Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af virksomhed - trin for trin

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 22. Apr 13
Indlæg ialt: 17
Fra  Erhvervsjuridisk Retshjælp Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Nu er jeg kommet så langt at jeg har besluttet mig for, så småt at starte min egen virksomhed op inden længe. I helt korte træk bliver det en lille webshop, hvoraf jeg ikke regner med en forventet omsætning på over 50.000 kr. det første år. 

Men alt hvad der nu medfølger ved at have en virksomhed har skabt forvirring, og jeg ønsker derfor og hører nogle af jer hvad mine første skridt ud i iværksætterlivet omhandler, punkt for punkt - og gerne i detaljer

Gerne helt ned i det helt basale, jeg tænker selv som følger, men skal der tilføjes noget hvis man tænker f.eks. 3 - 4 måneder frem i tiden, og har jeg glemt noget ind i mellem mine punkter?

1. forretningsidé

Jeg har min forretningsidé

2. forretningsplan

Min forretningsplan er under udarbejdelse.
Har gjort det før, og er derfor ikke på bar bund her. 

3. virksomhedsnavn

Jeg er stadig på jagt efter et navn til shoppen.

4. Køb af domæne

... derfor venter jeg også med køb af domæne.

5. CVR-registrering

Bør jeg CVR-registrerer mig, selv om jeg ikke forventer en omsætning på mere end 50.000 kr. det første år?
Hvad er fordelene/ulemperne ved at CVR-registrer sig/ikke CVR-registerer sig.

6. Revisor

Skal jeg finde mig en revisor, eller vil dette ikke være nødvendigt for en virksomhed af min størrelse?

Håber jeg kan få nogle gode input fra jer alle derude - og skriv endelig hvis de givne informationer er mangelfulde ift. en vurdering fra jeres side. 

- Lukas Eeken

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

du skal registrere dig på forventning om at kunne overstige 50.000 kr på 12 mdr. Ellers risikerer du moms på det du ikke lagde moms på + bod, så det er ikke noget med først omsætte 50 t og så registrere, men på forventning, men du kan jo vente til du når ca 3000 kr per måned og ser en stigende omsætning, for så kan du jo regne med at kommer over 50 t på 12 måneder i træk - læs: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html
Fordelen er, at du som registreret ikke risikerer bøvl med 50 t og at du jo kan trække moms fra dine rene virksomhedsomkostninger + nogen vil mene det giver lidt mere seriøsitet - bagsiden er, at du skal lægge moms på dine priser, hvilket til private gør dig dyrere
Det regnskab du skal føre og bruge til indberetning til skat er i princip, bortset fra momsdele det samme

Du behøver ikke en revisor men jeg vil anbefalde dig at finde en økonomiperson der kan sikre, at du trækker det korrekte fra og får din moms korrekt + evt hjælper med årsafslutning og skat. Søg gratis hos www.agera.dk efter sådan en - Kan være en revisor men kan også bare være bogholder

Du kan også bruge din opstartsfase til sonderinger med din bank hvis du skal ha erhvervskonto o.l
god vind

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 22. Apr 13
Indlæg ialt: 17
Fra  Erhvervsjuridisk Retshjælp Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Jeg er godt ommærksom på at jeg ikke må overskride de 50.000 kr. inden for 12 løbende måneder. 

Som du siger, så synes jeg også det virker mere seriøst med en virksomhed med CVR-nummer. Samtidig så ser jeg det også helt klart som en fordel at kunne trække momsen fra mit varelager fra dag 1. 

- Tak for inputs!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jep det er ofte en klar fordel at kunne trække moms fra men det skal jo med, at hvis du som ikke registreret køber for 100 kr og sælger for 200 kr, uden moms lagt på salget og intet momsfradrag på købet, så har du 100 kr ned i foret
hvis du nu gør samme som registreret, så vil dit køb være på 80 kr (+ 20 kr moms) og dit salg være på 160 kr (+ 40 kr moms) og 160 minus 80 er 80 kr ned i foret.

Dette var jo bare forudsat at du handler med private - og kan tage de samme 200 kr i alt uden moms som ellers siden med moms

Så vil der nu nok være andre ting du kan trække moms fra på og derved få et bedre billede, men der kan være private som spekulerer i aldrig at skulle over 50.000 i oms på 12 mdr (måske er langt fra) og som ser fordel ved ikke at skulle momsbelægge deres salg som alt sammen kan være til private (nok en væsentlig årsag til 50 t grænsen)
god vind med det i alle fald John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)