Hej Nadja,
Mellem virksomheder er der i Danmark fri aftaleret - det betyder at du kan sætte prisen og betingelserne for brug af dine ydelser, præcis som du har lyst til! Det kræver altså blot, at din kunde vil acceptere dine krav - og det er jo her det nogen gange bliver svært!
I Danmark er det også sådan med ophavsret at ophavsretten på dit arbejde ALTID er dit, med mindre andet aftales specifikt - Det er noget som mange kunder i reklamebranchen, tryk- og reklamebranchen m.fl. har været ærgerlige over, at de ikke vidste - for det er jo klart at en kunde oftest forventer at PRISEN er inkl. ophavsret.
I praksis tror jeg også det er det de fleste forventer og gør - uden at det giver problemer i kundeforholdet.
Omkring prisen i forhold til din konkrete kunde, så ville jeg ganske enkelt tale med kunden om det. De fleste kunder vil gerne have en dialog om dette og dialogen kan jo typisk være.. Jeg skal bruge 100 timer på mit arbejde og hvis du skal købe arbejdet INKL. ophavsret, så tager jeg 1.150,- kr. i timen + moms - ellers ville jeg tage 760,- kr. i timen og 25.000 for ophavsretten - f.eks.
Hvis kunden er glad for dit arbejde og du iøvrigt har en pragmatisk tilgang til værdien af dit arbejde, så tror jeg sagtens at I kan blive enige om pris og betingelser!
Hvis du er medlem af en arbejdsgiver organisation f.eks. Grafisk Arbejdsgiver forening, så vil du garanteret kunne få konkrete råd/vejledninger ift. til dit konkrete arbejde.
Men som udgangspunkt, ville jeg tale med din kunde og blive enige...
Go' fornøjelse,
Morten