Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansat i et firma, men arbejder for et andet...

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 26. Aug 13
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino´er,

Jeg håber I kan hjælpe mig med lidt råd ang. mit spørgsmål.

Det hele begyndte med at jeg fik arbejde, efter at have været ledig, så det var dejligt. Jeg kommer ind i en virksomhed, hvor der er 2 partnere. Den 1 har firma A, og den anden har firma B.

Jeg bliver så ansat i firma A, men det arbejde jeg udfører bliver udført for firma B. Efterfølgende sker der så det, at ham som har firma A, går helt ned med flaget, og bliver sygemeldt. Det ender ud i at firma A bliver solgt til nogle andre.

Jeg forsætter med at arbejde for firma B, uden at have kontakt til dem som har købt firma A.

Chefen for firma B, aftalter med mig at vi skal have lavet en ny kontrakt hvor jeg så arbejder for hans firma i stedet for at jeg arbejder for firma A. Men det er så endnu ikke kommet på plads endnu, men jeg har siden firma A er blevet solgt modtaget min løn fra firma B.

Nu har jeg så opdaget at firma A, hvor jeg faktisk er ansat er under tvangsopløsning, og jeg står i den situation nu at jeg faktisk har fundet et helt nyt arbejde som jeg overvejer at skifte til. Som I kan se er det en noget rodet situation, og jeg er lidt frustreret over hvad jeg lige skal gøre...?

Jeg er medlem at en fagforening HK, synes I at jeg skal drage dem ind i det?

Fra København
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det korte svar er vel at du skal skifte til det nye arbejde, hvis du godt vil have det :)

Nå, men hvis du ikke vil skifte så skal du sige til ejeren/lederen i Firma B at du skal have en kontrakt eller ansættelsesbrev. Og det i virkeligheden for hans egen skyld. Jeg mener at der er præcedens for at virksomheden får 10.000 i start-bøde hvis den har ansatte uden ansættelsesbrev eller kontrakt. Og får du løn fra virksomheden, så har den ansat dig.

Så... set fra din side, så er du ansat i firma B. Almindelige opsigelsesvarsler osv. gælder. Dvs. uanset om du har en kontrakt eller ej, så står du som lønmodtager som om du har en. Men for at være venlig overfor firma B burde du nævne det :)

Kristian

Fra København
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

gofferp:
Jeg er medlem at en fagforening HK, synes I at jeg skal drage dem ind i det?

Jeg synes at du skal køre en sag hvis du er blevet snydt, men umiddelbart lyder det ikke til at du er blevet snydt, blot at de er nogle rodehoveder? Hvorfor køre en sag hvis de ud over roderiet har opført sig pænt og rimeligt overfor dig?

K

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Gofferp

Du har ret, det er en noget rodet situation. Men du har jo fået din løn indtil nu.

Det lyder som om, det er i retning af det en af de gamle handelsmænd kalder: "kør-rundt-forretning".

Det er spørgsmålet om HK kan gøre noget, da du jo har fået din løn og en ny kontrakt er på vej.

Mit råd lyder: "Vælg den løsning, der gør at du kan sove roligt om natten".

Håber dette korte svar, kan hjælpe dig videre.

Johnny

Fra København
Tilmeldt 26. Aug 13
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusinde tak for jeres svar, det giver lidt ro på :)

Jeg er helt enig i at der ikke er nogle grund til at køre en sag, når de har behandlet mig ordentligt og jeg er ikke blevet snydt for noget som helst.

Fra København
Tilmeldt 26. Aug 13
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar... Hvis nu jeg siger op i firma B, da jeg gerne vil skifte til det nye job jeg har fået :) , lad os så sige firmaet ikke udbetaler de feriepenge jeg har optjent i de måneder jeg nu har været ansat, vil man så have en chance for at kunne komme efter dem, når man ikke har en kontrakt?

Fra København
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

gofferp:
lad os så sige firmaet ikke udbetaler de feriepenge jeg har optjent i de måneder jeg nu har været ansat, vil man så have en chance for at kunne komme efter dem, når man ikke har en kontrakt?

Ja...
Som lønmodtager er du stillet ganske som om du havde en kontrakt, selv hvis du ikke har en. Selvfølgelig et problem hvis virksomheden går konkurs el. lign. (kan ikke lige huske om lønmodtagernes garantifond dækker ferieløn - det er der nok andre herinde der ved :).

Så... gør op hvor meget i feriepenge firma A skylder - og hør om firma B vil dække det, eller at du skal anmelde det krav til LG. Nemmest er vel at firma B tager det, hvis du reelt har arbejdet for dem.

Dit ansættelsesforhold med firma B starter minimum fra det tidspunkt du får lønsedler fra dem.

K

Fra København
Tilmeldt 26. Aug 13
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, mange tak :)

Så du vil anbefale at jeg opsiger mit nuværende job på helt almindeligvis, og håber på at alt går efter bogen? Og at jeg så først, hvis det ikke går efter bogen, inddrager min fagforening?

Tusinde tak for din hjælp, det har gjort mig en del klogere og roligere :)

Fra København
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil anbefale at du lige tager en snak med bossen i firma B og forklarer ham om situationen med dine feriepenge i firma B (hvis det er i en størrelsesorden som du synes er vigtig) - og høre om han synes at du skal prøve at få feriepengene fra lønmodtagernes garantifond (som sagt, kan ikke huske om de dækker feriepenge) eller om han og firma b vil dække det.

I samme snak ville jeg forklare ham at du har fået et tilbud om en anden stilling, som du har tænkt dig at sige ja til (da det er en god mulighed osv. osv.) - men at du synes at han altid har været rimelig overfor ham, så det vil du også være overfor ham. Og så få aftalt hvordan opsigelsen skal foregå. I ro og mag og med tak for samarbejdet.

Ja, og for en sikkerheds skyld ville jeg skrive under på en ansættelseskontrakt det nye sted før jeg tog snakken.

Så, ja... opfør sig som om du har en kontrakt i firma B fra det tidspunkt du har fået løn. Og antag at han vil spille rimeligt. Gør han ikke det og begynder at ville snyde dig, så inddrag fagforening osv. (de ville elske en sag uden ansættelseskontrakt - de afgøres nemlig som regel ret nemt).

-og nu tror jeg at jeg skal passe min egen butik lidt :)

Kristian

Fra København
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian Mogensen:
Jeg vil anbefale at du lige tager en snak med bossen i firma B og forklarer ham om situationen med dine feriepenge i firma B (hvis det er i en størrelsesorden som du synes er vigtig) - og høre om han synes at du skal prøve at få feriepengene fra lønmodtagernes garantifond (som sagt, kan ikke huske om de dækker feriepenge) eller om han og firma b vil dække det.

Ja, så vrøvlede jeg lige :S

Jeg vil anbefale at du tager en snak med ham om feriepengene i firma A... og om han og firma B vil overtage den forpligtelse... Firma B har allerede den forpligtelse de har siden du formelt blev ansat hos dem.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)