Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man få andel af virksomhed - gratis?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 3. Nov 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, som overskriften siger, så har jeg lidt spørgsmål angående medejerskab af eksisterende firma.

Jeg er blevet tilbudt, at indgå i ejerskabet af et ApS. Men hvordan kommer man "billigst" til andelene?

Man kan altid - går jeg ud fra - få en ekstern revisor til at fastsætte en pris af virksomheden og herefter købe andele til vurderingen.

Men hvis en ejer ønsker at give andele væk gratis, er det så tilladt?

Hvilke måde findes der, hvis man ønsker andele "billigst" muligt? Udbetalt i stedet for løn? %-del af løn?

Hvad siger loven - hvor går grænsen?

Angående styringen, så vil mine andele blive ejet igennem et holdingselskab, det er min egen vurdering pt. Men findes der smartere måder?

Det var mange spørgsmål :)

Tilmeldt 8. Sep 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Anpartneren:
Men hvis en ejer ønsker at give andele væk gratis, er det så tilladt?

Det skulle stå opført i ejerbogen hvordan anparterne kan overdrages/sælges. 

En ejerbog er noget alle selskaber skal føre, som beskriver ejerforhold, anparter.

Ejerbogen er et  juridisk dokument, og er et bevis på hvem, der ejer hvad i selskabet.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt, så skal du beskattes af anparternes værdi, hvis man kan argumenterer for at firmaet kører så dårligt, at det ikke er noget værd, skal der ikke betales noget, men ellers så skal der.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46499
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

det klare svar er, at man skal betale anparternes værdi. Ud fra regnskabet -enten i kontanter eller via løn og er det via løn så løn efter skat og så er man lige langt

Man kan få andele foræret hvis der betales gaveafgift mellém ikke beslægtede men det er ikke en ide - men er det fra f.eks. far til søn kan det være fint

Du skal regne med,at betale den korrekt pris - ud fra regnskabet, både af hensyn til dig og til sælger. Gav han dig skattefrie andele i stedet for løn, var det jo helt enkelt sorte penge/sort løn

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 07:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kunne overveje en løsning med overdragelse til dit selskab, mod et gældsbrev som årligt afdrages med din andel af årets udbytte + markedsrenter.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46499
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:
Du kunne overveje en løsning med overdragelse til dit selskab, mod et gældsbrev som årligt afdrages med din andel af årets udbytte + markedsrenter.
lyder muligt bestemt men mere for at jeg skal forstå

Først fastsættes prisen, som er markedspris for ikke at udløse skat for køber - men kan udløse skat for sælger - korrekt?

Så laves gældsbrev som  afdrages med rente (formentlig mindst diskonto + 4% om jeg husker ret) 

Gælden må så skulle tages op til nominel værdi i købers holding selskab og andelene skrives op med den fulde andelsværdi = 0 kr effekt frem til første afdrag hvilket er fint nok

Afdraget betales med købers andel af årets udbytte i det selskab han køber sig ind i - fFr årets udbytte kommer ud, er der betalt selskabsskat i det sælgende selskab og for hvert afdrag nedskrives afdragsdelen i købers holding selskabs gæld - medens renten er en udgift i samme

Købet er således behæftet med selskabsskat i sælgers selskab og afdraget efter denne.

Det må vel være nogenlunde fremgangsmåden. På den måde er skatten de 25% inden undbytte i det sælgende selskab og vel en udbytteskat i det købende selskab der modtager udbytte (og bruger det afdrag af gæld) For at stifte holding skal sælger op med 80.000 (50.000 1/1) beskattede midler

Med mindre det er er stort beløb ville jeg købe direkte uden afdrag - fra holding eller personligt. Dels fordi det er fyldt med usikkerhed, om der bliver et fremadrettet resultat hos sælger som tillader udbytte der svarer til det aftalte afdrag - dels grundet det noget mere komplekse, end hvis det drejer sig om at købe en andel af bestående selskab cash, hvis vi taler beløbsstørrelse som er lette at overskue. 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Sep 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld at jeg drager lidt vaek fra hovedspoergsmaalet, men har et spoergsmaal der ligger meget op ad.

Hvis der er tale om et enkeltmandsvirksomhed ? Er det saa ikke tilladt at faa sig en medejer ?  Uden at der skal betales noget


Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46499
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Croked:
Hvis der er tale om et enkeltmandsvirksomhed ? Er det saa ikke tilladt at faa sig en medejer ?  Uden at der skal betales noget

to mand skal stifte I/S - man kan ikke ha medejer i en enkeltmandsvirksomhed som navnet næsten siger. Et I/S er personlig virksomhed for flere og det vil kræve stiftelse af et sådan, hvor din enkeltmandsvirksomheds aktiver kan indgå 

Husk at der er personlig solidarisk hæftelse i I/S så kreditor kan hente alt fra den af jer der har lettest ved at betale - i første omgang. 

I/S stiftes også i virk.dk og er mig bekendt forsat helt gratis at stifte. Husk for himlens skyld en god I/S AFTALE som i linket

Et alternativ er ApS eller fra 1/1-2014 et IVS men jeg anbefaler hellere ApS da man hurtigt to mand kan få brug for selskabskapital på 50.000 kr som et ApS koster fra 1/1 .- 25.000 kr fra hver og man slipper for omkostninger ved senere at skulle omdanne fra IVS til ApS

Læs dog evt om IVS I DETTE LINK som er et alternativ til I/S med fornuftigere hæftelse - ud over at banken og muligvis visse kreditorer givet kræver personlig hæftelse alligevel

VH John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Sep 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg taenker hvis den ene allerede har et etableret enkeltmands virksomhed og den anden skal ind som medejer ? Vil man saa kunn e lave det om til I/S uden problemer eller hvorledes ?

Og tak for hjaelpen :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46499
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Croked:
Jeg taenker hvis den ene allerede har et etableret enkeltmands virksomhed og den anden skal ind som medejer ? Vil man saa kunn e lave det om til I/S uden problemer eller hvorledes ?
ja man vil skulle stifte et nyt I/S uden problemer - den gamle enkeltmandsvirksomhed kan i princip lukkes eller køres videre og skatter af sit resultat frem til lukning - aktiver kan sælges ind til det nye I/S - tag evt lige fat i en revisor der hurtigt skaffer jeg overblik

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)