Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

webshop som en hobbyvirksomhed... Go eller no Go?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Aug 12
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Aminoer :-) Håber I har haft en god sommerferie.

Min webshop er næsten klar til at launche,og har besluttet mig at starte ud uden at momsregistrere mig osv. I første omgang vil jeg gerne prøve at administrere webshoppen og regner ikke med at tjene over 50.000 kr. Har lige et par tvivlspørgsmål

jeg skal åbne en webshop med tøj og tilbehør 

1) hvad med købsloven? skal kunderne stadig have ret til 14 dage fortrydelsesret mv, selvom min webhop ikke er registreret som virksomhed?

2) Må man have erhevrvsaftale med PostDanmark?

3) Hvad er kundernes holdning omkring wehbshop uden cvr nummer? personligt vil jeg være skeptisk, men jeg vil prøve at vise kunderne at det er sikkert at handle hos  mig.. hmm

4) kan I give eksempler på webshop drevet som hobby?

Mit mål er at leve af min webshop i fremtiden, men lige nu har jeg bruge for at starte stille og roligt. 

Fra Aalborg
Tilmeldt 5. Aug 13
Indlæg ialt: 18
Fra  GRABTHEWORLD Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kigger lige med her.. Er selv i samme båd som dig:-)

Fra ukendt
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 175
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :)

1. Købeloven - jeg er ikke ekspert, men vil næsten tro at købeloven gælder. Under alle omstændigheder vil det svække din troværdighed voldsomt hvis ikke du holder dig til de regler som forbrugerne kender, så i din situation ville jeg under alle omstændigheder holde mig til købeloven, og evt. mere end det for at yde god service, hvis det altså er muligt.

2. Jeg tvivler på at du kan lave en erhvervsaftale med PostDanmark. De fleste virksomheder der tilbyder erhvervsaftaler beder om registrering igennem CVR nr. Hvordan lovgivningen ser ud skal jeg ikke gøre mig klog på.

3. En webshop uden CVR nr virker utroværdig. Man kan self. argumentere for at de færreste kunder ser efter det, men især når jeg går ind på en ny webshop er jeg meget skeptisk og ser mig grundigt for, også efter cvr nr.

4. Jeg tror at rigtig mange iværksættere har startet deres webshops som hobby, hvis du går ind på aminos børs for salg af virksomheder kan du se at der er mange webshops til salg af iværksættere der har startet dem som hobby men som efterfølgende ikke ønsker at "konvertere" hobbyen til en levevej.

Hvis dit mål er at leve af webshoppen i fremtiden, så tænker jeg at du skal se langsigtet på det. Hvis jeg var i dine sko ville jeg derfor lade mig momsregistrere med det samme. Fordelene er for mig indlysende:

1. Du lærer at håndtere momsregnskab fra dag et.

2. Du udstråler at du er en professionel virksomhed, det giver troværdighed, alternativt det svækker den hvis du ikke er.

3. Du udvikler stille og roligt nogle procedure for håndtering af moms, det gør at når ordretilgangen stiger så vil du ikke pludselig skulle til at opfinde den dybe talerken, for du har allerede arbejdet med det i noget tid.

4. Hvis du bliver momsregistreret når du runder 50.000 så har du meget arbejde lige pludselig, så hvorfor ikke gøre det med det samme ?

Det er iøvrigt let at blive momsregistreret, det tager 10 min med NemID. Jeg er selv momsregistreret som foredragsholder på hobbyplan.

Håber du kan bruge min råd, Bedste hilsner

Roar

Tilmeldt 30. May 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

du bruger begrebet hobby helt forkert. Hvis formålet er at tjene penge så er det ikke en hobbyvirksomhed som sådan - men den kan være drevet så u-intensivt at der ikke er fradrag for underskud.
Du kan godt sælge uden moms hvis du er sikker på ikke at komme over 50.000 i OMSÆTNING på 12 lbd mdr - så du skal registrere når du rammer noget der ligner 3000 kr i salg per måned og mærker forsat stigning
Du kommer ikke uden om købeloven bare fordi du ikke er momsregistreret hvis du driver det som en webshop
læs om "hobbyvirksomhed" contra seriøst drevet http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/seris-virksomhed-eller-hobbyvirksomhed.html

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)