Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som har givet et overskud. Derudover er jeg igang med opstart af endnu en enkeltmandsvirksomhed. De producerer vidt forskellige services med forskellige momsforhold, så derfor tænker jeg det er en god idé med to forskellige CVR numre.
Mit spørgsmål går derfor på om jeg må udlåne eller flytte penge fra min ene virksomhed til startkapital i den anden virksomhed.
Jeg vil gerne undgåa t skulle hæve pengene og blive personligt beskattet af dem først.
Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som har givet et overskud. Derudover er jeg igang med opstart af endnu en enkeltmandsvirksomhed.
Det du mener må være, at du er i gang med at starte noget op i en anden branche
rene_rosendal:
De producerer vidt forskellige services med forskellige momsforhold, så derfor tænker jeg det er en god idé med to forskellige CVR numre.
Det kan du ikke få, kun en personlig virksomhed med CVR per person. Du kan få hvert sit SE som kræver langt mere adm - med to momsnumre, men du kan også i samme CVR ha både momspligtigt og ikke momspligtig aktivitet
rene_rosendal:
Mit spørgsmål går derfor på om jeg må udlåne eller flytte penge fra min ene virksomhed til startkapital i den anden virksomhed.
Jeg vil gerne undgåa t skulle hæve pengene og blive personligt beskattet af dem først.
Driver du virksomheden under VIRKSOMHEDSSKATTEORDNINGEN? Det er jo mere kompliceret end alm. personlig virksomhed - lige ud - hvor du jo betaler skat af netop dit overskud - og ikke af dine hævninger læs SKAT I PERSONLIG CVR
Anyway - hvis det var et ApS eller anden selskabsform og ikke en ny personlig virksomhed du ville åbne, så kan du ikke bruge overskud der ikke er personligt beskattet inden, så uanset hvad - nej
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Så samler jeg bare det hele i min allerede eksisterende virksomhed :)
Lyder klogt - du går lige i CVR og registrerer en ekstra branche/bibranche ved at finde det nummer du synes den ny passer til
Momsmæssigt kan lige tillægges, at hvis du har aktivitet med moms og uden moms, så kan du jo godt ha nogen fælles omkostninger bruges til begge men som ikke lige går at dele - printerpapir o.l. Der deler du så momsen op, så du fratrækker den del af momsen der svarer til din omsætningsfordeling mellem uden moms og med moms (på tidspunktet mener jeg) - skriv fordelings årsag på bilaget
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hej, skal man så sørge for at få en bankkonto mere og dele regnskabet op på de to så man har 2 forskellige regnskab?. Jeg tænker hvis jeg har et rengøringsfirma enkeltmandsvirksomhed og overvejer at bruge noget overskud på at åbne en butik detail eller cafe?
Hvis du vil drive det som to selvstændige SE så ja men ellers kan jeg ikke se noget i vejen for begge ligger i samme så længe de begge drives erhvervsmæssigt med overskud for øje
Eneste klare bekymring er vel at drive café eller detailhandel i personlig virksomhedsform - for det er sjældent uden risiko
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER