Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ret til source kode

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Vi har netop været igennem et "grimt" brud med en programmør, vi har brugt fast de seneste 2½ år. 

Vi har source kode på alle udviklede programmer liggende hos os. Men vi har har netop modtaget et brav fra programmørens advokat, hvor han skriver at "hans klient" påberåber sig alle rettigheder på udviklede programmer - og at vi ikke kan ret til at videreudvikle på baggrund af source koden. 

- Der har ikke været en kontrakt mellem os og programmøren
- Alle programmer er udviklet på foranledning af og beskrevet af os.

Så spørgsmålet er hvordan vi er stillet i denne situation.

/LP

Fra Esbjerg
Tilmeldt 22. Aug 13
Indlæg ialt: 52
Fra  Systemkonsulent Morten Larsen Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Hvis det er en freelancer eller ekstern konsulent i har brugt, tilhører ophavsretten som udgangspunkt freelanceren/konsulenten, medmindre i har aftalt andet.

Nu skriver du at i har haft et samarbejde i 2½ år - har der f.eks. været en fast månedlig betaling af freelanceren/konsulenten, eller indgået en prisaftale - altså tæt knyttet til jeres virksomhed - kan det muligvis åbne døren for at freelanceren/konsulenten kan betragtes som ansat og dermed mister ophavsmæssige rettigheder.

Som udgangspunkt er det købers eget ansvar at sikre sig ophavsretten til den kode man køber, ellers risikere man kun at have brugsretten til produktet. 

Jeg vil lige understrege at jeg ikke er nogen form for ekspert inden for juridiske spørgsmål, og vil råde dig til at tage kontakt til en advokat for at komme videre med sagen.

/Morten

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvad er det for et site? Og hvordan er det bygget?

Havde i en side før programmøren kom ind i billedet? eller har han lavet det fra bunden?

Tilmeldt 22. Nov 09
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej og tak for svarene.

Det har i den grad givet stof til eftertanke.

Jeg har valgt at kontakte en advokat. Han siger at næsten alt er fortolkning med denne type sager. Han mener dog at vi står med en god sag.

Jeg skal nok holde jer opdateret mht. sagens videreforløb. 

Med denne lektie i bagagen ... er der så nogen, der ligger inde med et udkast til en standard-aftale mellem kunde og udvikler? :)

/LP

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

LP1974:

Det har i den grad givet stof til eftertanke.

Jeg har valgt at kontakte en advokat. Han siger at næsten alt er fortolkning med denne type sager. Han mener dog at vi står med en god sag.

Hej LP1974

Der var nogen som spurgte dig om du kunne fortælle hvad typer code det er, er det til web - stand alone programmel - mobil apps osv. 

Det har stor værdi at vide, da du måske er bedre tjent med at få fat i en IT-arkitekt, for der jo kan gå rigtig lang tid, førend der er fundet en løsning på dette problem og i må jo ikke udvikle på jeres software, uden accept fra programmør, da han jo i første omgang tog imitativ til,  at ophavsretten tilhører ham / hende. Hvis i skal venter i et år førende der findes en endelig afslutning, så kan det måske bedre betale sig for jer, at lade en IT-arkitekt se det hele igennem, med forslag om ny udvikling og fremtidsikrer jeres IT-platforme.

Måske er der slet ikke ophavsret til det udviklede, da det skal kunne betegnes som et værk og måske er det kun det grafiske i arbejder der kan beskyttes. 

Sådan forholder det sig i de fleste tilfælde på udvikling af hjemmesider, det grafiske kan beskyttes, men koden er ikke noget værk. 

Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Juul

Vi leverer ERP løsninger, og koderne er typisk småprogrammer der kun kan fungere i samspil med ERP-systemet.

Det kan være:
- integrationer til 3. part 
- Små stykker kode, der laver gør det muligt at lave forretningslogik i ERP. 
- Makroer i Excel
- Udtræk, behandling (sammentælling) af data 
- Alt sammen specificeret nøje fra vores side ... udtræk af (felt 1 + felt 2) * moms osv.  

Ud fra dokumentet fra Prosa, mener jeg ikke at ovenstående kan betegnes som værende "værk". 

Der er dog også større programmer, som helt sikkert kan betegnes som værk ... Jeg kan desværre ikke være mere specifik pt. Håber I forstår ;)

/LP

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)