Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sælge I/S andel til familie eller ægtefælle

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Holstebro
Tilmeldt 8. Nov 09
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har en kammerat med et rigtigt godt spørgsmål.

Han ejer et I/S sammen med en kompagnon og ønsker at sælge hans andel af virksomheden til hans kone.

Alternativt ønsker han at sælge hans del til hans bror.

Der er ingen tanker om fusk eller andet, han vil bare gerne vide hvor han står henne mht. beskatning hvis han sælger til familien/konen.

Er der nogen der kan hjælpe? Af tal kan jeg sige at virksomheden har eksisteret i 1½ år, og sidste år realiserede et lille underskud. Min kammerat ejer 50% af virksomheden.

Ser frem til jeres hjælp Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Borg:
et I/S sammen med en kompagnon og ønsker at sælge hans andel af virksomheden til hans kone.
Her tror jeg de kloge hoveder kunne ha hjælp af formålet. Ex er jeg ikke sikker på, at det vil være nok til at være berettiget til ex dagpenge når CVR nummer bliver i hjemmet - men jeg gætter nu kun. Generelt er der mellem ægtefæller 52.700 som afgiftsfri gave - og det gælde også værdipapirer medens der er særlig regel for formuegoder. Der vil jo kun være tale om en evt goodwill går jeg ud fra, da resten i et I/S jo reguleres overskatten hver år (overskud) og vel reguleres på samme vis mellem de nævnte parter - så vennen skatter til salgsdato og den der overtager/køber skatter derfra. Andre kan svare bedre

Brødre er ikke omfattet af samme gaveafgiftsfrihed, i alle fald ikke hvis de ikke har delt folkerigisteradresse/boet sammen de sidste 2 år - så den oplysning skal du måske også lige gi, men igen er det jo kun aktuelt ved evt goodwill (overpris) ville jeg TRO.

Får du ikke klare svar, så ville jeg nok ofre en revisor for at alle i familien lige kunne få det rigtigt, det burde ikke koste en herregård.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)