Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

OSO om grafiker - spørgsmål.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Kalundborg
Tilmeldt 27. Feb 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Jeg er i gang med min OSO, som jeg har valgt skal handle om jobbet og uddannelsen som grafiker, da det er mit absolut drømmejob. Da jeg kun går i 10. har jeg ikke taget nogle uddannelser og arbejdet som grafiker for et firma ved jeg meget lidt om. Jeg vil derfor spørge alle jer grafiker et par spørgsmål som jeg håber i vil tage jer tid til at svare på.

Hvilke uddannelser har i taget?

Hvorfor valgte i at blive grafikere?

Hvad er fordele og ulemperne ved det?

Hvilke andre færdigheder har i inde for multimedie?

Tusinde tak på forhånd.

 

Fra Kalundborg
Tilmeldt 27. Feb 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Får den lige op igen.

Det ville virkelig være en stor hjælp hvis i ville svare på spørgsmålene! Smile

Fra København
Tilmeldt 23. Jan 13
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Albert,

Jeg ved ikke rigtig hvad en OSO er men vil da gerne hjælpe dig lidt på vej :)

Uddannelse:
Jeg er uddannet mediegrafiker og har en halv lydtekniker udannelse og 2 års HG ved siden af og har freelancet som udstillingskoordinator/projektleder/robottekniker rundt omkring i verden og været med til at starte et par virksomheder op. og så har jeg været musiker og radiovært i et par år. 

Hvorfor:
Jeg har en uslukkelig flamme inde i mit hjerte der bare brænder for at skabe og udvikle. Så ved netop at tage uddannelsen som mediegrafiker, gav det mig mulighed for at bruge den kreative side og den mere analytiske side og kombinere dem i form af spiludvikling og andre multimedie produkter.

Fordele:
Dine materialer er din kreativitet, Med internettet har du mulighed for at finde store mængder inspiration. Du kan arbejde på tværs af geografiske grænser. Du kan få et fantastisk afløb for din kreativitet.

Ulemper:
Der er stor konkurrence så det gælder om at være god indenfor dit felt og konkurrencen er ikke hæmmet af geografiske grænser. Hvis du har et stort kreativt behov kan det være svært at lægge det fra dig. Mange timers arbejde og hårde deadlines der skal nåes. 

Færdigheder:
Udover at kunne de basale sprog indenfor webdesign som f.eks. HTML/CSS/Javascript, udvikler jeg i PHP og Flash

Hvis du bare har et kreativt sind og en drøm om at blive grafiker. Så skal du nok nå dertil en dag. uanset hvilken vej du tager som udgangspunkt har du ingen ide om hvor du ender. Øv dig og observer hvad der sker i de grafiske trends så skal det nok gå.

Der ligger selvfølgelig også et valg i om du vil fokusere på trykt kommunikation f.eks. (blade,bøger,aviser,reklamer,embalage) eller digital kommunikation f.eks. (Webdesign,Digitale tidsskrifter,animation) det er svært at være super dygtig på begge felter men man kan godt. Den ene vej er ikke bedre end den anden, det vigtigste er at du elsker det du laver. 

Jeg ønsker dig al Held og lykke fremover og håber mine svar kan hjælpe dig på vej.

De bedste hilsner

Michael

Fra Kalundborg
Tilmeldt 27. Feb 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Micheal,

Tusinde tak for dit svar! Jeg synes skam allerede, jeg er godt på vej til at blive grafisk designer. På den efterskole jeg går på har jeg fået den store adobe pakke, og kan derfor rigtig øve mig med de professionelle programmer. Jeg har lavet grafisk design i omkring 2-3 år nu, og har stille og roligt arbejdet mig op på et niveau som jeg er ret tilfreds med. Og tror også at jeg efterhånden er blevet så god jeg kan begynde at sammenligne mig med en rigtig grafiker.

Nu når du har startet et par virksomhedder, som jo sikkert har haft brug for en grafiker til start, tænker jeg på om uddannelsen egentlig betyder meget for en grafiker, hvis man har gode referencer, et flot portfolio og et godt omdømme? Jeg har nemlig hørt folk sige at de danske grafiker uddannelser ikke duer til noget. Hvordan har dine oplevelser været med uddannelsen?

Det lyder som et utroligt spændende arbejdsliv du har haft, med at fra robotter til radiovært, og nu grafisk designer.

OSO betyder forresten Obligatorisk Selvvalgt Opgave, og er en opgave man skal skrive i 10. klasse, om det arbejde og den uddannelse man gerne vil tage.

Andre svar er stadig velkommen! 

Mvh.

Albert

Fra København
Tilmeldt 23. Jan 13
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Albert,

Det var så lidt :) det lyder super godt at du er på vej.

En af de ting en uddannelse kan gøre, er at lære dig om alle grund elementerne ved f.eks design,typografi,trykprocesser og give dig en rigtig go bagage i forhold til hvilke fremgangsmetoder og valg du foretager dig i designprocessen. Der er desværre rigtig mange der går og kalder sig selv for grafikere men som ingenting ved om baggrunden for de valg de foretager sig og bare laver noget de synes er fint at se på. Fine ting er såmænd også gode men det er virkelig godt f.eks overfor en kunde at kunne argumentere for de valg og den design process du har valgt. Så et råd  til dig er udover at bruge en masse tid på at træne i programmerne er at at læse lidt teori om typografi og farvelære som en start. Det ville være en rigtig go bagage for dig at have med ind på en grafisk uddannelse.

En uddannelse er hvad du gør den til, så hvis der er folk som siger at de grafiske uddannelser ikke er særlig gode, har de måske ikke lagt særlig meget i det eller så passer deres behov bare ikke til uddannelsen. Jeg er super glad for at have papirer på min uddannelse men det eer vel en personlig ting man tager stilling til.

Når jeg har skullet finde grafikere, har jeg som hovedregel først modtaget portefølje fra ansøgerne og så derefter givet dem en tidsbegrænset opgave som passede ind i det område som vi havde flest af. Når jeg så fik resultaterne tilbage kunne jeg hurtigt finde ud af hvem af ansøgerne der passede bedst til stillingen og kunne arbejde indenfor en deadline. Jeg har set mange fine porteføljer men det er først når man tester folk at man finder ud af om de overhovedet kan levere et produkt der passer til ens virksomhed.

Med hensyn til mine job har det da været super spændende men også virkelig hårdt så det er bare at kæmpe igennem.

Held og lykke med opgaven og i fremtiden, brænder du for det, skal du nok blive grafiker.

De bedste hilsner 

Michael

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)