Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Prestige i ApS vs IvS

Side 3 ud af 5 (43 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
Det samme gjorde sig gældende med ApS, hvor man bare genanvendte ApS kapitalen til seriestiftelser.
og det var ikke godt - og jo ikke lovligt i mange år nu heller

Jeg tror lidt som Hans - det er en mix af fornemmelse og facts - navnet fattigmands selskab eller 1 krone selskab er let at google. Jeg tror meget forbedres, hvis man bare undlader 1 kr som kapital i drift - da det ikke ligner noget der kan dække bare visitkort i start - og satser 10.000 og op som minimum

Enig i risiko også er i ApS og A/S - men i sagens natur vil de ofte ha regnskab ude inden det går galt - og dermed lettere at spotte

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, ligesom det heller ikke er lovligt, og dermed også strafbart, at drive et kapitalselskab uden et fornødent kapitalberedskab.

Det er klart at du sender et signal når du stifter et selskab med en kapital der står i kontrast til din aktivitet. Det gør sig gældende for alle typer kapitalselskaber. Jeg synes bare ikke at man skal skære alle over en kam, selv om det er let at angribe IVS :)

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

  Jeg kan da godt smide min holdning på bordet:

Et ApS sender et signal om at man har kunne skaffe den fornødne kapital til at stifte det.
Jeg vil så også sige at det er ved at være lidt udvandet, nu hvor der ikke længere er revisionskrav, at man bare kan stifte det med et par tastetryk på E&S og at kapitalkravet nu er sat ned til 50.000 kr.
Da jeg selv stiftede MediaMouse (ApS) måtte jeg smide 125.000 kr. på bordet som minimum og have en advokat ind over for at stifte selskabet. Så det kostede en del penge at etablere det. Endvidere var der så også revisionskrav og derved en ekstra udgift hvert eneste år.

Et IVS har jeg mindre "respekt" for end en enkeltmandsvirksomhed eller et I/S.
I en enkeltmandsvirksomhed eller et I/S står ejeren/ejerne selv 100% med hænderne på "kogepladen" hvad angår det juridiske og økonomiske ansvar.

I et IVS kan man lægge 1 krone på bordet og derved få et "frikort". 

Så, som andre også er inde på, så syntes jeg ærligt talt at et IVS sender et signal om at man godt vil drive virksomhed, men ikke tage det ansvar der burde følger med. Som udgangspunkt syntes jeg det er fint nok at der er mulighed for at stifte et IVS, men så må man som stifter også acceptere fuldstændigt, at der er en del som ikke har lyst til at lege med en, hvis man ikke engang selv vil sætte så meget som en lillefinger på kogepladen...

Jeg kender mange som har IVS'er af forskellige årsager, som f.eks. det at de bor i hus m.m. og godt vil drive en virksomhed ved siden af et normalt fast job, men det er i begrænset omfang og ikke stort nok til at de ønsker at stifte f.eks. et ApS eller A/S. Men omvendt så ønsker de heller ikke at risikere hus m.m. og derfor stifter et IVS for at begrænse omfanget af potentielle skader. Men jeg kan også høre hvilke udfordringer de har omkring det at have et IVS, da der er en del banker, kreditorer m.m. som ikke har lyst til at samarbejde uden forudbetalinger og dokumenter hvori man personligt alligevel ender med at hæfte for eventuel gæld/tab.

Så ærligt sagt: Skal du i gang, men ikke har lyst til at risikere noget, så er et IVS helt fint.
Vil du derimod være en rigtig iværksætter, så er det altså flad hånd direkte på kogepladen og stifte en enkeltmandsvirksomhed, såfremt man ikke kan stille 50.000 kr. på højkant til et ApS.
At være en rigtig iværksætter er efter min mening en tror nok på sit projekt til at gå all-in på det.

/Jesper

 

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad der giver bedst mening IVS / APS eller A/S er vel mest af alt et spørgsmål om hvilke situation man står i, primært i forholde til kunder, leverandører og andre partnere så som banker, investorer osv

Dvs det er meget situations bestemt. 

Driver du f.eks en Café så er der nok ikke mange kunder der overvejer din selskabsform inden de køber en kop kaffe, så er det måske mere interessant at kigge på hvad udlejer, bank mm syntes, og her kan det jo godt være at de gerne ser du har hånden på kogepladen selv, dvs enkeltmandsejet, eller ihvertfald at du personligt kautionerer for lån mm.

Er du derimod på f.eks hosting markedet hvor du gerne vi overbevise dine kunder og at de roligt kan stole på dig og på at du også er der om et år, så skal du nok ikke starte som IVS - jeg har faktisk været i et firma der blev nødt til at gå fra APS til A/S, da det simpelthen var et krav fra det marked de opererede på.

Så ligesom så meget andet, så er spørgsmålet IVS, APS (eller A/S) nok ofte mest et spørgsmål om hvilket marked man gerne vil ind på og de krav ens partnere har.

//Morten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jesper Norbøll:
Så ærligt sagt: Skal du i gang, men ikke har lyst til at risikere noget, så er et IVS helt fint.
Vil du derimod være en rigtig iværksætter, så er det altså flad hånd direkte på kogepladen og stifte en enkeltmandsvirksomhed, såfremt man ikke kan stille 50.000 kr. på højkant til et ApS.
At være en rigtig iværksætter er efter min mening en tror nok på sit projekt til at gå all-in på det.

Yes

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 4 person

Jesper Norbøll:
Et IVS har jeg mindre "respekt" for end en enkeltmandsvirksomhed eller et I/S.
I en enkeltmandsvirksomhed eller et I/S står ejeren/ejerne selv 100% med hænderne på "kogepladen" hvad angår det juridiske og økonomiske ansvar.

I et IVS kan man lægge 1 krone på bordet og derved få et "frikort". 

Det er ganske enkelt en gang fis og uviden augumentation! I det hele taget er hele "prestige" diskussionen fuldstændig ligegyldig og typisk dansk! 

Et selskab er alene en ydre kerne for forretningen - og det er da super smart, at man i skatteprægede Danmark kan etablere et selskab for kun en krone. Et selskab skal stiftes for beskattede midler, hvorfor det jo rent teknisk "koster" 100.000 at etablere et ApS inkl. skatbetaling - med mindre man dog låner pengene i banken med de risici, der hermed er forbundet!

At stifte for én krone og efterfølgende opspare egenkapital er således skatteteknisk smart! 

Argumentationen omkrig et frikort er ganske enkelt ej heller holdbart! Ejerne af et IVS skal sikre rette kapitalberedskab - og ejeren kan således blive ansvarlig, såfremt der ikke er sket et tilstrækkelig kapitalberedskab overfor kreditorer. Herunder kan man med fordel låne penge ind i sit IVS uden at skulle betale sur skat!

Danskere er altid forskrækkede over alt, hvad der er nyt! Jeg er helt sikker på, at IVS-selskaber er en god ide! 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 06:56
Hvor mange stjerner giver du? :

  Det kan godt være at du syntes det.
Men så bliver det interessant at se en statestik på hvor mange IVS'er der lever i mere end 3 år i forhold til ApS'er.

Jeg er ret sikker på at der er en hel del IVS'er (for ikke at sige størstedelen) som ikke er klar over at 1 krone på bordet her og nu ikke er nok.
Og de fleste IVS'er har med stor sandsynlighed heller ikke nogen revisor ind over og derved heller ikke har nogen til at følge op på at der bliver sikret kapital i virksomheden.

Som jeg også skrev så er jeg ikke modstander af IVS'er, men jeg skrev også min personlige holdning til det - og det var også det som trådstarter spurgte om.
Og jeg er vidst ikke den eneste som har den holdning. 

/Jesper

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper Norbøll:
Og jeg er vidst ikke den eneste som har den holdning. 

Ja, det er jo svært at argumentere imod! Big Smile Den vil jeg bruge, næste gang jeg skal i Retten! Herregud, dog! 

Mange holdninger har det med at være faktuelle forkerte - hvilket vi desværre også ser i en helt anden debat i Danmark! 

Men du angriber særdeles usagligt ved at kalde IVS'er for et frikort! Og det er i den grad forkert! Selskabslovens foreskriver at direktionen skal sikre et forsvarligt kapitalberedskab - i de fleste IVS-selskaber er direktionen lig ejeren selv, hvorfor ejeren jo rent teknisk kan stilles til ansvar over for kreditor.

Ligeledes er mindre anpartselskaber ej heller underlag revisionspligt - og da 50.000 ikke rækker langt i en etableringsfase, så handler du sikker i mange tilfælde også med et tomt anpartsselskab. Så anpartsselskaber kan altså i mange henseender ligeledes være en falsk tryghed for kreditor! Og for den sags skyld også A/S-selskaber!

Da mange IVS-selskaber sikkert vil konvertere til ApS kan du heller ikke opstille en statistik, da denne ikke vil være retvisende. I så fald skal IVS-selskaber, der konverteres, indregnes som stadig værende et IVS-selskab. 

Så dine holdninger er ganske enkelt baseret på ubegrundet frygt!

Men holdninger er holdninger - baseret på følelser og ikke faktuel oplysninger! Mit indspark i tråden var et fremkomme med et faktisk synspunkt for, at IVS-selskaber ud fra et juridisk synspunkt er ganske fredelige og smarte!

I øvrigt er der ikke et land i europa, der har så mange forskellige virksomhedformer, som i Danmark! Prestige eller ej, så er et selskab kun en ydre kerne for din forretning. Folk der tænker prestige frem for den gode forretning vil aldrig blive store - og måske ikke have virksomhed i mere end 3 årBig Smile

Lad det være mine ord!:-) 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad os lige supplere med nogle faktuelle oplysninger, fra oktober 2015 :)

1 ud af 3 selskabet har underskud

1 ud af 4 selskaber har ikke hele selskabskapitalen intakt

1 ud af 5 slskaber har både underskud og en angrebet selskabskapital.

Så kan man spørge om der er prestige i at eje et af disse selskaber der trækker ned i statistikken. De er jo ganske mange?

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det så udelukkende IVS'er eller er det selskaber generelt og derved også ApS og A/S?

/Jesper

Side 3 ud af 5 (43 indlæg)