Hej vi fraflyttede et lejet hus d.1 dec 2012 og har betalt indskud men vi har endnu ikke modtaget nogen opgørelse kan man gøre noget ?? Skal siges at vi gennemgik huset med udlejer da vi flyttede og modtog også et brev fra udlejer inden 14 dage med hvad han mente der skulle laves. Hvad kan vi evt gøre og hvordan står vi ?
Hvis der er tale om beboelse, så skal udlejer dokumentere sine udgifter til istandsættelse, og ellers har I krav på indskuddet retur. I skal sende et påkrav, og herefter et betalingspåkrav til fogedretten, hvor I foretager udlæg i ejendommen. Som lejer er i særligt godt beskyttet, da indskuddet hæftet på ejendommen, så selvom udlejer ikke kan betale, så kan I få jeres penge via fogedretten og en tvangsauktion.
Tak for jeres svar. Hvor har i jer viden fra ?? Jeg har søgt nettet for svar men synes ikke rigtig der står nogen tid anden at opgørelsen skal være hos lejer inden for rimelig tid Vi mødte udlejer igår og jeg spurgte ham om vi snart fik en opgørelse og nogen penge retur men han mente at det var os der skulle betale ham pga alle de ting vi skulle ha ødelagt ifølge hans mening. Jeg sagde at vi ville ha en opgørelse men det tror jeg ikke vi får.
Lejeloven. Du skrev indledningsvis, at I havde gennemgået lejemålet ved fraflytning, og det som evt. var ødelagt skal I som sagt erstatte, hvis han får det udbedret. Han kan ikke kommer flere måneder efter, og sige, at der er andet.
Jeg antager, at beløbet ikke overstiger kr. 50.000, og der er således tale om en småsag, som Byretten vil hjælpe jer med, og hvor I ikke har brug for en advokat. I kan finde oplysninger på domstol.dk, hvis I søger under småsager.
Med andre ord, hvis udlejer ikke dokumentere sit modkrav, så skal I bede Byretten hjælpe jer med en stævning.
Hej har nu læst det du henviste til men blev ikke så meget klogere :) har det iøvrigt nogen betydning at der ikke er underskrevet nogen fraflytningraport ? Vi har to A4 sider med hvad der skal laves men vi har ikke skrevet under på noget kun udlejer der har skrevet under Mvh Claus