Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kan man egentlig sælge?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

4brooker:
Så lenge det er en mekanisme som belønner deg for å anbefale eller markedsføre produktet til en kunde som velger å kjøpe det, er det snakk om et salg, både i juridisk forstand og etter helt alminnelig forretningslogikk.

Hvis du læser trådstarters indlæg, så går spørgsmålet primært på, hvordan man undgår at overtræde dørsalgsloven - og mit eksempel er netop en måde at sørge for, at dørsalgsloven overholdes. 

Derfor er det vel ligemeget om der teknisk set er tale om et salg eller ej?

Hvis du låner mit COOP kundekort for at få rabat på en vare i Brugsen, men det er mig der optjener pointene, så vil Forbrugerombudsmanden nok heller ikke komme efter nogen af os! ;-)

4brooker:
Hvis du mener at mindre enn 1 % er stor sannsynlighet, så har du helt rett. Men sannsynligheten til å ikke tjene en eneste krone er altså mange ganger høyere.

Hvor mange i den statistik har arbejdet med deres forretning i mere end 2 år? Mit bud er, at over 80% er stoppet inden for 6 måneder til et år. Personligt betragter jeg det ikke som et seriøst forsøg på at skabe en forretning, hvis man kun giver det et par måneder. 

Og hvis du prøver at lave statistikken ud fra folk, der rent faktisk har arbejdet med deres forretning vil den nok se helt anderledes ud, er mit bud. 

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Tilmeldt 30. May 13
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Allan I:

Hvis du læser trådstarters indlæg, så går spørgsmålet primært på, hvordan man undgår at overtræde dørsalgsloven - og mit eksempel er netop en måde at sørge for, at dørsalgsloven overholdes. 

Derfor er det vel ligemeget om der teknisk set er tale om et salg eller ej?

Nei, det er ikke likegyldig, fordi man ved et salg må forholde seg til et sett med regler. I forhold til dørsalgsloven er MLM juridisk å regne som salg uansett hvordan du velger å formulere deg i din tilnærming til prospektet.

Allan I:

Hvor mange i den statistik har arbejdet med deres forretning i mere end 2 år?

Det er veldig få, men det var ikke det du skrev. Du skrev at det for en ny MLM'er var stor sannsynlighet at han innen få år ville få en god inntekt.

Allan I:

Mit bud er, at over 80% er stoppet inden for 6 måneder til et år. Personligt betragter jeg det ikke som et seriøst forsøg på at skabe en forretning, hvis man kun giver det et par måneder. 

Og hvordan vet du at personen du forteller dette til er blant de mindre enn 20 % som fortsetter lenger enn ett år?

Allan I:

Og hvis du prøver at lave statistikken ud fra folk, der rent faktisk har arbejdet med deres forretning vil den nok se helt anderledes ud, er mit bud. 

Joda, det ser meget bedre ut om man kun regner dem som holder på mer enn ett år, men fortsatt er det langt mer sannsynlig å tape penger enn å tjene penger. Når totalt mindre enn 1 % klarer å skape et nevneverdig overskudd av sin MLM-forretning, er det fortsatt mindre enn 5 % av dem som holder ut et år som lykkes.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

4brooker:
Nei, det er ikke likegyldig, fordi man ved et salg må forholde seg til et sett med regler. I forhold til dørsalgsloven er MLM juridisk å regne som salg uansett hvordan du velger å formulere deg i din tilnærming til prospektet.

Hvis der er tale om en samtale, hvor emnet bliver bragt op tilfældigt, er der ikke tale om et prospekt, og heller ikke tale om et salg, med mindre man insisterer på at fluekneppe termerne ud i yderste potens. 

Hvis jeg til en fest får nævnt at jeg er tømrer, og en person spørger, om jeg kan hjælpe med at bygge en carport - så kan du da godt være yderst sippet og kalde det, at jeg har solgt ham en carport - men de fleste ville nok mene, at der ikke er tale om et salg. 

Jeg ved godt, at du vil gå rigtig langt for at finde det mindste belæg for, at der nok er tale om snyd, suspekte metoder og fordækte motiver, men nu er det jo heldigvis ikke dig, der er forbrugerombudsmand. Wink

4brooker:
Det er veldig få, men det var ikke det du skrev. Du skrev at det for en ny MLM'er var stor sannsynlighet at han innen få år ville få en god inntekt.

Igen - flueknepperi af ordene i yderste potens. Hvis vedkommende arbejder med sin blog, sin webshop, sin detailforretning, sin konsulentvirksomhed etc. etc. etc. i mindre end et år er der OGSÅ stor sandsyndlighed for fiasko. Det er jo logik for burhøns. 

4brooker:
Og hvordan vet du at personen du forteller dette til er blant de mindre enn 20 % som fortsetter lenger enn ett år?

Kan jeg af gode grunde på ingen måde vide. Jeg kan som bilforhandler jo heller ikke vide, om personen har tænkt sig at køre i den bil til kr. 500.000,- jeg lige har solgt ham - det må vel være op til personen selv? 

I MLM får man trods alt hjælp til at "køre bilen" hvis man har lyst. 

4brooker:
Joda, det ser meget bedre ut om man kun regner dem som holder på mer enn ett år, men fortsatt er det langt mer sannsynlig å tape penger enn å tjene penger. Når totalt mindre enn 1 % klarer å skape et nevneverdig overskudd av sin MLM-forretning, er det fortsatt mindre enn 5 % av dem som holder ut et år som lykkes.

Igen tager du alle dem, som giver op med i statistikken. I så fald skulle ingen vælge at starte som selvstændig, da statistikkerne siger, at de fleste taber penge på det. 

Er det i virkeligheden det, der er din holdning? At alle bør tage til takke med at være lønmodtager, så de ikke taber penge?

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Tilmeldt 30. May 13
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Allan I:
Igen tager du alle dem, som giver op med i statistikken. I så fald skulle ingen vælge at starte som selvstændig, da statistikkerne siger, at de fleste taber penge på det. 

Her demonstrerer du din totale mangel på kjennskap til det vanlige forretningsliv. De fleste som legger ned en enkeltmannsbedrift har ikke tapt penger, de har bare funnet ut at det ikke ga tilstrekkelig med belønning i forhold til innsatsen. F.eks. en tømrer som driver selvstendig kan finne ut etter ett år at hans timelønn faktisk bare har vært 100 kr, og da må han velge mellom å fortsette driften og håpe på bedre inntjening, eller han kan legge ned og søke jobb som tømrer i et annet selskap som kanskje vil betale ham 200 kr pr. time. Hvis han velger å "gi opp" har han fortsatt tjent 200.000 kr. Til sammenligning har de fleste som gir opp MLM tapt penger, hvilket er en stor forskjell. Av de 10 første jeg kan komme på av mine venner som har startet opp sitt eget vanlige firma har ingen tapt penger, men noen av dem har lagt ned og fått ledende stillinger i andre selskaper. Av de ca. 50 av mine venner som har prøvd seg på MLM har samtlige tapt penger.

I virkelighetens verden er det slett ikke slik du skriver at man ikke tjener penger fordi man gir opp. De fleste gir selvfølgelig opp fordi de ikke tjener penger og sågar taper penger.

Det er altså ikke "flueknepperi" å si at det er ekstremt usannsynlig å oppnå en fulltids inntekt på MLM, og det er ikke på noen måte sammenlignbart med vanlig forretningsdrift slik du hele veien prøver. Og er det ikke slik at MLM handler om opplæring i ledelse og bygging av relasjoner? Hvor elendig må ikke denne opplæringen være dersom minst 99 % ikke lykkes?

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

4brooker:
De fleste som legger ned en enkeltmannsbedrift har ikke tapt penger, de har bare funnet ut at det ikke ga tilstrekkelig med belønning i forhold til innsatsen. F.eks. en tømrer som driver selvstendig kan finne ut etter ett år at hans timelønn faktisk bare har vært 100 kr, og da må han velge mellom å fortsette driften og håpe på bedre inntjening, eller han kan legge ned og søke jobb som tømrer i et annet selskap som kanskje vil betale ham 200 kr pr. time. Hvis han velger å "gi opp" har han fortsatt tjent 200.000 kr.

Jeg vil nu mene, at det er dig, der demonstrerer komplet mangel på viden om forretningsdrift. Hvordan har du tænkt dig at tømren skal starte op som selvstændig, uden en firmabil, værktøj m.m.? Du kan da ikke bare sige, at det kun er timelønnen han har tabt. 

Hvis du åbner en detailforretning, og bruger hhv. kr. 250.000 på inventar og 250.000 på lager, så kan du muligvis afhænde det meste, men jo til reduceret pris, hvorved du så også har tabt penge.

Hvis du slår dig ned som konsulent, efter at have haft et job som gav kr. 1.200 i timen, men du som selvstændig kun kan fakturere kr. 800,- i timen, så har du jo principielt også tabt penge efter et år. 

Og sådan kunne man blive ved. 

Du gør dig dermed skyldig i præcis de samme manipulerende argumentationsmetoder, som du klandrer hele MLM-branchen for at bruge.

Kom igen en anden gang, når du har tænkt dig at være objektiv.

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Tilmeldt 30. May 13
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Allan I:
Jeg vil nu mene, at det er dig, der demonstrerer komplet mangel på viden om forretningsdrift. Hvordan har du tænkt dig at tømren skal starte op som selvstændig, uden en firmabil, værktøj m.m.? Du kan da ikke bare sige, at det kun er timelønnen han har tabt. 

Du mener nok det, men det er fortsatt du som ikke har peiling. En firmabil vil enten leases eller så vil kostnaden periodiseres og aktiveres for nedskriving hvert år. Dermed vil dette trekkes fra som en utgift før det beregnes lønn. Tilsvarende er helt vanlig å gjøre med innkjøp av verktøy og utstyr i større målestokk. Formålet med dette er at utstyrspark skal være nedskrevet til sin markedsverdi den dagen man evt. skulle velge å avvikle driften. Noen engangskostnader vil det selvfølgelig være som ikke er periodiserte, men dette vil også kostnadsføres første driftsår - altså FØR man beregner lønn. Jeg har kun ført regnskap for enkeltmannsforetak i Norge, men jeg tviler på at dette fungerer veldig annerledes i Danmark. Ved å etablere store varelagre er det klart at man påtar seg en noe større risiko, men det er bare unntaksvis at dette medfører et netto tap før lønn er beregnet slik det er for majoriteten av MLM'ere.

Allan I:
Hvis du slår dig ned som konsulent, efter at have haft et job som gav kr. 1.200 i timen, men du som selvstændig kun kan fakturere kr. 800,- i timen, så har du jo principielt også tabt penge efter et år.

Nei, man har ikke tapt penger med mindre man har utgifter som overstiger inntektene. Du må lære deg å skille mellom tap og variasjon i lønnsomhet. Dersom denne konsulenten legger ned sin virksomhet for heller å ta jobben som gir ham 1200 kr i timen, har han altså ikke tapt penger slik de aller fleste MLM'ere har gjort når de legger ned.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

4brooker:
En firmabil vil enten leases eller så vil kostnaden periodiseres og aktiveres for nedskriving hvert år. Dermed vil dette trekkes fra som en utgift før det beregnes lønn. Tilsvarende er helt vanlig å gjøre med innkjøp av verktøy og utstyr i større målestokk.

Du er stadig så sovset ind i dit ønske om at miskreditere MLM, at du ikke kan skelne de 2 eksempler fra hinanden. 

Hvis en MLM'er køber en startpakke, og ikke sælger noget, så har han et tab. 

Hvis en tømrer køber firmabil og værktøj, men ikke får nogen ordrer - så har han et tab, upåagtet om han afskriver værktøj m.m. End of discussion. 

Jeg stopper debatten her - da de stakkels fluer vist er blevet kneppet nok nu. :-)

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Tilmeldt 30. May 13
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Allan I:

Hvis en MLM'er køber en startpakke, og ikke sælger noget, så har han et tab. 

Hvis en tømrer køber firmabil og værktøj, men ikke får nogen ordrer - så har han et tab, upåagtet om han afskriver værktøj m.m. End of discussion. 

Begge utsagnene er riktige, men igjen sporer du av fra tema. Den store viktige forskjellen er altså ikke muligheten for, men sannsynligheten for å tape penger. Mens 99 % av MLM'erne taper penger er det antagelig mindre enn 5 % av alle som starter opp som tømrer som taper penger før det er beregnet lønn.

I denne artikkelen har jeg demonstrert at det er minst like lønnsomt å spille lotto som å la seg verve som Herbalife-distributør:

http://4brooker.wordpress.com/2012/06/29/mlm-eller-lotto/

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)