Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejeraftale og vedtægter - stiftelse af IVS af 2 personer

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Nov 13
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg/vi har brug for lidt hjælp ift. det juridiske ved at starte IVS/ApS. Det er nok vigtigt at nævne at vi er 2 personer.

Spørgsmålene: Skal vi starte med at lave nogle "standard" vedtægter og stifte IVS og så senere gå igennem en reel ejeraftale inden vi laver om til ApS? Da det er småt med pengene har vi ikke rigtig mulighed til at bruge en masse på advokat - nogen ideer til hvordan man kan få rådgivning til dette uden at betale en masse? Jeg har fundet templates til stiftelse af IVS og vedtægter på virk.dk som jeg tænker kan bruges.

Om os:

En kammerat og jeg har nu i længere tid arbejdet med en idé til en webshop. Vi har sat det meste af shoppet op, lavet pre-test af ideen via forskellige marketing tiltag osv. for at teste mest muligt af inden selve opstarten og en investering af tid og penge. Jeg forventer vi hver investerer imellem 15-25.000 til at starte med.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I bør lave ejeraftale mellem jer som det første. Det er 100 gange lettere at have det på plads end at starte en diskussion når først i er oppe og køre med selskabet

Ejeraftale har intet at gøre med evt laver om til Aps - OG hvis I ved I vel det, så stift et ApS for lånte penge frem for at starte IVS. Det koster let 5-10.000 kr at omregistrere IVS til ApS https://johnhannover.blogspot.dk/2017/05/omdanne-ivs-til-aps.html 

I kan godt bruge standard ting fra virk.dk som sådan - eller se en masse godt til stiftelse og i det hele taget drift med alt i min e-bog om IVS i 2. udgaven HER I LINK 

Husk lige en række ting som IKKE vil fremgå at sig selv ved stiftelse, så I ikke løber i problem

læs http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Nov 13
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tak for de gode fif. Jeg vil få læst dine blogindlæg.

Betyder det, at vi hver især kan stifte et holding med 50.000 kontanter i hver og så hver skyde 25.000 ind i driftselskabet og på den måde møde kapitalkravet? Dvs. at vi hver investerer 50.000 up front for at stifte et holding selskab hver og samtidig bruger de samme penge til etableringen af driftselskabet i ApS.

Tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

i princip kan i hver især stifte IVS holding med 25000 kr hver - og så skyde disse 25000 kr videre ind i et fælles drift ApS med 50.000 kr ja

Kun EN gang må kapitalen rulle - så drift må ikke tage de 50t og stifte nyt

Overvej enten ApS bogen eller IVS bogen http://jh-e-books.blogspot.dk/2016/09/ivs-og-aps.html - eller start up som dækker begge dele + en masse andet letlæst og vigtigt http://startup-linkguide.blogspot.dk/2016/04/start-up-den-komplette-ivrkstter-bog.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

i princip kan i hver især stifte IVS holding med 25000 kr hver - og så skyde disse 25000 kr videre ind i et fælles drift ApS med 50.000 kr ja

Kun EN gang må kapitalen rulle - så drift må ikke tage de 50t og stifte nyt

Men:
I kan stifte holding ivs for f.eks. 1000 kr.
Herefter kan I hver låne hvert jeres holding ivs 25.000 kr. fra jer selv personligt.
Nu har jeres holding ivs'er råd til at stifte ApS i fællesskab.
Når jeres ApS har råd til at sende overskud til jeres holding, kan jeres holding betale jer jeres lån tilbage.

Har jeg ret, John?


VH Hans

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:

Men:

I kan stifte holding ivs for f.eks. 1000 kr.
Herefter kan I hver låne hvert jeres holding ivs 25.000 kr. fra jer selv personligt.
Nu har jeres holding ivs'er råd til at stifte ApS i fællesskab.
Når jeres ApS har råd til at sende overskud til jeres holding, kan jeres holding betale jer jeres lån tilbage.

Har jeg ret, John?


VH Hans



Det har ditselskab.dk skrevet en artikel om. Så det er rigtigt nok :) 
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:

Cookie - John Hannover:

i princip kan i hver især stifte IVS holding med 25000 kr hver - og så skyde disse 25000 kr videre ind i et fælles drift ApS med 50.000 kr ja

Kun EN gang må kapitalen rulle - så drift må ikke tage de 50t og stifte nyt

Men:
I kan stifte holding ivs for f.eks. 1000 kr.
Herefter kan I hver låne hvert jeres holding ivs 25.000 kr. fra jer selv personligt.
Nu har jeres holding ivs'er råd til at stifte ApS i fællesskab.
Når jeres ApS har råd til at sende overskud til jeres holding, kan jeres holding betale jer jeres lån tilbage.

Har jeg ret, John?


VH Hans

Ja men jeg mener faktisk dele af det er betvivlet (og måske ændret)nemlig at man ikke kan tage lånet tilbage før de tvungne opsparinger i det IVS der er moderselskab - før det har opsparet den krævede bundne kapital - ved at tilbagebetale konvertibelt lån - men ikke sikker. Whiskey f.eks ved det givet
Jeg mener holding IVS'et først skal bruge 25% af udbyttet til opsparing - men der efter er det frit at tilbage betale lånet.

Fordel :- Jo lidt udskydelse men man skal jo huske at:

Man vil så betale aktieindkomstskat af 24.000 kr ved salg/lukning (eller har det mindre i fradrag ved tab) frem for hvis man stifter direkte med 25.000 kr. Først er der jo 22% selskabsskat for at få udbytte op til holding (og det er det udbytte der i mine øjne stopper retur af lånet til der er sparet 50 t op)

Dermed vil man jo før eller siden først have betalt de 22% og så siden mindst 27% aktieindkomst skat ved salg eller lukning. Det giver samlet det samme som man ville have betalt i skat fra start, nemlig ca 42% men - man har fået en udskydelse. Så skal man helst ikke have anden aktieindkomst, så et salg udløser 42% aktieskat - for så er man kommet af med først 22 og så 42% eller-  topskat af forskellen mellem de 1.000 kr og de 24.000 kr

Læg så oveni, at mange vil skulle betale advokat for hjælp til at oprette konvertibelt lån i sammenhængen - med i vedtægter osv - 

Den egentlige udskydelse ville være ca 20% (42% personlig skat minus 22% selskabsskat) af de 24.000 eller 4.800 kr - og det kan man ikke tage mange udgifter, for at opnå ved tricks i den størrelsesorden.

Personligt stiftede jeg nu nok bare to IVS med 25.000 hver og så et drifts ApS - men valget er frit - Man kan jo også have lommer i ligklæderne så man aldrig selv sælger men overlader det til arvingerne at tage den skat til den tid :) (lade holding stå med pengene til man dør uden selv at få penge ud)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)