Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvis en partner i ApS ønsker at trække sig

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej JazzMan

Ok. Reelt er der lavet regler om at alt skal være konsensus. Man burde forvente at et advokatfirma kunne forudese at to personer kunne blive uenige. 

Præmissen er at i skal være enige, det er i ikke og der er ingen mekanisme der tvinger jer til at blive det. Så vidt jeg kan regne mig frem til, skal i også være enige om løn.

Herfra må du nok tage fat i en advokat. Jeg tør ikke skrive at du kan starte en konkurrerende virksomhed ved siden af du beholder dit ejerskab, da det jo helt åbenlyst er illoyalt overfor selskabet. Din partner har ingen grund til at betale dig noget som helst for anparterne, måske er det reelt bedre for ham du fastholdes i selskabet.

Da i ikke er enige om arbejdsfordelingen og værdien bliver i heller ikke enig om prisen. 

Hvad er din partners position?

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jeg synes som jesper, at det er tydeligt resultat af glemt ApS overenskomst mellem få ejere. 50/50 eller for den sags skyld 49/51 eller anden, mellem få ejere, vil uden en klar aftale om udtræden, om pligt i forhold til alt muligt, rettigheder til at ansætte, købe osv - i de fleste fald føre til ulykke.

50/50 kan blive totalt ubeslutningsdygtigt, 5x til en og resten til en anden, kan føre til majorisering på en lang række punkter

I kan være kørt så fast, at I ikke løser den, uden at sætte jer med en mellemmand, der måske først møder den ene og får hele hans pulje af synspunkter, og så den anden - og så sætter et forslag sammen der kan løse det samlede - evt i et fællesmøde.

Det kan være en gratis mentor i søger jeg, eller det kan være en jurist som givet vil ha nogle fordele - eller jurarådgiver osv - men jeg tror som nævnt i kan være kørt ganske fast i forhold til selv at finde en pris og en lykkelig udgang

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hi Jazzman

Eftersom I ikke har en ejeraftale og du sidder med majoriteten og eftersom jeg ikke formoder

I har reguleret situationerne ved en kapitalforhøjelse, kunne du ændre vedtægt og udvande din

parters ejerandels gennem kapitaltilførsel eller fremsætte købstilbud i.h.t. selskabsloven eller

opsige din partner hvis han har arbejdsfunktioner i selskabet eller likvidere selskabet.

Den bedste hurtigste og billigste model er så udpræget at finde en mindelig løsning gennem

ordentlig samtale. 

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Sørg for at tage tyren ved hornene og book "det svære møde". Vigtigst er det at du får det overstået i en fart. Sådan noget ævl kan tage meget lang tid og mange advokattimer, og det er det direkte modsatte man har lyst til som iværksætter/virksomhedsejer. Virksomheden taber fart imens. Rue har jo ret m.h.t. de tekniske finter med kapitalforhøjelse osv. Men det er ikke sjovt.

Det er et godt råd at booke mødet hos en mediator. Gør agendaen klar - at samarbejdet skal stoppe - det eneste som skal afklares er hvordan det skal ske.

Lav evt. et tilbud til modparten som er "lige/lige". Et tilbud som vender begge veje. Jeg har engang opsagt et samarbejde (og "mit job") og ville udtræde af en virksomhed under bestemte vilkår jeg opstillede. Jeg tilbød mine partnere at de kunne "vende tilbuddet om" og gå på samme vilkår som jeg tilbød. Det var ret effektivt bortset fra jeg troede de ville lade mig gå. Jeg fik i stedet 100% af virksomheden midt i en planlagt jordomrejse. :-) Sådan kan det jo gå.

"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell

Fra København
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyder tungt... og bekendt.

Umiddelbart lyder det jo ikke som et juridisk spørgsmål, men mere som om du skal få sat dig med din makker og få forklaret ham det. Fair and square.

En god idé (som er blevet nævnt) er at lave en ejeraftale - som stiller regler op for hvordan man kan afbryde samarbejdet, tvinge et salg igennem, sikre at man ikke bare får en ny partner fordi den gamle pludselig har solgt osv. Men det er jo super råd til næste gang du starter et selskab med en anden. Sådan et dokument er iøvrigt ikke specielt kompliceret - jeg har et par stykker liggende jeg har brugt, hvis du kan bruge det til noget.

Men det hjælper jo ikke en fjært hvis ikke du har sådan en - og i virkeligheden hjælper sådan en også alene til at true eller at sætte spilleregler hvis man ikke kan tale sammen. Tale kan man jo som regel godt, trods alt. Og få rigtige iværksættere er vel i grunden så kolde at de vil kyle deres partner væk uden dialog med et juridisk pennestrøg, når det kommer til stykket?

Sæt dig med manden og forklar hvad du skriver ovenfor. Fordelingen er noget lort. Det skal ændres. Et par råd (fra en der kender situationen):

- Gør dig det klart om du i virkeligheden allerhelst ønsker at han stopper helt og i stopper samarbejdet, eller om han meget gerne må fortsætte som ansat, passiv ejer (uden ansættelse) eller som nu med mindre andel? Er du konfliktsky her så bider det dig i røven, for så udskyder du bare skidtet.

- Sæt dig selv en mental skæringsdag...som er i dag. Alt der er skabt indtil nu er skabt i den nuværende fordeling. Det kan være du har skabt mere end ham, men det er nok ikke noget han har tvunget dig til. Det ejer I 60/40. Vær ærlig og grundig. Gør det op - og find ud af hvor meget der ligger i cash og andet der er omsætteligt (fx faktura der er udskrevet eller snart udskrives). Potentialer du skal hive i land - eller som han skal hive i land - kan du med fordel holde udenfor. Regn ud hvad det svarer til i cash. Pas på med at værdiansætte immaterielle aktiver derudover, med mindre det er noget du/I entydigt kan værdifastsætte (dvs. der er villige købere til - ikke blot håb og drømme). Tilbyd ham 40% (hans ejerandel) for det. Alternativt foreslå ham at han byder dig 60% af det for din andel.
Det kan betales i kontanter - eller i afdrag af fremtidig omsætning
(ja, du kan sikkert slippe afsted med mindre - men jeg vil mene at det bider dig bagi på et tidspunkt, enten i form af en langstrukken proces, et langt fjendskab eller dårlig samvittighed. At starte noget sammen er jo at drømme en fælles drøm - selv om alle regnedrengene nok vil kalde mig et blødsødent fjols...)

- Lad være med at tude over at du så betaler ham for en skæv arbejdsfordeling (og lulle dig selv ind i en forklaring om at han bare har suttet på lappen), I har haft det fælles indtil det punkt det ikke er fælles mere. Fokuser på hvad der kan/skal ske udviklingsmæssigt i butikken herfra.

- Få talt grundigt om det som voksne mennesker. Lad være med at bebrejde, men fokuser på at du er utilfreds med fordelingen og få det addresseret. Gem frustrationerne til konen. Det sidste nogen ønsker er en lang krig hvor al fokus bliver brugt på noget internt fis, hvor du knokler som en gal med alt muligt andet end at udvikle butikken.

Alt det bedste :)

Kristian

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)