Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rykkerprocedure og inkasso i forb. med manglende betaling

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Mar 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoer, 

Jeg er nystartet freelance-konsulent, som desværre åbenbart har stiftet bekendtskab med min første dårlige betaler :-S Arbejdet for ham blev udført i maj / juni måned og faktura sendt d. 1. juli 2013 (med 30 dages betalingsfrist). 

Desværre betyder betalingsfrist og almen, god forretningsskik åbenbart ikke ret meget for min kunde, og jeg sender derfor min første rykker d. 15. august (lidt sent grundet ferie) og ringer ham ovenikøbet op og får at vide at "der lige kom noget i vejen, men regningen bliver betalt i løbet af næste uge ...". 

I dag, d. 2. september, har jeg så sendt min 2. rykker, for der er selvfølgelig ikke gået en øre ind endnu. 

Jeg har nu brug for et par råd vedr. de næste skridt fra nogen herinde med juridisk viden og / eller erfaring på egen krop med noget tilsvarende : ) Helt specifikt;

- Hvornår sender jeg sagen i inkasso?

- Hvem betaler omkostningerne til inkasso - lægger jeg beløbet oven i det fakturerede beløb?

- Overgiver jeg ganske enkelt sagen til et inkassofirma og / eller en advokat?

Beløbet er 12.000.- + moms, så det er ikke en herregård det drejer sig om. Det er dog nok til at jeg vil gøre rigtigt meget for at forfølge betalingen, og det principielle betyder også noget; han skal saftsuseme ikke slippe så nemt ... 

På forhånd tak for assistance : )

mvh Bo

Tilmeldt 14. Feb 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bo

Der er helt faste regler for rykkere; max 3 rykkere á kr. 100,- 

På din sidste rykker er det vigtigt, at du påfører en tekst, som gør kunden opmærksom på inkassovarsel og at disse omkostninger vil blive pålagt kunden - ellers står du selv med udgiften.

Du kan finde en tekst på nettet med §-henvisning og det hele. Det er meget enkelt men vigtigt.

Hvis du skal sende sagen til inkasso, så find et inkassofirma der ikke tager af hovedstolen, men fx. kun tager de gebyrer og renter der bliver lagt oven i din egen faktura.

Hilsen

Catharina

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)