Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan skal ejerskabet deles?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Apr 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har for nyligt startet et I/S med 4 venner. 

Er der et redskab eller en metode til at vurdere hvor mange procent hver enkelt skal eje, eller er det bare noget man aftaler frit indbyrdes i I/S kontrakten? 
Det nemme er jo at sige 20 % hver, meeen føler ikke det ville være helt fair, da nogle har mere tid, og dermed arbejder og bruger mere tid på projektet end andre.

Kunne godt bruge et par råd eller tommelfingerregler på dette område, tak :)

Mvh.

Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

det er ganske frivilligt - dog tror jeg 25% til hver vil blive bedre hvis i er 4 :)

I skal lave jer en I/S aftale (google det og der er forslag) Det afgørende er dog, at den netop skal være individuel for jer.

I skal aftale hvem der har hvilke pligter, også de kedelige med moms, regnskab, skat - hvem står for kunder, hvem må bruge penge alene og på hvad og hvornår skal flere skrive under hvis der bruges penge, hvem ansvarer for at der er likviditet til regningerne, moms osv - hvem må ansætte, fyre - IT - og hvordan hvis 1 eller flere vil ud, skal de andre ha første ret til aktiver
Ud fra alle de ting som skal aftales klart inden I går i gang i en I/S aftale kan I også besluttet hvorledes jeres overskud skal fordeles (og underskud jo samme) og det også i forhold til skat jo.

ALT skal aftales nu hvor I er venner og alt sig go go go - for det går ikke at aftale noget som helst, hvis en senere bliver sur

god vind med det Venlig hilsen John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
ALT skal aftales nu hvor I er venner og alt sig go go go

Jeg er enig med John og vil tilføje at endnu mere end 'ALT' skal aftales :)

Derudover vil jeg foreslå i overvejer følgende model:

I laver noget arbejde hver især og dette arbejde skal lønnes. Det er naturligvis ikke meningen i får penge ud i starten, men I har brug for at i internt holder styr på tingene om det så drejer sig om 10 eller 20 kroner i timen som i 'lægger' og som firmaet ville betale hvis det skulle købe ude fra. Det kan sagtens være forskellig pris fra opgave til opgave.

Man kunne fremadrettet forestille sig en situation hvor firmaet havde brug for penge og/eller en person vil udtræde af firmaet.

Med et timeregnskab og en aftalt timesats vil I have langt nemmere ved at nå en rimelig aftale der kan forskyde ejerandele o.lign.

Og også god vind herfra.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)