Jeg er spritny i dette forum, og har heller ikke megen erfaring med iværksætteri. Jeg har derimod en del års erfaring med IT, både på software- hardware og netværksfladerne. Og da min arbejdsgiver netop har været så venlig at afskedige mig (som 62-årig!) er der ikke så meget andet at gøre end at prøve at føre nogle ideer ud i livet. En af disse kunne jeg godt tænke mig et par kommentarer på:
Jeg påtænker at tilbyde en abonnementsordning til små firmaer med f. eks. mlm 1 - 10 ansatte, som fjern- eller onsite-supporter til deres it-systemer. Dvs. at man kan skrue et abonnement sammen som kan indeholde et antal regulære servicebesøg pr. måned, samt "brandslukning" i et eller andet omfang. Desuden kan mkijoh07@gmail.coman forestille sig forskellige tilkøbsydelser, såsom rådgivning mht. indkøb eller omlægning af infrastruktur, opdateringsservice, sikkerhedskopiering osv. De regulære servicebesøg ville f. eks kunne omhandle fejlretning eller diagnostisering af nedbrud på maskiner, og evt reparation imod ekstra betaling.
Hvordan lyder det for jer som kender til iværksætteri? Hvor ser i problemerne, og hvad kan løsningerne være? Jeg er jo så heldig at jeg har tid til at lave noget benarbejde, i form af at tage kontakt til nogle virksomheder, men hvad skal jeg sælge mit "produkt" på?
Jeg ville helt klart trække lidt på de kontakter du har i forvejen, 62 år giver en masse erfaring og du må være et kendt ansigt i lokal området hvis du da ikke er flyttet væsentligt langt væk fra tidligere arbejde. En annonce i lokalavisen der kort beskriver hvad du tilbyder, og en time pris eller lign som er lidt lavere end for lign arbejde.
Der er mange firmaer som har brug for en som dig, du SKAL bare kende din målgruppe, så er jeg sikker på der er arbejde til, en lokal IT mand, hvor man kender personen som løser problemet, og ikke af en asiatisk IT guru.
Så helt klart du skal leve af din person lige kontakt til kunderne.
Webdesigner der hjælper nystartede og mindre virksomheder med hjemmesider og online synlighed.
Jeg vil da bestemt også sige "på med vanten" og se at få en annonce i lokal-avisen, dine "gamle" kunder må gerne kontakte dig men du må bare ikke kontakte dem, i henhold til normal lovgivning. Ved ikke om du har ekstra konkurrence klausul eller ligende.
Men tab ikke modet, fordi du er 62 år det gør dig bestemt ikke ringere og specielt ikke når du har lavet den slags arbejde tidligere og i mange år. Lav en fin timepris uden ligefrem at "spolere" markedet. Have en basis timepris, lav så klippekortaftaler; 5 timer, 12 timer, 25 timer med betaling først. Det vil også give dig likviditet.
I forbindelse med klippekort, altså forud betalte ydelser så lave eventuelt en aftale med en anden tekniker som kan supportere dig i tilfælde af sygdom. Pas på med for mange "billige/gratis" ydelser, forlang penge for arbejdet og vær stolt af, at du ved hvad du arbejder med.
Jeg har tidligere drevet en tilsvarende virksomhed, med IT support til små og mellemstore virksomheder. Det var enten på timebasis, som timeklippekort eller som abonnement.
Min erfaring er, at de fleste små virksomheder hellere vil betale efter behov, istedet for at betale et abonnement. Selvom et abonnement, med jævnlige servicedage til opdateringer, problemløsning etc. sikkert er bedre for kunden, så kan det være vanskeligt at sælge. De kunder jeg havde på abonnement, var alle kunder som havde kørt på timebasis eller klippekort i lang tid først.
Ofte konkurrerer man mod en medarbejder hos kunden som "er god til IT", så du skal være god til at sælge dig selv og de fordele kunden har ved at bruge dig.
Behovet for IT support i mindre virksomheder er til stede, så bare klø på!