Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan får jeg pengene til at vælte ind som nybegynder?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Oct 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer 

Jeg har en drøm i maven om at lave en lille enkeltmands virksomhed, men jeg synes simpelthen det er så utroligt svært at navigere i reglerne herom. 
Kort fortalt har jeg en baggrund med to års sociologi og en bachelorgrad i kommunikation. Nu afholder jeg et sabbatår, og har kun en ringe indkomst fra et studiejob ca. 65 timer om måneden. Jeg er vandt til at jonglere med tre studiejobs og et fuldtidsstudium, så er jeg er ved at blive godt og grundigt rastløs - men har enormt svært ved at finde et reelt job, særligt da jeg ønsker at genoptage mine studier til sommer (og det fortæller jeg naturligvis arbejdsgiverne!). 

Jeg har tidligere undervist klasser i folkeskolerne med et koncept, der er udviklet af mig og en gruppe andre universitetsstuderende. Men jeg hoppede fra dette initiativ, da jeg ikke følte at det rykkede nok. 

Nu kunne jeg godt tænke mig at undervise lærere og forældre om samme emne, og vil derfor gerne starte en virksomhed og undervise for fulde gardiner frem til sommer. Men hvordan - og ikke mindst, hvor starter jeg? 
De eneste udgifter, der knytter sig til denne virksomhed vil være: 

1. Hjemmeside 
2. Informationsmateriale/pjecer
3. Transportudgifter 

Ovenstående har jeg egenkapital til at føre ud i livet, i første omgang. 

Jeg kan læse mig frem til, at jeg skal momsregistreres såfremt at jeg tjener over 50.000,-. Men jeg synes, det er enormt svært at vide på forhånd. Hvordan forholder man sig til det? Jeg forestiller mig, at afholde tre-fire oplæg gratis på nogle skoler, for at afprøve mit koncept. Efterfølgende er jeg meget i tvivl om prisfastsættelse. Hvad er rimeligt at kræve, for et oplæg på 2 timer - når jeg endnu ikke har et "navn"? Hvad er din mening? 

På startvækst fremgår det at man kan blive beskattet efter: "1) Personskattereglerne, hvor indkomsten beskattes som personlig indkomst, 2) Virksomhedsordningen, hvor renteudgifter kan fratrækkes i den personlige indkomst og overskuddet opspares i virksomheden mod at betale en foreløbig skat, eller 3) Kapitalafkastordningen, der giver nogle af virksomhedsordningens fordele, men er mere enkel." 
Hvad betyder ovenstående? 

Jeg håber at du har tid til at hjælpe mig igang. Selvom det er meget, meget lavpraktisk. 
Hvor ville du starte? 

Mvh 

Charlotte 

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Charlotte,

Hvis du har kapitalen vil jeg anbefale dig at starte et selvskab, personligt har jeg kun startet ApS'er da virker naturligt for mig da jeg ønsker alle mine virksomheder skal vokse.

Er det kun dig og vil du aldrig have ansatte kan du bare starte en enkeltmandsvirksomhed og køre på den, der er nogle småting som er forskellige hvad angår blandt andet hvordan løn udbetales.

Når det så er sagt, så forstår jeg det som om at du vil undervisse lærere(offentligt ansatte). Arbejde med det offentlige er ikke noget jeg har positiv erfaring med, de er de langsommeste jeg nogenside har oplevet på arbejde. Godkendendelser og videre i systemet til andre osv...

Så er din plan at gøre dette kort varigt eller at komme hurtig i gang, så uden skiftlige aftaler før du starter virksomhed ville jeg ikke gøre det.

Hvad angår moms registrering, så sæt dig ned og lav en forretnings-plan. Så kan du prøve at beregne hvad du forventer i omsætning om måneden/året.

Husk alt dette er bare min anbefaling, hvis du vælger at starte så skal du have held og lykke her fra! :)

Tilmeldt 27. Aug 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Charlotte,

Valg af selskab kontra enkeltmandsejet virksomhed
Helt overordnet skal du i relation til valg mellem selskabsform eller enkeltmandsejet virksomhed vurdere hvilke forretningsmæssige risici der er forbundet med at drive virksomheden. Den største forskel mellem selskabsform og virksomhedsform ligger i risikoafgrænsning. Ved stiftelse af et selskab vil du alene hæfte for den indskudte kapital (ned til 50.000 kr. for et ApS og helt ned til 1 kr. ved et IVS) hvorimod du ved en enkeltmandsejet virksomhed hæfter personligt og ubegrænset - dvs. din private formue. Du risikoafgrænser dig således væsentligt ved stiftelse af et selskab.

Hvorfor så ikke altid stifte et selskab kunne man så tænke - svaret er: fordi der er forbundet større administrative omkostninger med et selskab og det er ikke altid nødvendigt med et selskab. 
Overordnet er arbejdsopgaverne minimum for et selskab hvert år:
- Løbende bogføring
- Løbende momsindberetning (hvis du ender med at blive momsregisteret)
- Udarbejdelse af årsrapport efter bestemmelserne i årsregnskabsloven
- Elektronisk indberetning af årsrapport til Erhvervsstyrelsen
- Opgørelse af selskabets skattepligtige indkomst
- Elektronisk indberetning af selskabsselvangivelsen til SKAT
- afholdelse af generalforsamling

Overordnet er arbejdsopgaverne minimum for en virksomhed hvert år:
- Løbende bogføring
- Løbende momsindberetning (hvis du ender med at blive momsregisteret)
- Opgørelse af skattepligtig indkomst
- Elektronisk indberetning af din personlige selvangivelse, herunder virksomhedsbeløbene
- Specifikationer i forbindelse med virksomhedsskatteordningen hvis dette er relevant (nr. 2 som du selv nævner)

Kort fortalt er virksomhedsskatteordningen en mulighed for i virksomhedsform at tilegne sig en række skattemæssige fordele som opsparing i virksomheden til "lav" løbende beskatning og mulighed for skatteoptimering (spare topskatten). Regelsættet kan være komplekst og der er ingen grund til at du på nuværende tidspunkt forstår dem - du skal blot vide at der er muligheden :)

Ud fra det du skriver så virker det ikke som om at der de store forretningsmæssige risici forbundet med virksomheden og dem der måtte være kan du evt. forsikre dig ud af. Så det naturlige valg ville være en enkeltmandsejet virksomhed.

Beskatning i korte træk
Personskatteloven = enkeltmandsejet virksomhed = beskatning som var alt det du tjener almindelig løn
Virksomhedsskatteloven = enkeltmandsejet virksomhed i virksomhedsskatteordningen = alt hvad du trækker ud af virksomheden beskattes som alm løn og alt hvad du lader være tilbage i virksomheden beskattes med en acontoskat på 22% (2016)
Selskabsskatteloven = selskabsform = beskatning med 22% af overskuddet. Trækker du penge ud af selskabet beskattes det som alm løn hos dig og selskabet får fradrag for lønomkostningen.

Momsregistrering eller ej
Enig - det kan være svært at vurdere hvad fremtiden bringer. Men der er ingen der vil være bedre til det omkring din kommende virksomhed end dig selv.

Blot til din information: såfremt du bliver momsregisteret og dine kunder er private så vil prisen på dine ydelser i princippet stige med 25% (private kunder kan ikke fratrække momsen). Enten skal du selv tage tabet ved at nedsætte din priser tilsvarende eller så vil kunden gøre det ved at betale 25% mere for dine ydelser. 

Jeg har desværre ingen mening omkring prisfastsættelsen.

Jeg håber det har givet svar på en række af dine stillede og ikke stillede spørgsmål.

Med venlig hilsen

Dennis
www.admica.dk 

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Charlotte

Som du selv lidt er inde på så er dine omkostninger ved at starte op til at overskue, og hvis du har pengene så er det jo bare at komme igang.

I min verden er firma-konstruktionen APS/IVS eller andet ikke afgørende for den beslutning, men jeg vil her anbefale dig at tage fat i en revisor og få vedkommende til at hjælpe dig her - umiddelbart vil jeg gætte på at du nok lige så godt kan få et cvr nummer med det samme, men her er jeg ikke den rette til at rådgive.

Sådan en revisor vil også kunne hjælpe dig fremadrettet - hvis du overhovedet har de økonomiske muligheder for dig, så få ham, eller evt en bogholder til at tage alt det der med skat, indberetninger bogføringer osv - så er der styr på det, og så kan du fokuserer på at udvikler din virksomhed.

Mht timepris så er det jo altid svært, men som du er indepå så er det måske en god idé at lave et par oplæg gratis, bed de kunder om et "review" du må poste på din hjemmeside, og spørg så hvad de mener at du kan tage - don't be shy her - de har jo fået oplægget ikke og skal forhandle pris med dig.

Held og lykke med det

//Morten

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)