Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af computer som primært bruges i virksomheden

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kunne ikke lige finde svaret, selvom mange nok har spurgt før:

Jeg skal til at købe en ny computer, som primært bruges i virksomheden. Mit skøn vil være at det er ca. 75% virksomhed og 25% privat.

Nu vil jeg så gerne bogføre den, og tænker på at gøre følgende:

  • Ud af momsen, trækker jeg 75% fra
  • Ud af salgsprisen, trækker jeg 75% fra i virksomheden
Dvs, lad os sige at computeren koster 10.000 DKK inkl. moms (for nemhedens skyld), så ville det være:
  • 2000 DKK moms, hvoraf jeg så kører 1500 DKK igennem virksomheden og resten privat
  • 8000 DKK salgspris, hvor jeg trækker 6000 DKK fra i virksomheden
Altså, som i at den bruges 75% i virksomhed og 25% privat.
Giver det mening, eller er det hul i hovedet? :-)

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Tilmeldt 24. Dec 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vil mene du kan gøre således:

Debet salgsmoms: 2000*0,75 = 1500

Debet "inventar under 12.300": 8000 + (2000-1500) = 8500

Fra Holstebro
Tilmeldt 7. Oct 13
Indlæg ialt: 43
Fra  Borg Regnskab Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Din virksomhed må tage hele omkostningen for computeren . kun momsen skal deles. For nemhed tager jeg lige halv/firma halvt privat - du bruger bare dine egene korrekt procenter

Computer 12.500 inkl moms Momsen er 2.500 kr . Du bogfører nu

linje et computer - undertryk moms så den er 0 - kr 11.250 kr¨

linje 2 50% af moms for linje 1 kr 1.250 kr

Med andre ord, den del af momsen du ikke har momsfradrag for, bliver bare en del af prisen på computeren som du må trække fra i virksomheden´

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Albertslund
Tilmeldt 6. Jul 13
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Alle. Jeg står med et lignende spørgsmål. Dog er det en privat pc, som jeg nu efter at have været selvstændig i en måned, faktisk kun bruger den i virksomheden. jeg vil tro, at jeg max bruger den 20% (altså det er således min søn, der bruger den) Den er købt som privatkøb for et års tid siden. jeg kan sælge den til virksomheden, for på den måde at kunne trække hele beløbet ex moms fra i skat? Momsen skal jeg jo nok dele op 80/20% tænker  jeg?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis den er anskaffet med andet formål end virksomhedens opstart - (formentlig måske tilmed mere end 6 mdr inden opstart) og altså til privat brug først, må du ikke sælge noget ind som privat med moms

Du skal finde markedsprisen på den idag - en brugt computer tilsvarende - via DBA eller andet, og den pris må du sælge den ind i virksomheden til - uden moms

fordelen kan være begrænset for en sådan computer, for skal du senere ha den ud igen, skal du betale moms af at købe den fra virksomheden da denne jo er momsregistreret

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)