Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gæsteartister fra EU og Resten af verden

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle Aminoer,

Jeg har simpelthen for juridisk rådgivning og hjælp i forhold til udenlandsk arbejdskraft.
Jeg driver sammen med et par partnere et tattoo studie herhjemme i Danmark. I den forbindelse er vi ved at gå fra faste artister til gæste-artister.
Jeg har derfor en del spørgsmål til hvordan og hvorledes disses arbejde skal dokumenteres, betales osv.

Kommende scenarier er som følger:

1. Vi får besøg af en artist fra et EU land. Denne artist driver eget tattoo studie og har derfor eget CVR-nummer.
Afregning er her simpelt. Han giver os faktura for hans arbejde, og så står registrerer han det selv i hans hjemland. Intet problem her.

2. Vi har fået kontakt med en gut som er i DK som turist de næste 3 måneder. Vi vil gerne "ansætte" ham i butikken, og have ham til at udføre arbejde de næste 2-3 uger.
Må vi det?
Jf. rejsegodsbekendtgørelsen må vi gerne "ansætte" ham uden arbejdstilladelse idet han går i kategorien "kunstner" som en del af en væsentlig begivenhed i den forbindelse.
Hvordan skal vi afregne med ham? Skal han betale skat i DK? Hvem skal administrere det? Eller skal han betale skat i sit hjemland?

3. Vi får besøg af en gut fra et andet EU land som gerne vil arbejde gratis hos os i 14 dage for at promovere sit navn. Hans drøm er at han kan få en fastansættelse hos os. Må vi det?

4. Hvad hvis scenariet er det samme som i 3. men at udlændingen er interesseret i at arbejde gratis for at promovere sit eget navn.


Håber på svar -
Er der eksperter på linjen betaler vi naturligvis også gerne for at få den rette rådgivning,

Dbh
Rasmus

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)