Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp søges til Bogføring af A -skat!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Aug 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ny i bogføring (tegner normalt huse for at tjene pengeBig Smile)og har lige fået et regnskabsprogram (e-conomic) hvor jeg skal bogføre for hele første halvår af 2013.

På hvilken konto skal jeg bogføre A -skat som jeg forlængst har betalt? Og er det nødvendigt at bogføre løn i en særskilt lønkladde? Vi er 4 ansatte i firmaet, så det er jo ikke et stort regnskab.

Håber der er nogen seje og erfarne bogføringsfolk derude der kan hjælpe!

vh

Ene

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Der må være en konto i driften der hedder løn som du også kan bogføre A skatten på, og som akkumulere skatten med mere for året, og en i balancen som hedder skyldig A skat. Indtil den betales den 10. i efterfølgende måned, så på denne konto skal der hele tiden kun stå 1 måneds skat for de ansatte. Hvis lønkladden er i et bogføringspogram er det smarte at du hver måned kun behøver at ændre datoen, hvis de får det samme i løn, så behøver du ikke at skrive det hele igen. Ved tekst husk at skrive navn på den ansatte så du altid kan se hvem der har fået beløbet. prøv at google løn.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er lidt afgørende om du er personlig virksomhed eller selskab, for i første fald er det kun for dine ansatte og i andet fald både for dine ansatte og dig selv

Normalt bør du bogføre løn med det samme du kører den - og i drift ligger lønnen som en driftsudgift løn og skat sammen - medens den i status modposteres delt i skyldig løn og skyldig skat - indtil disse betales via banken - atp vil normalt ligge for sig begge steder. Feriepenge til funktionærer (den del der "hober sig op") ligeledes.

Jeg ville måske nok i lyset af 4 ansatte og tvivl om hvor du skal bogføre et halvårs løn, få fat i en økonomiperson som online kan bogføre korrekt for dig, for der kan være mange mulige fradrag og skatteregler i det hele taget du så er i tvivl om. Det behøver ikke være ret dyrt, de ligger typisk omkring 400 kr/t og når utroligt meget på en time hvis de får scan af bilag en gang om måneden - i alle fald bare i begyndelsen - det kan spare mere end det koster hvis du træder skævt. Du kan få 3 gratis uforpligtende tilbud hos www.agera.dk
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 23. Mar 11
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg kan hjælpe dig til at få et setup som i længden kan spare dig for rigtig mange timer. Jeg kan læse at du bruger e-conomic. Hvis du sætter det op rigtigt sammen med Danløn (koster 15 kr pr. lønseddel) kan du få et system der er er meget let anvendeligt og det vil tage 2 klik og fem minutter for dig at lave løn. Jeg har rigtig gode erfaringer med at implementere dette hos andre. Det er selvfølgelig kun hvis du har lyst:)

For at besvare dit spørgsmål. Hvis du bruger Standard opsætning i E-conomic kan du køre al din A-skat (både skyldig og betaling) på den konto der hedder 6920 - Skyldig A-Skat. På den måde kan du altid løbende se hvad der skyldes. Hvis du ikke vil benytte denne metode kan du oprette en konto under 6920 hvorpå du kan bogføre dine betalinger.

Hvis du ikke bruger standard kontoplan kan jeg hjælpe dig med at udpege en konto til formålet hvis du vil give mig en midlertidig administrator adgang til dit regnskab.

Med venlig hilsen
Casper Nielsen 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)