Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan lukker jeg et firma som min mand har oprettet i mit navn

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 8. Sep 13
Indlæg ialt: 3
Fra  Move-Forward Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har en veninde der har levet sammen med en mand i nogle år. Hun blev gravid og forholdet røg i vasken. 

Forinden mens alt var godt, startede manden et enkeltmandsfirma i hendes navn hvilket hun siger ja til.

Nu er hun i den situation at hun ikke kan lukke firmaet fordi der skal afleveres regnskaber mv. Manden vil ikke medvirke til nogen ting.

Hendes økonomi hænger ikke sammen - hvad gør hun 

Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 37
Fra  regnskab-nu.dk ApS Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Det bare noget møj, man kan lukke det ned og trække vejret og se hvad der sker, eller lave regnskabet og håbe virksomheden har underskud, som msn kan trække fra, jeg kan lave regnskabet billigt.

Det altid øv sådan noget, men er nødt til og gøre noget

Situationen er sådan er der underskud eller overskud, med et enkelmanfs firma er regnskab afslutning meget tæt på om ikke andet gør aldrig sådan noget

Kontakt hvis du vil have hjælp post-svar@hotmail.com

Michael

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hun har jo givet ham lov og hun kan ikke som sådan undgå at der skal være et regnskab for virksomheden her 31/12. Hun logger ind på virk.dk (og så har vi jo rodet hvis kun manden har medarbejder NemID til virksomheden for så må veninden skaffe en sådan via sit CPR - da jeg tvivler på hun kan bruge sin personlige nemID idag)

Så går hun i ændringsblanketten hvor jeg mener et af punkterne er lukke virksomhed men i alle fald så fjerner hun krydset i MOMS registrering, og så lukke virksomheden og den kan ikke længere bruges korrekt af manden til moms og andet

Hun skal stadigt jo ha det regnskab per 31/12 da resultatet jo skal på hendes udvidede selvangivelse for året, så hun er nødt til at få det regnskab ELLER tage et stort besvær med at få det rekonstrueret hvis han slet ikke medvirker. Det kan MÅSKE ske med hjælp af bankudtog, men det er jo langt fra sikkert alt er kørt via banken. Jeg ville hvis jeg var hende få fat i en revisor (tre gratis bud på www.agera.dk) og høre hvad han kan hjælpe med, men bedst er jo, hvis hun kan få det fra manden, for hun står jo med det forbandede ansvar ved at manden har kørt virksomheden

Det gode er, at hvis der er underskud, så kan det formentlig fratrækkes hendes anden personlige indkomst - og er der overskud til beskatning, så bør hun ha krav på det fra manden -

Det dårlige er hvis underskuddet omfatter gæld til tredie part og evt moms og skat, som din veninde vil hænge på. Det sidste kan hun se hvis hun kan logge ind på skat.dk som enkeltmandsvirksomhed (igen prøv personlig nemID hvis ikke hun har andet eller skaf medarbejde ID) og se i det menupunkt der hedder "skattekonto"

Moms skal hun også sikre sig er indberettet (og betalt her i nov) og hun skal lave en sidste moms indberetning kort efter 31/12 - evt en 0 indberetning

Som du hører skal hun nok ta hjælp

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvalsø
Tilmeldt 12. Nov 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har selv været i netop din venindes situation for en del år tilbage.

Min partner havde ikke afleveret MOMS regnskab til SKAT og det bevirkede at jeg pludselig fik en kæmpe SKATTEGÆLD. Sagen var bare at vi ikke havde haft nogen reel indtjening udover et par hundrede kroner til udgifter.

Min partner var dengang på kontanthjælp og derfor rettede SKAT henvendelse til mig, fordi som det egenlig hedder var jeg teknisk set den eneste de kunne kræve penge af.

Hvis din veninde står som ejer, medfølger der også bilag fra banken (hvilket jeg formoder hun KAN kræve indsigt i). Jeg vil anbefale dig/din veninde at gå til banken efter eventuelle bilag og konti oversigter for dernæst at tage den med SKAT.

Alternativet er at bide i det sure æble og modtage bøden for ikke at aflevere regnskab.

Held og lykke med det.

Tilmeldt 18. Mar 10
Indlæg ialt: 455
Fra  Cicoor Host & Saas ApS Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel:
Alternativet er at bide i det sure æble og modtage bøden for ikke at aflevere regnskab.

Det tror jeg er en dårlig ide. I så fald vil skat sætte overskuddet til et skønnet beløb, og det beløb er med meget stor sandsynlighed ikke i venindens favør.

Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 37
Fra  regnskab-nu.dk ApS Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen hvis selskabet har underskud kan det være en god ide og få lavet regnskabet.

Vi ved alle hvad der er rigtigt og gøre, men hvad vil hun og hvad kan hun.

Vigtigt luk det ned og SKAT giver ro, da de så ikke skal bruge tid på og gå hende på døren pt

Sæt dig ned derefter og træk vejret

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er sten enig - lad være med at bide i noget surt æble ved ikke at aflevere regnskab. Skat vil givet få tanken at der så nok er et større overskud at ansætte skønsmæssigt og hvordan mon de vil stille sig til moms som heller ikke kan laves uden regnskab. 

Det bliver noget ROD for at sige det mildt. Det kan blive vanskeligt at lave og bankudtog er ikke nødvendigvis hele løsningen, men betal en økonomimand/dame nogle tusind for ud fra bank udtog at se hvad der kan udredes og afhængigt af om det er en webshop eller hvad det er, opstille som det bedst er muligt ærligt og redeligt

Det er jo heller ikke sjovt, hvis der nu HAR været tjent 200.000 kr som der skal skattes af, og manden så er stukket af med alle pengene uden at tænke på skat så jeg tror faktisk jeg ville se på at få en jurist til - for en times løn (regn 1200 til 3000 kr) at se på sagen og stå stand-by så hustru og barn ikke bare snydes og står med håret i skattevæsenets/moms/kreditorers postkasse.

OG få det lukket ned i virk.dk ved at afmelde moms registrering så han ikke kan køre videre

Mon ikke manden også kan komme i klemme trods alt, hvis han bare har stjålet virksomhedens penge ved en skilsmisse - men den må man overlade til en med mere viden end jeg.

Det er rendyrket svineri at drive virksomhed i anden persons navn i ægteskab for så at stikke ud på den måde - måske han burde bringes til at indse det af nogen fornuftige mennesker

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i store træk enig med John.

Først og fremmest - få lukket firmaet. Hvis ikke det kan gøres online så send et brev til Erhvervsstyrelsen. Det rækker trods sagsbehandlingen tager lidt længere tid.

Kan veninden ikke selv lave regnskab så få en fornuftig bogholder til at hjælpe hende på bedste vis med at få det opstillet.

Hvad der så sker afhænger af om indkomsten er negativ eller positiv. Hvis vi taler om 1 indkomstår vil jeg ved negativ indkomst selvangive 0 kr. og håbe at sagen afsluttes der.

Positiv indkomst er noget skidt da det vil udløse skat, som veninden vil hæfte for hvis ingen penge på virksomhedens opgave. Uanset hvad vil det nok være bedre at tage skatten på baggrund af regnskabsmaterialet.

Hvis SKAT vælger at kikke på regnskabet og det er mangelfuldt så kan det tilsidesættes og så kikkes der på hvad der er "normalt" for denne branche. Det kan hurtigt blive dyrt og eksempelvis er argumentet normalt for manglende indtægt på bankkontoen at det nok er modtaget kontant.

Der er ingen grund til at smide gode penge efter dårlige. Så afmeld virksomheden først og få opstillet bedst muligt regnskab.... Og afvent så hvad der sker.

Fra København
Tilmeldt 8. Sep 13
Indlæg ialt: 3
Fra  Move-Forward Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for alle svar og jeres tid. Firmaet er lukket og vi har jeres forslag til hvad vi mere kan gøre. Igen tak for hjælpen.

Mvh. Steffen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)