvilken minimumsantal er de villig til at levere?
- Hvad koster markedsføringen?
12. Hvordan vil I skaffe penge? Du spørger her efter en traditionel investor, men har I vurderet crowdfunding? Spørg i jeres netværk om nogle vil være med på at betale for at udvikle jeres idé? Hvor meget vil I selv lægge i det? Kan I få penge fra tante/onkel segmentet? Bor I på landet så findes det måske puljer og muligheder. (bl.a. LAG-midler)
13. Hvor megen kontrol er I villig til at afgive? I skriver at det ikke kræver så meget, men er det med markedsføring og andre "skjulte" udgifter? Hvis konceptet koster 500.000 at udvikle og realisere, og I selv lægger 10.000, så sidder I ikke med megen kontrol.
14. Forud for kontakt med investor skal I have jeres papirarbejde i orden. I skal have en business plan, med salgspotentiale. Investorer har en lej tendens til at ville have sine penge tilbage, gerne med rente. Derfor kommer de til at bore i hvordan I skal tjene penge. En ting som investorer ser særlig på er Management. Måske I brænder for idéen, men nogen skal lede virksomheden og sørge for at eksekvere business planen. Vil investoren tro at I kan løfte den opgaven? Kender du nogle i erhvervslivet som har et navn, og kan få de med i en bestyrelse eller et Advisory board? Hvilke kompetencer og erfaringer har I i gruppen?
15. Brug jeres netværk til at finde investorer (nogen som kender nogen), i tillæg til at søge dem her eller andre steder på nettet. I skal dog være klar over at risikovilligheden ikke er fantastisk stor.
16. Vær EKSTREMT godt forberedt hvis I får møde med en investor. Vær koncis både i tale og materiale. Særlig når I er flere, så aftal hvem som snakker. Test jeres præsentation på nogle I kender med tilstrækkelig kompetence, og få tilbagemelding. Investorer kan dog gennemskue "dressing up the bride", så vær forberedt på ethvert tænkelig spørgsmål. Og hav klart for jer hvad slags ejerskab for investoren I kan gå med på.
Håber min norsk-dansk er forståelig.
Lykke til
mvh Øyvind