Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Budget for e-handelsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i gang med at udvikle et koncept for et område indenfor e-handel, som jeg ønsker at udmønte i selvstændighed virksomhed. Med til konceptet (varer og kundesegment) hører, at det skal gribes professionelt an, men selv om jeg har prøvet mangt og meget inden for IT generelt og med webshops på hovedet-under-armen-basis, kan jeg lige så godt erkende, at hvis jeg selv skal læse op, gå på kurser og bruge en masse tid på det tekniske og markedsføringsmæssige, vil jeg hellere bruge mine kræfter på selve salget, visionerne og udvikling af selve grundkonceptet.

Problemet er bare, at mange penge har jeg altså heller ikke. Jeg kan nok godt afse 100k af frie midler, men ikke mere og hvor langt kommer man lige for det, når først man "falder i kløerne" på dygtige bureauer? Mit grundsynspunkt vedrørende bureauer er, at det er en investering der (pinedød) skal give et positivt afkast. Hvis jeg betaler et bureau 10.000 kroner, skal min indtjening på deres indsats være større end 10.000 kroner. Got it? På den måde vil der over tid (i princippet) ikke være nogen øvre grænser hvor meget jeg er villig til at betale mig fra.

100k er mange penge, når det har taget nogle år at spare dem op, men de kan jo forsvinde som dug for solen allerede længe inden jeg har høstet den første ordre. Derfor vil jeg gerne stifte bekendtskab med jeres tommelfingerregler for opstart af virksomhed - især inden for e-handel.

Konceptet er ikke fuldt gennemarbejdet og der er tal som jeg endnu ikke kender, men en skitse kunne lyde således:

  1. Opbygning af segmentorienteret webshop i f.eks. Magento: ??? kr.
  2. SEO, Google addwords og anden markedsføring: ??? kr.
  3. Husleje til virksomhed: 0 kroner, eller meget billigt
  4. Investering i varelager: 0 kroner
  5. Indtægter ved småprojekter til dækning af basale udgifter som mad, husleje m.m. 10-12.000 kr./md. som skal kompensere for manglende lønindkomst.
  6. indkøb af forsendelsesemballage m.m. vil (naturligvis) afhænge af ordretilgangen, men kan gøres i små trin.
  7. Forventet omsætning: How should I know?

Hvad mangler jeg at oplyse for at I kan give mig nogle råd om hvad jeg skal medregne i en forretningsplan?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej iVinkel

Som udgangspunkt er magento en opsensource platform. Jeg har i tidens løb fået et par overslag og tilbud på shopsystemer på en magento platform og de har afhængigt at kravspecifikation ligget mellem 20 og 100. Hvis du vælger en Magento løsning, vil jeg råde dig til, at være meget opmærksom på at opstille de krav du har til en shop.

- Jeg ville personligt overveje andre platforme også. Især til en shop hvor budgettet kan bruges anderledes. Der findes flere "ud af boksen" løsninger med månedlig betaling.

Med hensyn til dit budget kan jeg kun anbefale start vækst hjemmeside: http://startvaekst.dk/opstart-oekonomi/0/4 - Her er en masse budgetskarpolener. Husk at budgetter ikke er til for banken eller din revisor. De er til for dig, så du kan følge din styre din virksomhed på bedst mulig vis. Likviditet er i den sammenhæng et nøgle ord. Det plejer dog ikke, at være det store problem, når det kommer til nethandel, fordi pengene gerne kommer med det samme. 

Med hensyn til forventet omsætning er du, efter min mening, nødt til, at opstille et salgsbudget. Vær realistisk. På den måde ved du, hvor meget du skal ligge i salgsarbejdet hvis du ikke kan leve op til dine egne forventinger. Hvor stor er markedet. Hvor mange skal bruge din service. Hvor handler de nu. Hvordan får du dem over til dig. Og hvor mange af dem kan du realistisk forvente at omsætte til køb. Et tænkt eksempel kunne se sådan ud. Der er 100.000 skatte jægere i danmark. af dem har de 20% brug for mine produkter og af dem vil jeg realistisk mene, at jeg kan omvende 5% til kunder (stjæle fra andre butikker, tilbyde nye produkter og alt det der). De køber hver for 200kr og ca. 2 gange om året skal de forbi min butik.

Uden at korrigere for sæsonudsving, opstart, soft launch og alt det der. Så vil et års overslag se ud som følger: 100.000 x 0,2 = 20.000 person med et behov. 20.000 x 0,05 = 1.000 kunder. Delt med 12 måneder 83 ordre pr. måned. Det er 2,7 om dagen.

Lad os antage at komverteringsgraden på din shop er 2% så vil du skulle genere en trafik til din side på 50x2,7 = 135 unikke besøgende om dagen. 5 besøgnede i timen fordelt over hele dagen.

For mig handler det om, at få tallene ned på jorden. Kan jeg få 5 kunder i min butik hver time året rundt? også d. 2. januar? Men jeg at jeg kan det, så er det bare, at gå efter det.

For at få din forventede omsætning gange du med gennemsnits ordre størrelsen. Leg med det. Lav et par senarier og tænk over tingene. Kan du ud fra dine tænkte tal, accepterer en tilbagebetilingstid på x år? 

Jeg har ikke en døjt forstand på adwords, så det vil jeg lade andre om.

God søndag. 

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Lambert Nielsen:
Jeg har i tidens løb fået et par overslag og tilbud på shopsystemer på en magento platform og de har afhængigt at kravspecifikation ligget mellem 20 og 100.
Her mangler jeg erfaring og indsigt i markedet, men har dog været på Amino længe nok til at have oplevet knaldtilbud på nøglefærdige shops - mere eller mindre designet efter ønske.
Jesper Lambert Nielsen:
Hvis du vælger en Magento løsning, vil jeg råde dig til, at være meget opmærksom på at opstille de krav du har til en shop.
Kravsspecifikationen er jo hele omdrejningspunktet og vil, om ikke af interesse for andre, så for mig selv.
Jesper Lambert Nielsen:
- Jeg ville personligt overveje andre platforme også. Især til en shop hvor budgettet kan bruges anderledes. Der findes flere "ud af boksen" løsninger med månedlig betaling.
Kan ikke lige komme i tankerom navnene, men har set dem omtalt her flere gange og ikke med et særligt flatterende omdømme. Tager jeg fejl?
Jesper Lambert Nielsen:
Med hensyn til forventet omsætning er du, efter min mening, nødt til, at opstille et salgsbudget. Vær realistisk. På den måde ved du, hvor meget du skal ligge i salgsarbejdet hvis du ikke kan leve op til dine egne forventinger.
Man kan altid håbe og langt hen ad vejen kan man jo også kamme helt over i forventninger til den indlysende gode idé man har vfået, men hvad der er realistisk, kan nok kun ses i bakspejlet.
Jesper Lambert Nielsen:
Hvor stor er markedet. Hvor mange skal bruge din service. Hvor handler de nu. Hvordan får du dem over til dig.
Min foreløbige markedsundersøgelse viser, at konkurrenterne kan tælles på een hånd. Jeg har desværre en hæslig mistanke om, at årsagen skal findes i fragtomkostningerne, men det ved jeg ikke nok om endnu.
Jesper Lambert Nielsen:
Og hvor mange af dem kan du realistisk forvente at omsætte til køb.
Af dem der søger på mine nøgleord, har jeg en forventning om en "pæn" konverteringsrate.
Jesper Lambert Nielsen:
Uden at korrigere for sæsonudsving, opstart, soft launch og alt det der. Så vil et års overslag se ud som følger: 100.000 x 0,2 = 20.000 person med et behov. 20.000 x 0,05 = 1.000 kunder. Delt med 12 måneder 83 ordre pr. måned. Det er 2,7 om dagen.
Min mest pessimistiske fantasi rækker ikke til at forestille mig, at dette ikke vil være muligt.
Jesper Lambert Nielsen:
For mig handler det om, at få tallene ned på jorden. Kan jeg få 5 kunder i min butik hver time året rundt? også d. 2. januar? Men jeg at jeg kan det, så er det bare, at gå efter det.
Jeg har, som en del af min karakter, en tendens til at klappe hesten og nedtone jubelscener og hæmningsløs optimisme, så det er jeg ikke nervøs for. Snarere tværtimod ... (fes den ind?) Skype-WinkJeg har vendt og drejet den utallige gange. Den sorte hest er fragt-/leveringsomkostninger, som kunden jo skal betale. Der ud over er jeg ikke et sekund i tvivl om markedet.

Tak fordi du gav dig tid til at skrive et meget personligt og et tydeligvist oprigtigt ønske om at besvare mine spørgsmål udtømmende.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg gjorde det måske ikke helt tydelig i forhold omsætning, konverteringsgrad ovs. Det vil handle om, for dig, at ligge et budget DU tror er realistisk. Få tallene ned på jorden, regne på hvor mange kunder du skal have i biksen om dagen, hvor meget de vil købe for. 

Tag en konservativ tilgang og se på hvordan det ser ud på baggrund af dine "bedste gæt". Kender du kunderne og konkurrenterne vil jeg påstå, at du kender markedet. Få det konkretiseret og sæt nogle håndfaste mål. 

Mht. til din shop kan du jo smide den på Amino. Er der ikke en sektion, der omhandler jobs og freelancers. Tag kontakt til et par bureauer med en portefølje du kan lide. Så kan du holde tilbudene op mod hinanden.

Mht. til fragomkostninger: er det fordi produktet er specielt stort eller tungt, at omkostningerne vil være høje. Det vil være en variable omkostning i dit budget og være afhængig af, hvor mange du sælger selvfølgelig. - Hvis det er fordi produktet er stort, så ville jeg ligge en føler ud hos de store fragtfirmaer og et par i dit lokalområde. 

// Jesper

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. May 13
Indlæg ialt: 292
Fra  Listen Louder Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

iVinkel:
Hvad mangler jeg at oplyse for at I kan give mig nogle råd om hvad jeg skal medregne i en forretningsplan?

Kære iVinkel. Arbejder med rådgivning af iværksættere der står i din situation. Sig til hvis du er interesseret i at vide mere.
Du kan læse mere om undertegnede på www.jonathanloew.dk

Ha' en god og meningsfyldt dag. Bedste hilsner Jonathan Løw
- iværksætter og stifter af Listen Louder

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)