Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arbejde nu, men betaling i det nye år - hvornår er jeg skattepligtig?

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)
Tilmeldt 10. Oct 13
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg arbejder nu, men først får betaling for arbejdet når det er færdiggjort engang i det nye år, hvornår er jeg så skattepligtig? 

Følger skattepligten faktureringstidspunkt, udbetalingstidspunktet eller selve arbejdstidspunkt? 

Betalingen sker til en personligt ejet virksomhed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

som udgangspunkt følger det helt klar hvornår arbejdet udføres. Du må ikke skyde det ud af hensyn til skat - du skal ha betalt og beskatte ud fra arbejdets udførelse - Du må ikke skyde fakturaen osv - og udbetaling har heller ikke betydning for beskatningstidspunkt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Du beskattes efter arbejdstidspunktet.

Når året slutter skal du opgøre værdien af igangværende arbejde, og det tal bogfører du i regnskabet.

Det er derfor uden betydning, om du har sendt en regning til kunden i det ene eller andet år.

Tilmeldt 10. Oct 13
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 02:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret begge to :)

Det virker godt nok problematisk det hele.

Jeg vil rigtig gerne igang med at starte min egen virksomhed da jeg har fået mulighed for at få min første opgave.
Men mit fribeløb er brugt op. Tjener jeg flere penge i år går alle sammen til at betale min SU tilbage +7%, +yderligere 8% samt nationalbankens gældende rente hvis der ikke kan betales inden for tilbagebetalingsfristen - altså vil det koste mig penge at få lov til at arbejde. Det er jeg selvfølgelig på ingen måde interesseret i.

Jeg har ikke pengene til et ApS og er heller ikke interesseret i at have 80.000 private kroner bundet i et selskab. Især ikke når et IVS kan oprettes for 1 kr om nogle måneder.

Umiddelbart virker det ikke til at der er nogen måder at løse det på.

Jeg er tidligere via et andet spørgsmål blevet gjort opmærksom på VSO, men da jeg kan forstå der er et krav til at virksomheden skal være intensivt drevet og jeg ikke kan spå om fremtiden virker det for usikkert at vælge at gå efter den løsning.

Jeg vil hellere arbejde gratis nu end at betale for at arbejde.

Er der noget i vejen for at arbejde gratis, og så blot kræve en højere pris i det nye år?
Min prissættelse bestemmer jeg forhåbentlig selv. 

Hvis de mener man skal godtage at betale for at arbejde, må det at arbejde gratis vel også kunne godtages - det lyder utroligt nok endda mindre dumt end alternativet.

Det er ikke mange muligheder man efterlades med, hvis man gerne vil yde noget.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

MartinF-:
Det er ikke mange muligheder man efterlades med, hvis man gerne vil yde noget.
faktisk synes jeg måske det er lidt pivet at brokke sig over at man betaler skat eller at der er regler for hvad man må tjene og stadigt få fuld SU. Hvordan tror du ellers SU kan betales til studerende? Det kommer via skat og regler om hvad man må tjene faktisk og er vores alles bidrag til, at du kan studere.

Nå - men nej man må ikke arbejde gratis som du beskriver det - det er vel bare at "lade som om" og har du rent faktisk udført en del af arbejdet i år skal du bogføre indtægten og skatte af den i år uanset faktura

Om du nogensinde opdages er en anden sag, men svaret er klart nok, og jeg tror også VSO som du beskriver det kan være på vippen. I virkeligheden skulle du måske være freelancer/honorar modtager og derfor ha været indberettet som bidragspligtig B indkomst. Personligt ville jeg gøre ting efter bogen.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Oct 13
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak igen. :)

Jeg forstår godt hvad du mener, men jeg piver ikke over at skulle betale skat. Det er netop det jeg gerne vil, bare på samme vilkår som alle andre der arbejder.

Jeg synes at det er frustrerende at man kan komme i den situation at det ikke kan betale sig at arbejde. 

Tilmeldt 24. Dec 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej MartinF. Jeg står med præcis samme problem. Det jeg gør er, at jeg har aftalt  med virksomheden jeg arbejder for, at afregning først sker i det nye år. Dette er fuldt ud lovligt. Imens går jeg så og overvejer om jeg skal starte et IVS i januar og fakturere derfra eller bare modtage det som lønmodtager. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Niclask:

Hej MartinF. Jeg står med præcis samme problem. Det jeg gør er, at jeg har aftalt  med virksomheden jeg arbejder for, at afregning først sker i det nye år. Dette er fuldt ud lovligt.

NEJ det er ikke lovligt. Og du kan slet ikke fakturerer ind i IVS hvad du har lavet forud for dets stiftelse.

Dit indlæg er udtryk for asocial skatteunddragelse og er med til at hælde vand på møllen hos dem der vil have opstrammet reglerne omkring SU og egen virksomhed.

/Henrik

Tilmeldt 24. Dec 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Niclask:

Det er fuldt ud lovligt at udskyde sin lønudbetaling med op til 6 måneder. http://www.bdo.dk/nyheder/Pages/Udskydelseafl%C3%B8ntil2010.aspx 

 

Ja da - den mulighed har været i kildeskatteloven i årtider. Et er at den går i relation til forskydninger i skatten, men i forhold til sociale udbetalinger er der tale om en bevist måde for at opnå en støtte, som man ellers ikke er berettiget til.

Lad det komme an på en prøve - og hvis jeg får bekræftende svar så får du en undskyldning. Vender tilbage med svar.

 

/Henrik

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)