Hej Martin
Mit gamle fotofirma hed "photo tip" - den gang i Tyskland. Det var mere en kameraforretning, men også med et lille fotostudie. Da jeg opgav handelsforretningen og fortsatte som fotograf, skiftede jeg firmanavnet til mit efternavn. Hvorfor gjorde jeg det?
Især portrætfotografi, bryllup, mode og alle disse ting handler jo meget om et godt personlig forhold mellem fotograf og model. Og ikke mellem firma og model. Du skal satse på at du bliver kendt for dine billeder med dit underskrift. Personlighed er alfa og omega i det job! Altså, med mindre du sidder med en masse kapital og har en plan om at åbne et landsdækkende studie med 12 filialer og central billedbehandling i Thailand, så er det din person som bliver afgørende for dit fotostudiets succes. Der er absolut ingenting i vejen med Martin Villadsen Photography. Behold dit gamle websted et stykke tid (som ellers ser lovende ud, synes jeg), parallelt åbner du en ny side og efter et stykke tid videresender du kunderne bare til den nye side.
En grund til: Dit personlige navn er dit navn, og ingen kan tage den fra dig. Noget andet er det med et catchy firmanavn. Er der andre som har et firma i det navn? Er det varemærkebeskyttet? Måske i udlandet, når du nu bruger .com-domain? Har du selv penge nok at beskytte navnet, således at andre ikke kan tage det fra dig? Det bliver nemmere med dit eget navn. Jeg går ud fra, at du vil bruge din tid til at lave fede billeder, og ikke har lyst til at slås med juridiske ting.
Det lyder som om du får gratis adgang til et fotostudie når du lejer et kontor? Hvor heldig kan man være? Men husk altså at studiet er mere vigtigt end kontor, dine kunder er fuldstændig ligeglad med hvor du sidder hen og redigerer billeder. Noget andet er hvor og hvordan du præsenterer dem - men det er altså meget afhængig af hvad for en kundekreds du tænker. Har du altså virkelig altid adgang til dette studie - når du skal bruge det?
Ja men ellers held og lykke med projektet!
Mh Jo