Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefradrag af uddannelse?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er selvstændig journalist (oprindeligt uddannet cand.mag.) med personligt ejet firma (CVR-nr.). Jeg har taget nogle kompetencegivende kurser på Journalisthøjskolen og spekulerer på, om jeg kan trække dem fra i skat?

Håber, nogen kan hjælpe!

Mvh

Mette Stepnicka

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan du muligvis - eller måske tilmed sandsynligvis - det vil afhænge af kursets karakter - du kan evt for ca 350 kr få bindende svar fra skat men reglen er der skal være en direkte sammenhæng mellem de kurser og din mulighed for at få dine indtægter OG at det skal være vedligeholdelse eller ajourføring af din uddannelse - ikke en ny uddannelse. Det er også afgørende, at det er specifikt fagligt og ikke af bare almen karakter, da det så ikke overholder den der med at være nødvendigt for din mulighed for at ernære dig som det du gør.

Hvis det så stadigt er uklart, så er det der hvor bindende svar fra skat kan løse knuden

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for hurtigt svar!

Der er i høj grad sammenhæng mellem kurserne og min virksomhed, men kurserne ligger ikke i lige linje fra min oprindelige uddannelse ... selvom jeg jo faktisk har journalistik som en del af mit sidefag på Universitetet ... Det lyder, som om jeg må til Skat og have et bindende svar. 

Mvh

Mette

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mette Stepnicka:

Jeg er selvstændig journalist (oprindeligt uddannet cand.mag.) med personligt ejet firma (CVR-nr.). Jeg har taget nogle kompetencegivende kurser på Journalisthøjskolen og spekulerer på, om jeg kan trække dem fra i skat?

Håber, nogen kan hjælpe!

Mvh

Mette Stepnicka

Nu skriver du jo selv "kompetencegivende", så er der ikke fradrag, desværre.

Men ret en forespørgsel til SKAT, som foreslået af John, hvor du indgående beskriver din nuværende uddannelse samt dokumenterer indholdet af de ekstra kurser.

Ved bindende svar er det vigtigt, at spørgsmålene er meget konkrete og specifikke. I modsat fald kan besvarelse ikke gives.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
"kompetencegivende",

Enig med Tonny. Hvis du bruger ovenstående udtryk så er det op af bakke og pengene for den bindende forhåndsbesked vil være bedre givet ud på en flaske vin.

/Henrik

Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, det vil jeg huske Big Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Du kunne også vælge den model, at du satte dig ned og læste på de skatteretlige begreber "ajourføring", "vedligeholdelse" kontra "kompetencegivende". Hvis du synes du opfylder betingelserne for de første to tager du fradrag og hvis du derimod er blevet tilført nye kompetencer tager du ikke fradraget.

Du sparer gebyr for bindende forhåndsbesked og kan som sådan ikke bliver dårligere stillet end du er stillet nu. SKAT kan efterfølgende lave en anden vurdering end den som du selv måske har lagt til grund. Hvor den værste situation er at du r stillet som nu -  nemlig at du har afholdt udgiften.

/Henrik

Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for god idé, Henrik.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik Koudahl:

Du kunne også vælge den model, at du satte dig ned og læste på de skatteretlige begreber "ajourføring", "vedligeholdelse" kontra "kompetencegivende". Hvis du synes du opfylder betingelserne for de første to tager du fradrag og hvis du derimod er blevet tilført nye kompetencer tager du ikke fradraget.

Du sparer gebyr for bindende forhåndsbesked og kan som sådan ikke bliver dårligere stillet end du er stillet nu. SKAT kan efterfølgende lave en anden vurdering end den som du selv måske har lagt til grund. Hvor den værste situation er at du r stillet som nu -  nemlig at du har afholdt udgiften.

/Henrik

PræcisYes

Bindende svar fra SKAT er ikke altid optimalt, idet det jo også er bindende i tilfælde af et negativt svar.

Ydermere kan en senere kontrol netop resultere i, at SKAT faktisk godkender fradraget ud fra nogle andre forudsætninger, som ville blive opstillet ved anmodningen om et bindende svar.

Tonny

Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for godt svar!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)